چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
عناصر فلسفه اخلاق / معرفی اثر برگزیده کتاب سال حوزه

کتاب عناصرفلسفه اخلاق که توسط حجج اسلام علیرضا آل بویه ومحمود فتحعلی ترجمه و ازسوی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه به چاپ رسیده است درهمایش شانزدهم کتاب سال حوزه دربخش ترجمه به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم، کتاب «عناصر فلسفه اخلاق» که توسط حجج اسلام علیرضا آل بویه و محمود فتحعلی ترجمه شده، در همایش شانزدهم کتاب سال حوزه در بخش ترجمه به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شده است.

 کتاب «عناصر فلسفه اخلاق» اثر جیمز ریچلز، یکی از کتاب‌های خواندنی و نسبتاً عمیق در حوزه اخلاق هنجاری نظری و کاربردی است. این اثر، بستری مناسب را برای فهم دقیق برخی مسائل پرچالش این دو حوزه فراهم می‌آورد؛ از جمله نسبیت‌گرایی فرهنگی، ذهنیت‌گرایی، سود‌گرایی، وظیفه‌گرایی و اخلاق فضیلت.

این کتاب در چهارده فصل تنظیم شده است که هفت فصل اول کتاب با تلاش حجت‌الاسلام محمود فتحعلی و هفت فصل آخر آن با تلاش حجت‌الاسلام علیرضا آل بویه، مدیر پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی به زبان فارسی ترجمه شده است.

چهارده فصل این کتاب به‌ترتیب به موضوعات زیر پرداخته است: «اخلاق چیست؟»، «چالش نسبیت‌گرایی فرهنگی»، «ذهنیت‌گرایی در اخلاق»، «آیا اخلاق مبتنی بر دین است؟»، «خودگروی روان‌شناختی»، «خودگروی اخلاقی»، «رهیافت سودگرایانه»، «بررسی نظریه سودگرایی»، «آیا قواعد اخلاقی مطلق وجود دارد؟»، «کانت و حرمت اشخاص»، «اندیشه قرارداد اجتماعی»، «زنانه‌نگری (فمینیسم) و اخلاق مراقبت»، «اخلاق فضیلت» و «نظریه اخلاقی رضایت‌بخش چگونه نظریه‌ای است؟»

ترجمه حاضر، سرانجام در پاسخ به این‌که نظریه‌اخلاقی رضایت‏بخش چگونه نظریه ‏ای است؟ به این مباحث می‌پردازد: اخلاق بدون غرور بی‏جا، برخورد با مردم آن‏گونه که سزاوار آن هستند، سودگرایی چند راهبردی، اجتماع اخلاقی، عدالت وانصاف.

کتاب عناصر فلسفه اخلاق اثر جیمز ریچلز با ترجمه محمود فتحعلی و علیرضا آل بویه در 360 صفحه و با شمارگان هزار و 400 نسخه و به قیمت 18هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.
  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها