سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
برسی رویکرد کمّی و کیفی پژوهش در «روش تحقیق در علم اطلاعات  و دانش‌شناسی»

انتشارات سمت، کتاب «روش تحقیق در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» از مجموعه علم اطلاعات و دانش‌نشاسی را منتشر کرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-  کتاب «روش تحقیق در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» با هدف استفاده دانشجویان علوم اطلاعات و دانش‌شناسی و برای ارتقا روش‌‌های تحقیق در بین این قشر تالیف و منتشر کرده است.

نویسنده این کتاب اعتقاد دارد، به دلیل وجوه مشترک که علوم انسانی را به هم پیوند می‌دهد، دامنه مطالب کتاب فراتر از این رشته است و دانشجویان سایر رشته‌ها- نظیر علوم تربیتی، روانشناسی، جامعه‌شناسی، مدیرت و ارتباطات نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

نویسنده کتاب حاضر در مقدمه کتاب خود نوشته است:« این کتاب دستنامه‌ای برای آموزش اصول و مبانی پژوهش در علم اطلاعات و دانش‌شناسی است که به شیوه کتاب درسی و در قالب 10 فصل تدوین شده است.»

«مفاهیم بنیادی و نظری»، «گام‌های اصلی در فرایند پژوهش» و «رویکردهای کمی و کیفی و ترکیبی در پژوهش» عناوین سه فصل ابتدایی این کتاب است.

منصوریان در ادامه کتاب و در فصل چهارم به «روش‌های متداول در رویکرد کمی» پرداخته و در آن پژوهش‌های پیمایشی، تجربی و آزمایشی را در کنار پژوهش‌های شبه آزمایشی یا نیمه‌آزمایشی مورد بررسی قرار داده است.

«روش‌های متداول در رویکرد کیفی»، «اخلاق در پژوهش» و «محدوده و محدودیت در پژوهش» عناوینی است که نویسنده برای فصل‌های پنجم تا هفتم انتخاب کرده و در آنها نظریه‌ها، اخلاق و مصادیق بی‌اخلاقی و محدوده و محدودیت مالی، زمانی و مکانی را از نظر گذرانده و پیش‌روی مخاطب قرار داده است.

خوانندگان در ادامه کتاب، می‌توانند مباحث مربوط به استدلال و لغزش‌های  استدلالی را در فصل هشتم بخوانند و در آن  با تفکر منطقی و تفکر انتقادی و اهمیت استدلال در تحقیق آشنا شوند.

«محورهای پژوهشی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» نهمین فصل از این کتاب است که در آن عرصه‌های پژوهشی با محوریت نهاد اجتماعی کتابخانه و کاربران، و مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش، مبانی نظری و فلسفی در علم اطلاعات برای علاقه‌مندان شرح داده شده است.

منصوریان، در فصل پایانی به ارائه گزارش پژوهش خود پرداخته است.

 کتاب «روش تحقیق در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» در 300 صفحه، به قیمت هشت هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها