پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
تشریح برنامه‌های حوزه کتابخوانی مراکز فرهنگی هنری منطقه 5/ امسال در فرهنگسرای فردوس کتاب بخوانید و کاردستی بسازید

سیما ابراهیمی، کارشناس روابط عمومی فرهنگسرای فردوس، برنامه‌های حوزه کتابخوانی مراکز فرهنگی هنری منطقه 5 تهران را تشریح کرد و گفت: با توجه به اهمیت کتابخوانی در جامعه در راستای آشتی با کتاب و بالا بردن سطح سرانه مطالعه در سال جدید برنامه‌های مختلفی در حوزه کتابخوانی در مراکز فرهنگی هنری منطقه پنج تهران اجرا می‌کنیم.

سیما ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: با توجه به اهمیت کتابخوانی در جامعه و با هدف ترغیب مخاطبان در راستای آشتی با کتاب و مطالعه و بالا بردن سطح سرانه مطالعه در سال جدید برنامه‌های مختلفی در حوزه کتابخوانی در مراکز فرهنگی هنری منطقه پنج اجرا می‌کنیم که از آن جمله می‌توانم به کارگاه قصه گویی و کاردستی «رنگین کمان قصه» اشاره کنم.
 
کارشناس روابط عمومی فرهنگسرای فردوس ادامه داد: این برنامه در تاریخ های سوم،  دهم و هفدهم اردیبهشت ماه از ساعت 11 در کتابخانه شیخ فضل الله نوری (خانه فرهنگ نور) برگزار می‌شود.
 
وی افزود: با توجه به اینکه از جمله بهترین راه‌های آموزش به کودکان بهره گیری از زبان داستان و قصه گویی به ویژه داستان‌هایی به نقل از کتب کهن و ارزشمندی چون شاهنامه، کلیله و دمنه، بوستان و گلستان است، بنابراین با اجرای این برنامه پیام داستان‌ها با بهره گیری از اهداف کلان سازمان به کودکان آموزش داده می‌شود تا کودکان و نوجوانان با این آثار فاخر بیشتر آشنا شوند.
 
ابراهیمی ادامه داد: در انتهای برنامه کودکان با راهنمایی «مهری نودولقی» کارشناس، دست سازه‌هایی سفالین و یا کاغذی را با روش کلاژ خواهند ساخت. در این برنامه آموزش صبر و شکیبایی، آرامش و مهربانی نیز در قالب قصه گویی به گروه کودکان دبستانی آموزش داده می‌شود.
 
کارشناس روابط عمومی فرهنگسرای فردوس گفت: از دیگر برنامه‌هایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی برای بچه‌ها برگزار می‌کنیم، کارگاه ادبی «گنج‌های خواندنی» است. این کارگاه ادبی در روزهای دوم و نهم اردیبهشت ماه از ساعت 14 با حضور جعفر توزنده جانی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان برای کودکان 10 تا 12 سال در کتابخانه شهدای حصارک برگزار می‌شود.
 
ابراهیمی هدف از اجرای این برنامه را خواندن کتاب با موضوع مهربانی و سپس بررسی آن توسط شرکت کنندگان با کمک و راهنمایی کارشناس برنامه عنوان کرد.
 
وی «سفیران آسمانی» را از دیگر برنامه‌های منطقه 5 برای کودکان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: کتابخانه کوثر خانه فرهنگ آیه، نیز هشتم اردیبهشت ماه سال جاری با هدف ارائه آموزه‌های اخلاقی و مذهبی به دانش آموزان در قالب اجرای نمایش ویژه کودکان با حضور مسعود قریب(کارشناس امور قرآنی) برنامه «سفیران آسمانی» را برگزار می‌کند.
 
ابراهیمی گفت: در این برنامه ابتدا داستانی از امام محمدتقی(ع) نقل می‌شود و سپس کارشناس برنامه در قسمت بعد به صورت نمایشی و با همکاری شرکت کنندگان به روایت داستان خوانده شده در قالب نمایش می‌پردازد. اجرای مسابقه، مولودی خوانی، چیستان و معرفی کتاب از دیگر بخش‌های این برنامه است.
 
وی ادامه داد: همچنین برگزاری محفل ادبی مشاعره «رو به رو» با حضور رضا رفیع در
فرهنگسرای فردوس از دیگر برنامه‌های فرهنگی ما است و در دوم اردیبهشت ماه، بیست و دومین مسابقه مشاعره «رو به رو» را با اجرای «رضا رفیع» برگزار می‌کنیم. رضا رفیع از روزنامه نگاران، شاعران و طنزپردازان معاصر است که از سال‌ها پیش فعالیت دارد و نگاه طنز آمیزش بیشتر متوجه اقتصاد و مسائل روزمره زندگی مردم است؛ از جمله کتاب‌های وی می‌توان به «حرف اضافه»، «آب در هاون»، «باد در غربال» و «مشت بر سندان» اشاره کرد.
 
وی افزود: این سلسله محافل ادبی مشاعره به منظور جذب و شناسایی استعدادهای ادبی در سطح منطقه به ویژه میان جوانان برگزار می‌شود. همچنین در پایان این برنامه جوایزی نیز به برندگان اهدا خواهد شود.
 
ابراهیمی ادامه داد: همچنین خانه فرهنگ آیه نیز با سلسله محافل ادبی «شعرانه» میزبان شاعران خواهد شد. این سلسله محافل شنبه‌های هر هفته با حضور جمعی از شاعران جوان در خانه فرهنگ آیه برگزار می‌شود.
 
وی افزود: نشست شعر و ترانه خانه فرهنگ آیه به منظور نقد و بررسی اشعار شاعران و ترانه سرایان جوان یک هفته با حضور محمدرضا حبیبی شاعر و ترانه سرای معاصر و هفته دیگر نیز با حضور صابر قدیمی شاعر و طنز پرداز و علیرضا آذر شاعر و منتقد ادبی در خانه فرهنگ آیه برگزار می‌شود.
 
کارشناس روابط عمومی فرهنگسرای فردوس گفت: این محافل ادبی شعر و ترانه غالبا با هدف شکوفایی و بسترسازی مناسب استعدادهای ادبی با حضور شاعران و ترانه سرایان جوان اجرا می‌شود و هر نشست با برنامه‌هایی مانند شعر و ترانه خوانی، نقد و بررسی برخی از اشعار و ترانه‌ها، سخنرانی میهمانان و کارشناسان ادبی همراه است.
 
کارشناس روابط عمومی فرهنگسرای فردوس در ادامه به برنامه‌های این منطقه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: به منظور علاقه‌مند کردن کودکان به کتابخوانی در سال گذشته نیز برنامه‌های متنوعی در حوزه کودک و نوجوان برگزار کردیم.

وی افزود: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برنامه «بلور قلم »(معرفی و نقد کتاب با حضور نویسنده و منتقدان)، «با هم بخوانیم» (مطالعه گروهی کتاب با حضور کارشناس حوزه کتاب)، برنامه کتابخوانی با عنوان «با یار مهربانم» (کتابخوانی برای کودکان هر ماه یکبار)، تورهای فرهنگی به مقصد کتابخانه‌های شاخص، برنامه داستان خوانی برای کودکان با عنوان «من قهرمان داستانم»، گپ و گفت با نویسندگان با عنوان «عصرانه با طعم کتاب»، برنامه «سبد کتاب خانواده» و ... اشاره کرد.
 


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها