این پرونده در سالروز شهادت دکتر مفتح، گشایش دیگری است برای اهل رسانه، فرهنگ و صاحبان قلم و فکر.
گفت وگوهای کوتاه ایبنا تنها بهانه ای برای گشودن این بحث جدی و مهم در عرضه کتاب و تالیف کتب درسی دانشگاه و حوزه است. که یکی دستخوش غرب زدگی و دیگری دجار عقب ماندگی شده است و با تمام تلاش های انجام شده در حوزه و دانشگاه، هنوز در آغاز راه هستیم.
نام آیتالله دکتر مفتح با وحدت حوزه و دانشگاه عجین شده است. در عصری که ساز جدایی دین از علم و دانش نواخته میشد، تلاش کرد تا این دو کانون علمی را به هم پیوند زند. در روز بیستوهفتم از آذرماه که با سالگرد شهادت دکتر مفتح مصادف است، با زوایایی از زندگی و آثار وی آشنا میشویم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وجود نداشتن مفاهمه و نداشتن زبان مشترک مانع استخراج برنامه از متن معارف اسلامی و تالیف کتب با استفاده از دانش روز می شود و این یکی از عوامل مهم در عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه است.
آیت الله محسن غرویان معتقد است: بهترين روش براي تدوين كتاب هاي آموزشي در حوزه روش ساده به مشكل و حلقاتي است كه براي نمونه مي توان به كتاب مبادي العربيه كه به همين شيوه تدوين شده است، اشاره كرد.
مهدی گلشنی: نسل دانشگاهی سکولار بارآمده، زبان متون حوزه را نمی فهمد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای تولید کتاب و متون علمی لازم است زمینه هایی از علوم به صورت طرح مشترک توسط حوزویان و دانشگاهیان مورد بررسی قرار بگیرند اما به دلیل سیطره فضاهای سکولار درک متون حوزوی برای دانشگاهیان مشکل تر شده است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادقی رشاد معتقد است هر دو طبقه حوزوی و دانشگاهی طبقة دیندارند و مشکل وحدت حوزه و دانشگاه در تالیف متون مشکل تعاملی است.
دکتر صادق زيبا كلام گفت: نه خود حوزه و دانشگاه و نه متون درسی شان هيچ ربط و نسبتي با هم ندارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید بپرسیم غرب چرا در رویارویی با جامعه ما به سراغ کتاب قانون ابن سینا رفت نه شفا و به نظر بنده باید این تجربه در دانشگاههای ما بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
دکتر سعید زیباکلام، استاد فلسفه دانشگاه تهران، در سخنرانی خود در سال 1385 از نگاهی متفاوت به وحدت حوزه و دانشگاه سخن گفت و انتقادهای فراوانی را به برنامه ها و نهادهای مشغول در این حوزه وارد دانست.
نظر شما