شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
شفیعی سروستانی: اثرات فرهنگی‌ وقف کتاب ماندگار است/ مردم از نظر فکری و مطالعاتی فقیرند

اسماعیل شفیعی سروستانی، مدیر مسئول موسسه فرهنگی موعود و انتشارات هلال می‌گوید: وقف کتاب و کتابخانه ضرورت دارد چون مردم ما از نظر فکری و مطالعاتی فقیر و آسیب‌پذیرند. نذرهایی که برای تغذیه جسمی مردم ارائه می‌شود بعد از چندین ساعت از بین می‌رود اما اثرات فرهنگی‌ وقف کتاب ماندگار است.

اسماعیل شفیعی سروستانی، مدیر مسئول موسسه فرهنگی موعود و انتشارات هلال در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ضرورت وقف کتاب و کتابخانه عنوان کرد: با توجه به این‌که کار من مطالعات فرهنگی و تحقیقی است معتقدم تغذیه فرهنگی و فکری مردم بسیار ضرورت دارد چراکه مردم ما از نظر فکری و مطالعاتی فقیر آسیب‌پذیرند.  

وی ادامه داد: مردم چون دائما از منابع متنوع و متعدد اطلاعات دریافت می‌کنند دچار رودل ذهنی شدند بنابراین بازهم مطمئن‌ترین منبع نسبت به سایر رسانه‌ها، کتاب است. کتاب می‌تواند به اصلاح مزاج روانی و فکری مردم و تغذیه فکری و فرهنگی آن‌ها کمک کند.

این ناشر افزود: کسانی که در ایام مختلف وقف و گاهی نیز نذر خوراکی و مواد غذایی می‌کنند، ای کاش بدانند همانگونه که می‌توان خرج خوراک جسمی مردم کرد، می‌توان به خرج خوراک روانی آن‌ها نیز پرداخت، چراکه متاسفانه جوانان ما امروز در حال نابود شدن هستند و اگر کتاب خوب و کتابخانه‌های غنی در دسترس مردم قرار گیرد اثر آن را می‌توانیم در سال‌های آینده مشاهده کنیم.

شفیعی سروستانی درباره اثرات فردی و اجتماعی وقف کتاب نیز توضیح داد: وقف کتاب و کتابخانه برای واقف آن باقیات صالحاتی است که تا ابد باقی می‌ماند چون تاثیر آن همواره بر ذهن و فکر مردم و حتی در تربیت نسل‌های آینده موثر است در حالی که نذرهایی که برای تغذیه جسمی مردم ارائه می‌شود بعد از چندین ساعت از بین می‌رود اما اثرات فرهنگی‌ وقف کتاب ماندگار است.

به گفته مدیر مسئول موسسه فرهنگی موعود و انتشارات هلال، از سوی دیگر وقف کتاب می‌تواند منجر به اصلاح و تغییر رفتار سوء مردم به حسن رفتار شود و تغییر جامعه نیز از طریق اصلاح فکر و نگرش مردم اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر اگر فکرها تغییر یابد جامعه متحول می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شیوه‌های جدید وقف کتاب مانند وقف کتاب‌های دیجیتال می‌تواند کارآمد باشد، گفت: تجربه نشان داده کتاب‌های دیجیتال تاثیرگذاری کتاب‌های چاپی را ندارد چون در فضای مجازی سرعت بسیار است و عجله و شتاب به تفکر و تامل منجر نمی‌شود در حالی که در فرایند مطالعه است که تامل، تفکر و تحول روی می‌دهد.

شفیعی سروستانی در پایان سخنانش نیز درباره اینکه به نظر می‌آید وقف کتاب بیشتر در حوزه‌ دین اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: به هر حال کسانی که به وقف اعتقاد دارند افراد متدینی هستند که به آخرت خود می‌اندیشند چون می‌دانند وقف کتاب و کتابخانه باقیات صالحاتی است که در کارنامه عمل ایشان ثبت شده و باقی خواهد ماند.

در این باره بخوانید:
 
حسینی‌اشکوری: سنت وقف کتاب‌ می‌تواند از خاک‌خوردن میلیون‌ها کتاب در کتابخانه‌ها جلوگیری کند/ وقف کتاب و جهانشمول بودن آن
۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
حسینی‌اشکوری: سنت وقف کتاب‌ می‌تواند از خاک‌خوردن میلیون‌ها کتاب در کتابخانه‌ها جلوگیری کند/ وقف کتاب و جهانشمول بودن آن
 
 
اهمیت وقف کتاب نیازمند اطلاع‌رسانی است/ اهتمام سازمان اوقاف برای گسترش وقف کتاب‌های دینی
۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰
حجت‌الاسلام علی محمدی: اهمیت وقف کتاب نیازمند اطلاع‌رسانی است/ اهتمام سازمان اوقاف برای گسترش وقف کتاب‌های دینی

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها