چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
کتاب زن در اسلام/ معرفی اثر برگزیده کتاب سال حوزه

کتاب «زن در اسلام» نوشته فریبا علاسوند که ازسوی نشر هاجر منتشر شده در همایش شانزدهم کتاب سال حوزه درگروه علمی علوم تربیتی و روان شناسی، شایسته تقدیرشناخته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم به نقل از سایت حوزه کتاب زن در اسلام نوشته فریبا علاسوند که از سوی نشر هاجر منتشر شده در همایش شانزدهم کتاب سال حوزه در گروه علمی علوم تربیتی و روان شناسی، شایسته تقدیر شناخته شد.

کتاب زن در اسلام  در دو جلد تألیف شده است که جلد اول آن به کلیات و مبانی شناخت و فهم، نظام و حقوق زن در اسلام می‌پردازد و جلد دوم این کتاب به یک دوره فقه حقوق زنان در عرصه فردی، اجتماعی و خانوادگی می‌پردازد.

مؤلف در این کتاب کوشیده است افزون بر استناد به منابع دسته اول مانند قرآن، روایات و کتب گرانسنگ فقها، ادبیات علمی پدید آمده توسط اندیشمندان بنامِ شیعه در حوزه مطالعات اسلامی زنان را مورد توجه قرار دهد.

وی با نظر به ماهیت بین رشته‌ای مطالعات زنان و ورود دانش فمینیستی به عرصه‌های حقوق، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و علوم سیاسی، لازم دانسته است برای تبیین و اثبات برتری دیدگاه دینی، نظریات رقیب و شبهات ضد اندیشه اسلامی در این حوزه را مطرح و با آمیزه‌ای از احکام، آداب، اهداف و فلسفۀ نظام حقوقی اسلامی در بارۀ زن و خانواده، با قالبی نو پاسخی درخور به آنها بدهد.

پیش‌فرض نگارنده در این نوشته، تعهد به استواری استدلال و محتوای یک کتاب درسی است. از این رو، تلاش کرده است در هر بخش از اثر خود، نظریه‌‌های مطرح فقهی و اخلاقی در باره زن و خانواده را با رعایت ادبیاتی فاخر و بدون پیشداوری نشان بدهد. وی همچنین مطالب کلامی، اصولی و قاعده‌های فقهی را با واژگانی روان توضیح داده است.

نویسندۀ این اثر، در سه بخش، به تبیین حقوق و تکالیف فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان پرداخته است.

وی در بخش اول، ویژگی‌های فقهی و حقوقی زنان را در بلوغ و عبادت برشمرده و در بخش دوم، مسائل خانواده را از ازدواج تا طلاق به ضمیمه مباحثی درباره خشونت بررسی کرده است. بخش سوم این کتاب، به دیدگاه اسلام درباره مشارکت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زنان اختصاص دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها