سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۲
بی‌توجهی ناشران به اهداف آموزشی وزارت آموزش و پرورش/ تولید انبوه کتاب‌های غیرموثر، دغدغه نشر علمی

محمد ناصری، مديركل دفتر تكنولوژی‌ها و كتاب‌های آموزشی وزرات آموزش و پرورش در اختتامیه یازدهمین جشنواره رشد گفت: اکنون با مشکلاتی در حوزه نشر کتاب‌های آموزشی و تربیتی مواجهیم؛ از جمله این‌که تعدادی از ناشران به بهانه کتاب کمک درسی، به اهداف آموزش و پرورش توجهی نشان نمی‌دهند و همچنان در حال نشر و توزیع کتاب‌های حل‌المسائل و تستی هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیين اختتاميه يازدهمين جشنواره كتاب‌های آموزشی و تربيتی رشد، عصر امروز 23 دی‌ماه با حضور دكتر محی‌الدین بهرام محمديان، معاون وزير و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی، دکتر حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و امور فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و محمد ناصری، مديركل دفتر تكنولوژی‌ها و كتاب‌های آموزشی وزرات آموزش و پرورش در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار شد.
 
تاکید آموزش و پرورش بر مبحث کتاب
در ابتدای این آیین، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در پیامی ویدیویی، به سخنرانی پرداخت. وی در این پیام ضمن اشاره به تاکید قرآن کریم در 255 بخش به موضوع کتاب و کتاب‌خوانی گفت: مکتب اسلام  همواره بر مبحث کتاب، کتابخوانی و علم تاکید داشته و بنابر تاکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور محترم کشور بر این مقوله، در آغاز سال تحصیلی 92- 93 در یکی از مدارس کشور، وزارت آموزش و پرورش را مکلف به پیگیری این مبحث مهم نمود.
 
فانی با اشاره به برگزاری جشنواره رشد افزود: حدود چهار هزار عنوان کتاب از ناشرین مختلف به دست هیات داوران رسید که پس از بررسی کارشناسی تعدادی از آن‌ها به مرحله نهایی راه یافتند.
 
افزایش 40 درصدی آمار کتاب‌های جشنواره رشد
در ادامه این آیین، محمد ناصری، مديركل دفتر تكنولوژی‌ها و كتاب‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش و دبیر یازدهمین جشنواره رشد، به ارائه آمار مقایسه‌ای میان نخستین دوره تا دوره یازدهم جشنواره رشد پرداخت و اظهار کرد: از نخستین دوره جشنواره رشد تاکنون با افزایش 40 درصدی آمار کتاب‌های شرکت داده شده در جشنواره روبه‌رو هستیم.
 
وی در ادامه گفت: در حال حاضر با مشکلاتی در حوزه نشر کتاب‌های آموزشی و تربیتی مواجهیم؛ از جمله این‌که تعدادی از ناشران به بهانه کتاب کمک درسی، به اهداف آموزش و پرورش توجهی نشان نمی‌دهند و همچنان در حال نشر و توزیع کتاب‌های حل‌المسائل و کتاب‌های تستی هستند.
 
ناصری افزود: امیدواریم بخش بازرگانی رسانه ملی با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی، به کیفیت کتاب‌های آموزشی توجه بیشتری نشان دهد. در سال جاری پخش مدرسه راه‌اندازی خواهد شد که فعالیتی فراتر از انتشارات مدرسه داشته و کتاب‌های مناسب آموزشی را در سطح کشور توزیع خواهد کرد.
 
وی درباره کیفیت برگزاری یازدهمین جشنواره رشد ادامه داد: امسال با افزودن بخش داستانی، به داوری کتاب‌های آموزشی در 13 حوزه پرداختیم و در بخش ناشران برتر نیز از پنج ناشر ملی تقدیر به‌عمل خواهد آمد.
 
برگزاری 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه
حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و امور فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در این آیین، با اشاره به برگزاری 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه کشور گفت: در آینده‌ای نزدیک خرید کتاب آموزشی و تربیتی مدارس از طریق بخش شورای سامان‌دهی انجام می‌شود که تاکنون 30 الی 35 درصد روند آن انجام شده است.



وی افزود: در فضای نامناسب کنونی برای کتاب و کتاب‌خوانی، در تمام حوزه‌های آموزش و پرورش باید کار جدی شروع شود. در حال حاضر نُرم کتاب‌خوانی در ایران هفت است که کمتر از 50 درصد شاخص جهانی است.
 
کفاش با اشاره به مشکلات نشر اظهار کرد: بی‌توجهی به نویسنده، انبوه نشر کتاب‌های غیرموثر، توجه بیش از حد کاربران به فضای مجازی و بی‌میل شدن مخاطبان به کتاب، از آسیب‌های جدی کتابخوانی در کشور است.
 
تولید انبوده کتاب، باعث کاهش دقت نظر و مصرفی شدن کتاب در جامعه می‌شود
‌بهرام محمديان، معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی در ادامه آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره رشد گفت: تولید انبوده کتاب باعث کاهش دقت نظر و مصرفی شدن کتاب در جامعه می‌شود. در راستای ارتقا فرهنگ کتابخوانی باید در گام نخست، بازار مصرف فرهنگی را در کشور ایجاد کرد تا مخاطب فرهنگی با نیازهای ضروری علمی خود آشنا شود و پس از آن با ایجاد انگیزه در مخاطب، فرآیند نشر علمی را سرعت بخشید.
 
محمدیان ادامه داد: در حوزه کتاب باید به توسعه حوزه داوری فرهنگی توجه بیشتری نشان داد و یک خط ویژه آموزش مهارت اسلامی در چنین جشنواره‌هایی ایجاد شود.
 
تقدیر از پنج ناشر برتر در حوزه کتاب‌های آموزشی
در بخش پایانی آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، از مولفان و مترجمان برتر هر حوزه تقدیر به عمل آمد. در مجموع 128 عنوان کتاب از سوی گروه‌های داوری نامزد دریافت جایزه اعلام شدند که در این مراسم 45 عنوان از این کتاب‌ها جایزه اثر برگزیده یا تقدیرنامه را دریافت کردند.
 


در این آیین، ناشران برگزیده سال 92 کشور شامل انتشارات قدیانی، کانون اندیشه جوان، کانون انتشارات فنی ایران و انتشارات مدرسه معرفی و جایزه خود را دریافت کردند.
 
يازدهمين جشنواره كتاب‌های آموزشی و تربيتی رشد، عصر امروز 23 دی‌ماه با معرفی آثار برگزيده اين جشنواره و تقدير از ناشران برتر در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان به‌كار خود پايان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها