سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
مدارس ابتدایی مکانی برای ترویج مطالعه

میزان مطالعه امروزه یکی از شاخص های توسعه محسوب می شود اما پایین بودن سرانه مطالعه در کشور نگرانی هایی در جامعه بوجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از «مهر»، بررسی ها نشان می دهد مطالعه و کتاب خوانی وضعیت مطلوبی در ایران ندارد؛ آمارهای سرانه مطالعه در کشور ضد و نقیض بوده اما همه این آمارها گویای این موضوع است که میزان مطالعه در کشور اندک است.

این آمارها بین دو دقیقه تا نیم ساعت و بیشتر در نوسان است و این موضوع توسعه کشور را با مشکلاتی روبرو کرده است.

سرپرست موسسه خانه کتاب معتقد است مدارس ابتدایی بهترین مکان برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه و ترویج کتاب و کتابخوانی است.

«مجید غلامی جلیسه» در گفت و گو با  ایرنا افزود:ایجاد کتابخانه هایی مناسب و با استاندارد بالا، گنجاندن مواد درسی مناسب و پژوهش محور کردن آموزش جهت تشویق کودکان به استفاده از کتابخانه از جمله لازم مغفول جامعه است.

وی اظهار داشت: کمک به رشد کیفی، شکلی و کمی کتاب در کنار توسعه فرهنگ کتابخوانی در رسانه ملی می تواند کمک قابل توجهی به افزایش فرهنگ مطالعه داشته باشد.

جلیسه ، همچنین درباره وضعیت صنعت نشر کشور ، ادامه داد:در حال حاضر از جمله مهمترین مسایلی که در جامعه به آن توجهی نشده و یا کمتر پرداخته می شود ، نگاه حرفه ای به افزایش نرخ مطالعه و بین المللی کردن صنعت نشر است.

این نویسنده با بیان اینکه نشر ما هم اکنون نشری سنتی و بر مدار تجربیات شخصی است، تصریح کرد: عدم نگاه حرفه ای به بخش های مختلف نشر و استفاده از ظرفیتهای حداکثری در این زمینه در دنیای مدرن و علمی امروز آفتی است که گریبان گیر صنعت نشر ما شده است.

جلیسه، ایجاد و تقویت دانشگاه های تخصصی چاپ و نشر با گرایش های مختلف و تخصصی در حوزه نشر مانند نشر الکترونیک، توزیع، اقتصاد نشر، هنر چاپ، صنعت چاپ و غیره را از مواردی بیان کرد که می تواند کمک قابل توجهی به این صنعت کند.

به گفته وی ،کمک به افزایش نرخ مطالعه به صورت خودکار صنعت نشر را تقویت خواهد کرد، این در حالیست که توسعه فعالیتهای نشر به خارج از ایران و کمک به بین المللی کردن نشر از جمله نکاتی است که می تواند کمک قابل توجهی به اقتصاد نشر ایران کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها