یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
امیرمهدی طالب: کتاب جامع گیاهان دارویی شبهات را بر طرف می‌کند

امیرمهدی طالب،‌ یکی از مولفان «کتاب جامع گیاهان دارویی» در آیین اختتامیه سی‌و‌دومین جایزه کتاب سال اظهار کرد: این کتاب بیش از 700 گیاه دارویی را بررسی و بسیاری از شبهات را در این زمینه برطرف می‌کند.

کتر امیرمهدی طالب، عضو هیات علمی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، یکی از مؤلفان اثر برگزیده «کتاب جامع گیاهان دارویی» در سی‌ودومین جایزه کتاب سال، در حاشیه این مراسم به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این کتاب شامل مباحث، خاصیت‌ها، کاربرد‌ها،‌ عوارض جانبی، هشدار و مقدار مصرف و طول دوران درمان و همچنین شرح مطالعات بالینی درباره استفاده از گیاهان دارویی است.
 
وی افزود: «کتاب جامع گیاهان دارویی» ترجمه کتاب «PDR for Herbal Medicines» از معتبرترین منابع علمی دنیاست که هر چند سال به‌روز می‌شود و برای تهیه «کتاب جامع گیاهان دارویی» از آخرین ویرایش این اثر بین‌المللی استفاده شده است.

 منبع گردآوری و تالیف
طالب تصریح کرد: ترجمههایی به مطالب طب سنتی و پراکنش گیاه در ایران افزوده شده که شامل تصاویر و کاربرد‌های آن‌ها در طب سنتی است؛ بنابراین «کتاب جامع گیاهان دارویی» یک منبع گرد‌آوری و تألیف است.
 
عضو هیات علمی معاونت آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به محتوای کتاب «کتاب جامع گیاهان دارویی» گفت: بیش از 700 مونوگراف‌ و تک‌نگار،‌ همچنین تصاویر رنگی از اندام دارویی 684 گیاه در این کتاب ارائه و بررسی شده‌اند. رویکرد «کتاب جامع گیاهان دارویی» تخصصی و دانشگاهی است، اما مخاطبان عام را نیز می‌تواند جذب کند. بررسی نسخه‌های پیشین کتاب “PDR for Herbal Medicines” و مطالعه درباره گیاهان دارویی ایران موجب شد که این کتاب بعد از هشت سال پژوهش به نتیجه برسد.

این متخصص حوزه طب سنتی ادامه داد: نخستین جلد این کتاب در سال 89 و دومین جلد آن به‌عنوان کتاب تکمیل‌کننده‌ در سال 92 از سوی انتشارات اندیشه‌آور منتشر شد.
 
حرف اول و آخر در زمینه داروهای گیاهی
طالب در بیان دلایل انتخاب این کتاب به‌عنوان اثر برگزیده در سی‌ودومین جایزه کتاب سال اظهار کرد: «کتاب جامع داروهای گیاهی» حرف اول و آخر را زده، یعنی از طرح بسیاری از شبهات و مسائلی که به‌صورت غیرعلمی در جامعه منتشر می‌شوند پیشگیری می‌کند.
 
وی افزود: «کتاب جامع داروهای گیاهی» در حقیقت کتاب کار پزشکان است و به‌عبارتی دیگر این کتاب باید کنار دست پزشک برای تجویز دارو باشد. پزشک با استفاده از این کتاب، آنی و لحظه‌ای می‌تواند به اطلاعاتی مانند تداخلات احتمالی گیاه دارویی و شیمیایی،‌ عوارض و بسیاری از این مسائل که با توجه به آخرین پژوهش‌های روز دنیا دقیق بررسی شده است، دسترسی داشته باشد.
 
برگزیده بخش پزشکی سی‌و‌دومین جایزه کتاب سال در ادامه گفت: در «کتاب جامع داروهای گیاهی» به‌ط‌ور دقیق گونه گیاه مشخص شده  و به‌عبارت دیگر، یک گیاه ممکن است در یک گونه با چند نام شناخته شود. حتی این امکان وجود دارد که گونه‌های متفاوت با یک نام شناخته شوند. در این کتاب به‌طور دقیق گونه‌ها برای مخاطب مشخص شده‌اند. جمع‌آوری مطلب در حوزه گیاهان دارویی با مراجعه به منابع موجود در بازار نشر چندان سخت نیست، اما متخصصان، تنها افرادی هستند که توانایی دارند تا انواع گیاهان دارویی را شناسایی و مطالعه کنند.    

منبعی جامع در حوزه داروهای گیاهی 
دکتر ایرج مهرگان، گیاه‌شناس و عضو هیأت علمی دانشکده  علوم‌ پایه و گروه زیست‌شناسی دانشگاه علوم‌ تحقیقات تهران، یکی دیگر از مولفان «کتاب جامع گیاهان دارویی» نیز در گفت‌و‌گوی کوتاه با (ایبنا) اظهار کرد: این کتاب نتیجه همکاری تعدای از پژوهشگران است که سال‌ها پیش در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان مشغول تحصیل بودند.

این برگزیده کتاب سال ادامه داد: انتشار یک منبع جامع در حوزه داروهای گیاهی، اصلی‌ترین هدف تدوین «کتاب جامع گیاهان دارویی» بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها