دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
چهره‌های ماندگار راه‌سازی ایران در یک قاب

«ایران را دوست بداریم» عنوان یادداشت علی آزاد، مدیرعامل شرکت‌ فرعی‌راه و یکی از چهره‌های یاد شده در کتاب «چهره‌های ماندگار راه‌سازی ایران» است. وی نوشته است: «این نوشته به عنوان یادگار زمانی رقم می‌خورد که 73 سال از عمر آن گذشته باشد و 51 سال آن به راه‌سازی در اقصی نقاط کشور و همزمان با آن حضور 40 ساله در فعالیت‌های صنفی و اجتماعی صرف شود.» نخستین چاپ کتاب «چهره‌های ماندگار راه‌سازی ایران» از سوی انتشارات فرانگر به بازار نشر عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) انتشارات فرانگر، مجموعه عکس و معرفی چهره‌های راه‌سازی کشور را در قالب کتاب «چهره‌های ماندگار راه‌سازی ایران» به بازار نشر عرضه کرد.
 
جدیت، سخت‌کوشی و صلابت راه‌سازان ایرانی
در این کتاب که به کوشش سمیرا مرزبان تهیه شده است، علاوه بر معرفی چهره‌های ماندگار راه‌سازی ایران، عکس و یادداشتی از این شخصیت‌ها نیز ضمیمه شده است.
 
ناشر در بیان هدف از انتشار این کتاب آورده است: «گروه فرانگر در طول سال‌ها همکاری با شرکت‌های راه‌سازی، شاهد و ناظر تلاش‌ها و دستاوردهای راه‌سازانی از چندین نسل کشور بوده که با ایجاد راه‌های متعدد، سعی در اتصال همه نقاط کشور به یکدیگر را داشته‌اند. همین امر ایده اولیه کتاب چهره‌های ماندگار راه‌سازی ایران را شکل داد و  انتخاب چهره‌های یاد شده در کتاب، توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و انجمن شرکت‌های راه‌سازی ایران و براساس معیارهای تعیین شده از سوی ایشان صورت گرفته است.»
 
در این مجموعه عکس، انعکاسی از سال‌ها کار و تلاش مستمر در محیط و فضاهای سخت در چهره شخصیت‌ها به خوبی نمایان است. در چهره این بزرگان حوزه راه‌سازی نوعی جدیت، سخت‌کوشی و صلابت مشاهده می‌شود و سعی شده تا این جنبه‌ از شخصیت‌ آنان مورد توجه قرار گیرد.
 
گردآورنده کتاب «چهره‌های ماندگار راه‌سازی ایران» در ابتدا با نگاهی گذرا به راه‌سازی در ایران، به شرح تاریخچه تشکیل وزارت راه و شهرسازی در ایران پرداخته و به این نکته می‌پردازد که این وزارتخانه در سال 1389 هجری قمری و در دوران ناصرالدین شاه، با نام وزارت فوائد عامه تاسیس شد. این وزار‌خانه پس از دو مرحله تغییر نام، سرانجام در سال 1315 با تصویب مجلس شورای ملی به وزارت راه تغییر نام یافت و آخرین بار در خرداد 1390 با رای مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی ادغام و وزارت راه و شهرسازی تاسیس شد.
 
82 چهره ماندگار راه‌سازی ایران در یک کتاب
در ابتدای این کتاب پیش از پرداختن به چهره‌‌های ماندگار این حوزه، تصویر و مشخصات وزرای راه و ترابری و راه و شهرسازی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون آورده شده است.
 
بخش دیگری از کتاب به معرفی شخصیت و دستاوردهای چهره‌های جاودان راه‌سازی که در راه توسعه راه‌سازی ایران خدمات بسیاری را به ثمر رسانده‌اند، اختصاص دارد.
 
از جمله این چهره‌های جاودان می‌توان از مرحوم مهندس حسین شهیرفر نام برد که  پروژه‌هایی همچون آب‌رسانی تهران، ایستگاه راه آهن یزد، ایستگاه راه آهن اصفهان، اتوبان صدر، ترمینال غرب تهران، زیرگذر غرب میدان آزادی، سد ساوه و پروژه های بسیار دیگری را کارنامه علمی خود به ثبت رسانده است.  
 
در بخش معرفی چهره‌ها علاوه بر معرفی هر چهره، عکس و یادداشتی با دست خط خود آنان منتشر شده است. این بخش از کتاب به معرفی چهره و انتشار یادداشت 82 تن از چهره‌های ماندگار این حوزه پرداخته و پس از این معرفی در بخش دیگری با عنوان دستاوردها، ریز کارنامه فعالیت‌های حرفه‌ای این افراد آورده شده است.



آشنایی با سازنده برج میلاد
مهندس مازیار حسینی، استاد دانشگاه و معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران یکی از چهر‌ه‌های معرفی شده در این کتاب است که پروژه‌های زیادی از جمله ساخت برج میلاد تهران، تونل نیایش، تونل حکیم، بزرگراه طبقاتی صدر، دریاچه چیتگر و بسیاری از پل‌ها و بزرگراه‌های تهران را به سرانجام رسانده است.
 
این چهره ماندگار راه‌سازی ایران در یادداشتی که با دست‌ خط خود در کتاب به چاپ رسانده، نوشته است: «ایران سرزمین دیرپای و پهناوری است. زیبا، باشکوه، چهار فصل؛ دارای کوه‌ها و قله‌های سر به آسمان ساییده و دشت‌ها و صحراهای گسترده و فراخی است.
 بی‌شک هر ایرانی به سرزمین خود می‌بالد، اما آنچه بیش از پیش لایق افتخار است، فرزندان برومند این پهنه لاله‌گون است. بی‌گمان صفحه زرینی از این مجال افتخار، متعلق به مردانی بااراده و سخت‌کوش است که تمام آنچه را داشته‌اند و توانسته‌اند را در راه ساخت و عمران و آبادانی این سرزمین صرف نموده‌اند و چه نیک است که در کتاب چهره‌های ماندگار صنعت راه‌سازی ایران ثبت و چراغ راه آفریدگان این راه گردد.»
 
شبکه‌های ارتباطی حمل و نقلی، نبض تپنده اقتصاد کشور
کیومرث صدیق وزیری، یکی دیگر از چهره‌های ماندگار این کتاب است که در کارنامه کاری خود پروژه آزادراه‌هایی از جمله تهران-کرج، تهران-قم و بزرگراه‌‌هایی مانند کنارگذر آمل و کمربندی شهرری، مترو تهران-کهریزک و راه‌آهن بافق-بندرعباس را دارد.



وی در یادداشتی به خط خود نوشته است: «شبکه‌های ارتباطی حمل و نقلی کشور مانند شریان‌های حیاتی، نبض تپنده اقتصاد کشور را به حرکت وامی‌دارند تا آمال و آرزوهای ملتی که خواهان پیشرفت و تعالی است را برآورده کنند و سهمی بزرگ در تولید زیربناهای عمرانی، صنعتی و کشاورزی داشته، اعتلای کشور را رقم بزنند.

برای یافتن بهترین راه‌حل، نبوغ لازم است
مهدی درودیانی، مدیرعامل شرکت ساختمانی شوسه، یکی دیگر از چهره‌های ماندگار یاد شده در این مجموعه ارزشمند است که در یادداشت خود اینچنین قلم بر صفحه کاغذ رانده است: «برای یافتن بهترین راه‌حل، نبوغ لازم است و معمولا پیشنهادات و راه‌حل‌های منتخب، بین دو قطب بهترین و بدترین قرار می‌گیرند. نمی‎دانستم و نمی‌خواستم باور کنم که کسانی پیدا می‌شوند که رکوردشکن بدترین راه‌حل‌ها باشند. آیا آنها می‌دانند که مرتکب گناه کبیره شده‌اند؟»
 
راه، سرچشمه زندگی است
در برگ زرین دیگری از کتاب، به نام  منوچهر احتشامی، از چهره‌های ماندگار راه‌سازی برمی‌خوریم که نوشته است: «راه سرچشمه زندگی است. جهان مجموعه‌ای هم‌آهنگ است که همه عناصر آن با یک هم‌آهنگی دقیق با یکدیگر فرآیندی معنادار را به‌وجود آورده‌اند. انسان نیز با بهره‌گیری اندکی از قوانین حاکم بر جهان و پدیده‌های آن توانسته است، تمدن امروز بشری را پایه‌گذاری کند.»
 
منوچهر احتشامی، مدرس راه‌سازی در دانشکده‌های مختلفی از جمله علم‌وصنعت، امیرکبیر، خواجه نصیر و دانشگاه آزاد اسلامی بوده و همچنین عضو مجامع مختلف فنی و مهندسی از جمله هیات مرکزی کانون مهندسین ایران، شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران و چند مجمع مهندسی دیگر است.


 
علاوه بر این وی تاکنون 18 عنوان کتاب و بیش از 50 عنوان مقاله علمی و فنی در مجلات مختلف علمی منتشر کرده است. کتاب چهارجلدی «راه‌سازی» از جمله آثار ارزشمند این شخصیت برجسته حوزه راه‌سازی ایران است.
 
ایران را دوست بداریم
«ایران را دوست بداریم» عنوان یادداشت علی آزاد، یکی دیگر از چهره‌های ماندگار نقش بسته بر صفحات کتاب است: «این نوشته به عنوان یادگار زمانی رقم می‌خورد که 73 سال از عمر آن گذشته باشد و 51 سال آن به راه‌سازی در اقصی نقاط کشور و همزمان با آن حضور 40 ساله در فعالیت‌های صنفی و اجتماعی صرف شود.»
 
عشق به وطن و سازندگی/ حرفه ساختن، عاشقی است
محمدتقی مرادی از دیگر چهره‌های ماندگار راه‌سازی یاد شده در این کتاب است که با نقل سخنی از سعدی این‌گونه نوشته است: «عشق به وطن و سازندگی، همچون خونی در شریان‌های جاریست و سازندگان بخش مهمی از تاریخ میهن عزیزمان ایران را رقم می‌زنند.»
 
از دیگر چهره‌های معرفی شده در این کتاب، سیدمحمد صدر هاشمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت بین‌المللی پیمانکاری استراتوس است که در کارنامه حرفه‌ای خود پروژه‌های زیادی از جمله سد ارسباران را به سرانجام رسانده است.
 
وی در یادداشتی کوتاه نوشته است: «حرفه ساختن از هر نوع آن، عاشقی است. نگاه من به این حرفه مصداق این شعر است که (در آتش عشق هر که افروخته نیست، با او سر سوزنی دلم دوخته نیست).»
 
سخن آخر
در بخش پایانی کتاب با عنوان سخن آخر، ناشر به نکاتی درباره کتاب اشاره کرده است: «در بخش‌ دستاوردها، تنها بخشی از پروژه‌ها و شرح‌حال هریک از افراد نوشته شده است و به دلیل صفحه‌آرایی و محدودیت صفحات، درج تمامی پروژه‌ها امکان‌پذیر نبود.»
 
نخستین چاپ کتاب «چهره‌های ماندگار راه‌سازی ایران» با شمارگان دو هزار نسخه در 156 صفحه، به بهای 75 هزار تومان از سوی انتشارات فرانگر به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها