کتاب های حوزه و دانشگاه، عقب ماندگی و غربزدگی/ 2
مهدی گلشنی: نسل دانشگاهی سکولار بارآمده، زبان متون حوزه را نمی فهمد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای تولید کتاب و متون علمی لازم است زمینه هایی از علوم به صورت طرح مشترک توسط حوزویان و دانشگاهیان مورد بررسی قرار بگیرند اما به دلیل سیطره فضاهای سکولار درک متون حوزوی برای دانشگاهیان مشکل تر شده است.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ارزش علوم اسلامی برای بسیاری از دانشگاهیان مجهول است. بنابراین وظیفه سنگینی بر دوش حوزویان بوده و هست که بیایند کارکرد علوم و تفکر اسلامی در پاسخ به نیازهای اصلی انسان را برای دانشگاهیان روشن کنند. اگر این کار صورت میگرفت و دانشگاهی ما نسبت به تفکر اسلامی و تأثیر این تفکر در زندگی شخصی، اجتماعی و علمی خودش واقف میشد وضعیت بهتر بود.
گلشنی افزود: برای تولید کتاب و متون علمی لازم است زمینه هایی از علوم به صورت طرح مشترک توسط حوزویان و دانشگاهیان مورد بررسی قرار بگیرند اما به دلیل سیطره فضاهای سکولار درک متون حوزوی برای دانشگاهیان مشکل تر شده است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم روح کتاب ها و متون درسی علوم انسانی، جهانبینی اسلامی باشد، لازم است همکاری بین حوزویان و دانشگاهیان برقرار شود. در بعد دیگر از نظر بنده واقعاً لازم است بخشی از علوم دانشگاهی در حوزه علوم تجربی در حوزههای تدریس شود تا حوزویان بیشتر نسبت به تأثیر این علوم بر زندگی روزمره مردم آگاهی داشته باشند. حوزویان هم باید الگوی تلاش موفق و ماجور شهید استاد مطهری(ره) را بیشتر مدنظر قرار دهند و ارتباط و حضور خود و سخن گفتن به زبان دانشگاهی و برقراری گفتگو مفاهمه با دانشگاهیان را بیشتر جدی بگیرند.
نظرات