دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
وزیر ارشاد از 10 کتاب دیجیتالی رونمایی کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از 6 طرح دیجیتالی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، از 10 عنوان کتاب با رویکرد رسانه‌های دیجیتال رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از 6 طرح دیجیتال مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال امروز (25 اسفندماه) در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، مرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزیر ارشاد و جمعی از اهالی فرهنگ برگزار شد.

جنتی در این مراسم، اظهار کرد: تمام تلاش ما در راستای راه‌اندازی شبکه ملی فرهنگ و تحقق دولت الکترونیک است تا مراجعات مردم به وزارتخانه‌های مختلف به حداقل برسد.   
 
وی در ادامه سخنانش، گفت: من احساس می‌کنم وزارت ارشاد در این زمینه یک مقدار عقب ماندگی دارد که باید تلاش‌های خود را مضاعف کنیم؛ آثاری که امروز رونمایی می‌شوند، محصول این تلاش‌هاست.
 
«لوگوی هوشمند دیجیتال»، «رایان‌نامه با سرور داخلی»، «شبکه ملی فرهنگ»، «10 عنوان کتاب با رویکرد دیجیتالی»، «طرح ملی فرهنگ یار» و «سامانه ساماندهی سایت‌های برخط» عناوین 6 طرحی را تشکیل می‌دهند که امروز توسط وزیر ارشاد رونمایی شدند.
 
نگاهی به 10 عنوان کتاب رونمایی شده: 
 
عناوین کتاب‌ها
رسانه‌های دیجیتال در جهان عرب، برنامه‌ها و چشم‌اندازها
آینده‌پژوهی فناوری اطلاعات
سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها)؛ با نگاهی به وضعیت کشور و منطقه
این کتاب را در خانه دانلود کنید (با فرزندان در اینترنت)
بازی کاری (نگاهی به شکل گیری مفهومی نو در عرصه فضای مجازی و کاربردهای آن)
رایانش ابری و نقش آن و نقش آن بر تولید محتوا در ایران
اخلاق فناوری اطلاعات
در آمدی بر آسیب‌شناسی بازی‌های رایانه‌ای در ایران از منظر کارشناسان و متخصصین این حوزه
رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی مجازی؛ آمار و اطلاعات وضعیت استفاده از آنها در دنیا و ایران؛ ملاحظات تحقیق علمی و فعالیت اجرایی در باب آنها
رسانه‌های دیجیتال و سبک زندگی 

خلاصه کتاب «رسانه‌های دیجیتال در جهان عرب، برنامه‌ها و چشم‌اندازها»
گزارش چهارم از وضعیت رسانه‌های جهان عرب در پایان سال 2012، توسط باشگاه خبرنگاران دبی در حالی منتشر شد که منطقه عربی، اوضاع سیاسی و اجتماعی پیچیده ای را می‌گذراند. بحران اقتصاد جهانی و اوضاع آشفته سیاسی در چند کشور عربی، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر رسانه‌های عربی داشت. در کشورهایی که شاهد انقلاب های سیاسی و تحولات بیداری اسلامی بودند، تغییرات ریشه‌ای و قابل ملاحظه‌ای در این عرصه به‌وجود آمد.

با آغاز جنبش‌های مردمی در جهان عرب و نقش مهم شبکه‌های اجتماعی در آنها، استفاده از شبکه‌های اجتماعی به دومین فعالیت پردامنه در فضای سایبری عربی تبدیل شده است؛ با توجه به اهمیت این شبکه‌ها و تأثیرات اجتماعی ناشی از آنها، نیاز به استخراج آماری دقیق از کاربران آنها و درک صحیح از کارکردشان روز به روز بیشتر حس می‌شود. در بخش پایانی این گزارش که با  عنوان «انقلاب رسانه‌ای» ارائه شده است، به تاثیر تحولات سیاسی بر صنعت رسانه‌های دیجیتال اختصاص دارد و به نقش رسانه‌های خبری الکترونیک در پوشش خبری حوادث سیاسی می‌پردازد.
 
خلاصه کتاب «آینده‌پژوهی فناوری اطلاعات»
در این گزارش سخن از آینده‌پژوهی است؛ آینده‌پژوهی، علم و هنرِ کشف آینده و شکل بخشیدن به آینده مطلوب است. آینده‌پژوهی همواره از آینده‌ها صحبت می‌کند. هدف اصلی این دانش، کشف یا ابداع، امتحان، ارزیابی و پیشنهاد آینده‌های ممکن، محتمل و مرجح به منظور شکل‌گیری آینده‌ای مطلوب است. آینده پژوهان می‌خواهند بدانند چه آینده‌هایی می‌تواند رخ دهد (ممکن)، چه آینده‌هایی با احتمال بیشتری شکل می‌گیرد (محتمل) و چه آینده‌هایی باید برپا شود (مرجح). آینده‌پژوهان در تلاش هستند که تصاویری بدیل و نو از آینده خلق کنند، تصاویری از اکتشافات و چشم‌اندازهای ممکن، نتایج بررسی‌های نظام‌مند آینده‌های محتمل و ارزیابی‌های با عظمت و مرجح از آینده.

آینده‌پژوهان برای مطالعه آینده از سه رویکرد بهره می‌گیرند: رویکرد تحلیلی (چه آینده‌ای می‌توان ساخت؟)، رویکرد تجویزی یا هنجاری (چه آینده‌ای را باید ساخت؟)، رویکرد تصویرپردازی (آینده چگونه است؟) و از این طریق آینده‌پژوهان عوامل و فرآیندهای تغییر در حوزه‌های گوناگون مانند سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع را به منظور تحلیل، طراحی و مهندسی آینده‌شناسایی می‌کنند.

دهه گذشته یکی از دوره‌هایی بود که تغییرات بی همتایی در عرصه رسانه‌ها رخ داد. حرکت مصرف‌کنندگان به سمتی است که به منابع چندگانه وابسته شده‌اند و نسبت به گذشته نقش آنها در استفاده از رسانه، فعال‌تر شده است. حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات همواره یکی از حوزه‌هایی بوده است که سرعت تغییرات آن زبان زد محققین و اندیشمندان است. در کنار این موضوع، به دلیل کاربرد های بسیار گسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال و پیوند عمیق آن با مردم و جامعه موجب شده که بر جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورها تاثیرگذار باشد. به شکلی که دولت‌ها و نیروهای نظامی از این فناوری‌ها به عنوان سلاح استفاده کرده و سبک جدیدی از جنگ با عنوان جنگ نرم و جنگ فرهنگی به وجود آمده است. سبک‌های قدیمی برنامه‌رزی و پیش‌بینی توان کافی برای حرکت دقیق و قدرتمند به سمت آینده را ندارند. آینده‌پژوهی با توجه به ابزار و قابلیت‌هایی که دارد یکی از بهترین گزینه‌ها برای برنامه‌ریزی حرکت به سوی آینده مطلوب است.
 
خلاصه کتاب «سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها)؛ با نگاهی به وضعیت کشور و منطقه»
متن حاضر، گزارشی از «سلسله مطالعات تحلیلی» است که به بررسی و تحلیل وضعیت زیرحوزه‌های مختلف رسانه‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات در کشور و بازخوانی شرایط، ابعاد، مسائل و رویکردهای مطرح در این حوزه‌ها ناظر است.

گزارش «سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها)؛ با نگاهی به وضعیت کشور و منطقه»، با همکاری آقایان چیا چاره‌خواه، مشاور مدیریتی و محقق این حوزه؛ محمدرضا فرطوسی، پژوهشگر و مدیر پروژۀ مطالعات راهبردی و محسن ملایری، از مدیران کانون کارآفرینی ایران، تهیه و تدوین شده است. این گزارش به بررسی و تحلیل مفاهیم و روش‌های سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و شیوۀ عملکرد هر یک از این انواع سرمایه‌گذاری پرداخته و با بررسی مسائل و سرفصل‌های مطرح در این حوزه، به زبانی ساده و بدون پیرایه، بحث‌های بنیادین حوزۀ سرمایه در کسب‌و‌کارهای نوپا را مطرح و بررسی کرده است. در این مطالعه همچنین نگاهی به وضعیت این حوزه در کشور شده و برای فراهم کردن امکان مقایسه، نگاهی به این بخش در کشورهای شاخص منطقه داشته است.

نوپاها پدیده‌های تازۀ فضای کسب و کار مبتنی بر رسانه‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات هستند که با توجه به ایده‌های نو شکل می‌گیرند و با شتاب بسیاری رشد می‌کنند. این شکل تازه از مشاغل، شیوه‌های خاص خود و زیست‌بوم (اکوسیستم) متفاوت و پرتحرکی دارد که این به‌واسطۀ، تحقق موفقیت و اندازه‌گیری آن، ممکن می‌شود. در آغاز این مطالعه به تعریف این شرکت‌ها که در ادبیات جهانی به استارت‌آپ مشهورند، پرداخته و اهمیت و ابعاد اقتصادی تأثیر و حضور آن، ذکر شده است. پس از آن با اشاره به زیست‌بوم خاص آنها، اضلاع آن معرفی و بر اهمیت توسعه و رشد متوازن آن تأکید می‌شود. سپس به معرفی انواع سرمایۀ پدر حوزۀ نوپاها) پرداخته شده است. سرمایه‌گذاری در نوپا به شیوه‌های مختلف جذب می‌شود. در مرحلۀ نخست معمولاً نوپاها با هزینۀ شخصی خود یا خانواده، خودگردانی می‌شوند.

آنها در مرحلۀ بعد و با پیش‌تر رفتن کار، به سرمایۀ بیشتری نیاز دارند تا از طریق افراد سرمایه‌گذار علاقه‌مند به این حوزه که به آنها انجل یا فرشتۀ سرمایه‌گذار می‌گویند، این سرمایه فراهم ‌شود. این مجموعه معمولاً از میان کارآفرینان موفق، مدیران شرکت‌ها و مؤسسات حوزه‌های مرتبط، همچنین سرمایه‌داران علاقه‌مند به ریسک و درآمدهای بالا تشکیل می‌شوند. این مجموعه‌ها هزینۀ رشد و نهایی شدن کسب‌و‌کار نوپا را فراهم می‌کنند. در این بخش شیوۀ جذب سرمایه‌گذاری جمعی نیز معرفی و نمونه‌هایی از آن، به اختصار بررسی می‌شد.

مرحلۀ بعد، مرحلۀ حضور سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است که در قالب مؤسسات، شرکت‌ها یا صندوق‌های سرمایه‌گذار به‌شکل حرفه‌ای به سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در حوزۀ شرکت‌های نوپای دارای افق رشد بالا می‌پردازند. این مجموعه‌ها معمولاً سبد متنوعی از شرکت‌های نوپا را گردهم می‌آورند و با وجود ضریب خطر بالای شکست، تعداد زیادی از این شرکت‌ها، در مجموع با موفقیت درصد کمی از آنها، درصد سودآوری بالایی می‌یابند که از سایر شیوه‌های سرمایه‌گذاری بالاتر است. این نوع سرمایه‌گذاری، شیوه‌ها و فرایند خاص خود را دارد که در این مطلب شرح داده شده است. همچنین این مجموعه‌ها به پرداخت مالی اکتفا نمی‌کنند و در فرایند شراکت با نوپا به آن در مدیریت فرایند، تیم‌سازی و طراحی شیوه‌های بازاریابی و درآمدزایی کمک می‌کنند و به ‌این‌ ترتیب زمینه‌های موفقیت حوزۀ سرمایه‌گذاری خود را افزایش می‌دهند.

در ادامۀ مطلب مراحل مختلف عمر یک نوپا و ورود هریک از دسته‌های سرمایه‌گذران بررسی و برای دادن تصویری از این فرایند یک مدل بومی‌سازی شده از نظر زمان و مبلغ معرفی شده است.

در مطالب بعدی این مطالعه، تلاش شده است تا مسائل مختلف مطرح در این حوزه، با تکیه بر تجارب کشورهای پیشرو در این حوزه، بررسی و ارائه شود. به‌ویژه با توجه به ضعف جدی کشور در حوزۀ سرمایه‌گذاری فرشته‌های سرمایه‌گذار، بخش مهمی از مطالب به این حوزه اختصاص یافته است. بررسی شیوه‌های دستیابی به فرشتۀ سرمایه‌گذار با اشاره به برخی تجارب موفق نظیر اینستاگرام، فرایند و شیوۀ فعالیت به‌عنوان فرشتۀ سرمایه‌گذار، نحوۀ مذاکره و جذب سرمایه‌گذار توسط یک استارت‌آپ و ملاحظات مربوط به آن، همچنین بحث بسیار مهم شیوۀ ارزش‌گذاری یک کسب‌و‌کار نوپا که سابقه یا بازار تحقق یافته‌ای ندارد، در این بخش بحث و بررسی شده‌اند و براساس آن حاصل جمع‌بندی برخی از تجارب این حوزه به‌عنوان آموزه‌هایی برای نوپاها در کشور و نیز پاره‌ای از پرسش‌های مهم بحث سرمایه‌گذاری که در کشور بی‌پاسخ مانده، ارائه شده است.

در بخش بعدی مطالعۀ وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور بررسی شده است و در آن به نبود آثار فعالیت فرشتگان در کشور، خلاء فعالیت مراکز رشد و شتاب دهنده‌های نوپاها و سرانجام وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در کشور با ذکر نام آنها، پرداخته شده است.

بخش دیگر این مطالعه، اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزۀ نوپاها در کشورهای مختلف منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا به‌عنوان محیط پیرامون کشور بوده است و در این میان تجارب کشورهای امارات، اردن و مصر به تفصیل بیشتری بحث و بررسی شده است.

در بخش پایانی با توجه به مجموع مطالب پیش‌گفته، مجموعه‌ای از توصیه‌های کارشناسی برای تقویت این حوزه و رشد و ارتقای فضای کسب‌و‌کارهای نوپا و بالتبع رشد حجم سرمایه و تعداد سرمایه‌گذاران این حوزه به تفکیک بخش‌های مختلف یعنی جامعۀ کارآفرینان کشور، دولت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، جوانان کارآفرین و مؤسس نوپاها (استارت‌آپ‌ها)، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش حرفه‌ای و رسانه‌ها، ارائه شده است.
 
خلاصه کتاب «این کتاب را در خانه دانلود کنید (با فرزندان در اینترنت)»
والدین عزیز این کتاب مخصوص شمایی‌ست که هرگاه فرزندتان از رایانه استفاده می‌کند و در دنیای مجازی غرق در شبکه های تار عنکبوتی وب می شود، نگران هستید مبادا لکه ای، روح زلال و بی آلایش او را بیازارد و از رسیدن به کمالات و زیبایی های زندگی بازدارد. آنان از کودکی شروع به استفاده از ابزارهای دیجیتال می کنند، پس لازم است شیوه استفاده صحیح و ایمن از آن را بیاموزند تا علاوه بر استفاده و لذت بردن، از آسیب‌ها نیز در امان باشند.
آشنایی با خطرات و ملاحظات اینترنتی، روش‌های توصیه شده برای پرورش فرزندان و معرفی راهبردهایی برای حل مسائل بنیادی و کلیدی، موضوعاتی‌ست که در این اثر به آنها توجه شده است.

امروزه رایانه به عنوان يک وسيله با كاربردی متفاوت‌تر، متنوع‌تر و شخصی‌تر وارد خانه شده است. اينترنت، جايگاه ویژه‌ای در  ساختار زندگی خانواد‌ه‌ها پيدا كرده و در نتيجه روابط اجتماعی جديدی را با ويژگی‌های نوين در جامعه حاكم کرده است. محيط اينترنت فرصت‌های شگفت‌انگيزی را برای مخاطبان خود فراهم می‌کند. اين فناوری می‌تواند کيفيت زندگی فرزندمان را بهبود بخشد و درک عميقی را از خود، دوستان و جامعه جهانی برای او ايجاد کند. اينترنت تبديل به بخش جدایی‌ناپذير از جامعه ما شده است.

از مهم‌ترین عرصه‌هایی که طی سال‌های اخیر تغییرات مهمی را متأثر از توسعه ابزارهای الکترونیکی ارتباطات و انتقال اطلاعات تجربه کرده است، عرصه فرهنگ و محصولات فرهنگی است. کاربردهای متنوع اینترنت در زمینه مصرف فرهنگی موجب شکل‌گیریِ جهان مجازیِ مصرفِ کالاهای فرهنگی شده است. مطالعه کتاب، روزنامه و مجلات، تماشای فیلم، دیدن و شنیدن اخبار، بازدید از موزه‌ها و گالری‌ها، دیدار و ملاقات خویشان و ... بخشی از فعالیت‌هایی هستند که در دنیای مجازی انجام می‌پذیرند.

هدف اصلی خانواده‌ها از خريد رایانه و ارتباط با شبكه اينترنت، استفاده از تسهيلات آن برای آموزش و علم‌آموزی است. والدين اعتقاد دارند كه اين ابزار، نگرش كودک را به آموختن ارتقا می‌دهد. اما اين منبع شگفت‌انگيز تأثيرات منفی قابل توجهی نيز دارد. امکان دارد فرزندمان با گسترش سريع استفاده از اين فناوری توسط ديگر افراد برخط (آنلاین) دچار آسيب شود و يا انتخاب‌هایی داشته باشد که به خود و ديگران آسيب برساند. مسئله ديگری كه استفاده از اينترنت به دنبال دارد، تأثير آن بر ارتباطات بين اعضای خانواده است. البته اين موضوع كه آيا اينترنت تأثير اجتماعی مثبت و يا منفی دارد، به كيفيت فعالیت‌های برخط کاربر بستگی دارد.
 
خلاصه کتاب «بازی کاری (نگاهی به شکل‌گیری مفهومی نو در عرصه فضای مجازی و کاربردهای آن)»
ترکیب کردن مکانیزم‌های متداول در بازی‌ها، با فضای کار به منظور جذاب‌تر کردن کارهای معمولی و جهت دادن به رفتار انسانی در راستای اهداف سیستم است. این رویکرد که با هدف بهره‌گیری از انگیزه‌ها و محرک‌های انسانی نظیر رقابت، سرگرمی، شادی، شأن اجتماعی، نوع دوستی و ... به کار می‌رود، در کلیت خود تازه نیست، اما به تازگی با عنوان بازی کاری (gamification) در فضای مجازی در قالبی نو و منسجم طرح، و رواج و کاربردهای متنوعی یافته است؛ به حدی که در مدتی کوتاه اغلب شرکت‌های بزرگ دنیا، در بخشی از فرآیندهای کسب و کار خود از این مفهوم استفاده کرده‌اند. رشد این بحث و اقبال به آن به حدی بوده است که کارشناسان و خبرنگاران فضای مجازی، اثربخشی این مفهوم را در دهه دوم هزاره سوم (آتی)، همسنگ تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی در دهه گذشته برآورد می‌کنند؛ همچنین پاره‌‌ای از محققان ورود این مبحث به عرصه آموزش و نوآوری را زمینه‌ساز انقلابی بنیادین در این زمینه‌ها می‌دانند.

شناخت و بررسی زوایای مختلف این رویکرد، همچون دیگر مفاهیم و رویکردهای نوین، اجتناب‌ناپذیر است و به واسطه کسب چنین آگاهی دقیق و همه جانبه‌ای است که مجموعه مدیریتی تصمیم گیر و اثرگذار در فضای مجازی کشور می‌تواند، براساس تحلیل فرصت‌ها و تهدیدهای برآمده از آن، امکان برنامه‌ریزی، پیش دستی و بستر سازی لازم جهت مدیریت چنین پدیدارهای تازه‌ای را فراهم آورد.

بازی کاری استفاده از اندیشه بازی ساز و استفاده از مکانیزم‌ها، تکنیک‌ها و اِلِمان‌های بازی، به‌ویژه بازی‌های کامپیوتری، در بسترهای دیگر (جز بستر بازی) برای ایجاد شادی و افزایش اشتیاق کاربران، حل مسائل، بهبود فرآیندها و یادگیری در آن بسترها است.

مکانیزم‌های بازی که در تعریف فوق به آنها اشاره شده است، قواعدی هستند که روند بازی را مفرح، چالش برانگیز، راضی کننده و انگیزاننده می‌سازند. این احساسات در اثر نیازهای انسانی و روش‌های انگیزشی ایجاد می‌شوند که به آنها دینامیک‌های بازی گفته می‌شود.
 
خلاصه کتاب «رایانش ابری و نقش آن و نقش آن بر تولید محتوا در ایران»
سير تکاملی محاسبات به‌گونه‌ای است که می‌توان آن را پس از آب، برق، گاز و ‌تلفن به عنوان عنصر اساسی پنجم فرض کرد. در چنين حالتی، کاربران سعی می‌کنند بر اساس نيازهايشان و بدون توجه به اين‌که يک سرويس در کجا قرار دارد و يا چگونه تحويل داده می‌شود، به آن دسترسی يابند. نمونه‌های متنوعی از سيستم‌های محاسباتی ارائه شده است که سعی دارند چنين خدماتی را به کاربران ارئه دهند. برخی از آنها عبارتند از: محاسبات کلاستری، محاسبات توریی و اخيرا محاسبات ابری. محاسبات ابری ساختاری شبيه يک توده ابر دارد که به‌واسطه آن کاربران می‌توانند به برنامه‌های کاربردی از هر جايی از دنيا دسترسی داشته باشند. بنابراين، محاسبات ابری می‌تواند با کمک ماشين‌های مجازی شبکه شده، به‌عنوان يک روش جديد برای ايجاد پوياي نسل جديد مراکز داده مورد توجه قرار گيرد. بدين ترتيب، دنيای محاسبات به سرعت به سمت توسعه نرم‌افزارهايی پيش می‌رود که به جای اجرا بر روی کامپيوترهای منفرد، به‌عنوان يک سرويس در دسترس ميليون‌ها مصرف‌کننده قرار می‌گيرند.
 
خلاصه کتاب «اخلاق فناوری اطلاعات»
از آنجا كه فناوری اطلاعات تحولات سياسی ‌اجتماعی وسيع و شگرفی را پديد آورده است، مشكلات اخلاقی جديد و منحصر‌به‌فردی در اين حوزه ايجاد شده كه نيازمند رسيدگی است. فناوری اطلاعات نه‌تنها در شيوۀ افعال و اقدامات روزمرۀ ما تأثير می‌گذارد؛ بلكه علاوه‌ بر‌ آن تلقی ما از آنها را نيز تغيير داده است. برخی از مفاهيمی كه در حوزۀ فلسفۀ اخلاق و فلسفۀ سياسی، كاربردی خاص داشته‌اند با پيشرفت فناور اطلاعات دچار چالش‌هايی شده‌اند كه از آن جمله می‌توان به مفهوم مالكيت، مفهوم حريم خصوصی، مفهوم توزيع قدرت، مفهوم آزادی‌های اساسی و مفهوم مسئوليت اخلاقی اشاره كرد.

متخصصان امور رايانه چه مسئوليت‌های اخلاقی دارند؟ اگر يک نرم‌افزار رايانه‌ای خطا كند چه كسی را بايد سرزنش كرد؟ آيا ايجاد اختلال در برنامه‌ها، كاري غيراخلاقی است؟ آيا كپي‌برداری از برنامه‌ها، وقتی صاحبان آن اجازه نداده باشند، كاری خطا و ناصواب است؟ اين‌ها بخشی از پرسش‌هايی است كه در حوزۀ اخلاق فردی و نهادی فناوری اطلاعات مطرح می‌‌شود. در فناوری اطلاعات همچنين پرسش‌هايی مربوط به سياست‌های دولت مطرح می‌‌شود. مانند اين‌كه آيا افراد آزاد باشند تا از راه‌هايی چون شبكۀ اينترنت سخنان خويش را آزادانه مطرح كنند؟ آيا محدوديت‌هايی كه در نشر فيزيكی چون نشر كتاب و روزنامه در سياست‌های دولتی است، دربارۀ شبكه‌ها نيز بايد اجرا شود؟ اين پرسش، بيشتر از آن نظر مطرح می‌شود كه شايد ما در نشر كتاب و روزنامه كه در محدودۀ قدرت دولت‌ها صورت می‌گيرد، نسبت به اطلاع‌رسانی از بيرون مرزها كه از طريق اينترنت صورت می‌گيرد، سخت‌گيری يا تساهل كمتر يا بيشتری داشته باشيم. باتوجه‌به امكان دسترسی افراد مختلف به اطلاعات موجود در رايانه‌هايی كه به شبكه متصلند، دولت‌ها بايد چه سياست‌ها و عملياتی را در خصوص حفظ حريم خصوصی افراد از قبيل بايگانی نامه‌های ارسالی و واردۀ اشخاص صورت دهند و مسئوليت مدنی ايشان در اين زمينه چيست؟
 
خلاصه کتاب «در آمدی بر آسیب‌شناسی بازی‌های رایانه‌ای در ایران از منظر کارشناسان و متخصصین این حوزه»
نقش محصولات فرهنگی در هر حوزه و شاخه‌ای، به عنوان مجرایی عظیم در راستای، اعتلا و شکوفایی فرهنگی، اجتماعی، علمی و آموزشی، سیاسی، اقتصادی و مذهبی، غیر قابل اغماض است. جوامع هوشمند از این ابزار جهت تمام اهداف یاد شده، استفاده کرده و با توجه به بی مرز بودن این ابزار و محصولات فرهنگی، در نشر خواسته‌های خود تلاش می‌کنند. کشور عزیزمان ایران نیز از جمله ممالک هوشمند و کاردان در این راستا است. شاهد این مدعا، حضور و عرض اندام در عرصه‌های فرهنگی جهانی، است.

از جمله محصولات فرهنگی نوپا در جهان و بخصوص در ایران، که نیاز به حمایت‌های مادی و معنوی دارد و همچنین ظرفیت بی بدیلی از نیروی انسانی و توانمندی فنی در داخل کشور در اختیار دارد، تولید بازی رایانه‌ای است. که مانند هر جریان نوپایی آسیب‌ها و مشکلاتی نیز متوجه آن است. با آگاهی به موقع و برداشتن قدم‌های به جا، در حل مشکلات پیشرو، به رشد آن کمک خواهیم کرد.

جستار پیش رو به بررسی مشکلات و مسائل این حوزه از نگاه کارشناسان و متخصصین فعال در آن پرداخته است. حوزه مذکور را در سه محور کلی مورد آسیب شناسی قرار داده است؛ محور پیش تولید، محور هنری و فنی و همچنین محور توزیع و نشر. 
 
خلاصه کتاب «رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی مجازی؛ آمار و اطلاعات وضعیت استفاده از آنها در دنیا و ایران؛ ملاحظات تحقیق علمی و فعالیت اجرایی در باب آنها»
جوانان و نوجوانان جزء اولین اقشاری هستند که نسبت به تکنولوژی‌های جدید اقبال و اشتیاق نشان داده و جذب آنها می‌گردند. بر اساس آمار و ارقام و یافته‌های ارائه شده از تحقیقاتِ پیشین مرور شده نیز مشخص است که روند استفاده از اینترنت و به خصوص رسانه‌های اجتماعی اخیرا به شدت افزایش یافته است و گونه‌ای خاص از رسانه‌های اجتماعی که شباهت فزاینده‌ای به زندگی اجتماعی واقعی بشر داشته و در آن روابط و تعاملات اجتماعی تا حد زیادی شبیه‌سازی شده است که همان شبکه‌های اجتماعی مجازی است، مورد اقبال فزاینده مخاطبان قرار گرفته است.

جوانان و نوجوانان ما به طور فزاینده‌ای مدت زمان نسبتا زیادی از اوقات فراغت خود را صرف این شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌کنند و سبک زندگی آنها شامل رفتارها، نگرش‌ها و نظرات و دیدگاه‌های آنها تحت تاثیر این شبکه‌های اجتماعی مجازی تاحد زیادی تغییر پذیرفته است که تمامی این موارد، لزوم دقت نظر و انجام مطالعات گسترده در این حوزه را یادآور می‌گردند. قابل ذکر است که تحقیق حاضر، تلاشی نظری و کتابخانه‌ای در جهت اثبات ضرورت و اهمیت مطالعه در این فضا و نیز ارائه آمارها و ارقام و یافته‌های تحقیقات گذشته در این خصوص بوده است که بتواند مقدمه‌ای باشد برای تحقیقات مفصل عملیاتی در آینده که راهگشای برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری جهت استفاده بهینه‌تر از امکانات و کاربردهای گوناگون این فضا و شبکه‌های اجتماعی مجازی به طور خاص است
 
خلاصه کتاب «رسانه‌های دیجیتال و سبک زندگی»
سبک زندگی، راه و روش زیستن است و روش زیستن، بر طبق فلسفه زیستن مشخص می‌شود. با توجه به رشد سریع فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌های دیجیتال در کشور و تاثیرات فراوان این رسانه‌های دیجیتال بر سبک زندگی، لزوم بررسی تاثیر رسانه‌های دیجیتال بر سبک زندگی ضروری به نظر می‌رسد. این رسانه‌ها از یک سو می‌توانند عاملی برای تبیین مبانی سبک زندگی و فرهنگسازی سبک زندگی در جامعه باشند و نقش خود را به عنوان یک نوع رسانه ایفا نمایند و از سوی دیگر می‌توانند به دلیل ماهیت عمومی، سرعت، انتقال اطلاعات و جاذبه عالی خود، لزوم تعریف سبک جدیدی از زندگی با توجه به مولفه‌های جدید و دیجیتال را مطرح کنند. در این کتاب سعی شده است تا ضمن تعریف مبانی سبک زندگی، رسانه‌های دیجیتال و تاثیرات متقابل ایشان بر هم، گامی هر چند کوچک در ارتقای سواد سبک زندگی جامعه برداشته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها