شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۷
جلد دوم «مديريت منابع انساني پيشرفته» منتشر شد

مرکز نشر سازمان مديريت صنعتي، نخستين چاپ كتاب «مديريت منابع انسانی پيشرفته (2)؛ سيستم حقوق و مزايا» را به قلم مشترک آرين قلي‌پور و عسل آغاز منتشر كرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستين چاپ کتاب «مديريت منابع انسانی پيشرفته (2)؛ سيستم حقوق و مزايا» نوشته مشترک آرين قلی‌پور و عسل آغاز، در 12 فصل از سوی سازمان مديريت صنعتی به بازار نشر عرضه شد.
 
از مهم‌ترين فصل‌های كتاب می‌توان به «كليات سيستم جبران خدمات (حقوق و مزايا)»، «نظريه‌هاي جبران خدمت»، «پرداخت شغل‌محور و شاغل‌محور»، «مزايای قانونی، مزايای سازمانی و سيستم پاداش» و «طراحی سيستم جبران خدمات مؤثر» اشاره كرد.
 
اين كتاب ادامه مجموعه دوجلدی «منابع انسانی پيشرفته» است كه جلد نخست آن به طراحی، تجزيه و تحليل، ارزشيابی و طبقه‌بندی مشاغل اختصاص داشت.
 
جامعيت و به‌روز بودن مباحث
به اعتقاد ناشر، يكی از ويژگی‌های اين كتاب جامعيت و به‌روز بودن مباحث كتاب است. از ديگر ويژگی‌‌های آن می‌توان به مطرح كردن 14 پرسش از موضوعات و فهرستی از واژه‌های كليدی در انتهای هر فصل اشاره کرد. در برخی از بخش‌های اين كتاب نیز نويسندگان نقدها و نظرات خود را  بر مباحث نوشته‌‌اند. 
 
در اين كتاب تلاش شده تا همه ايده‌ها، مفاهيم و راهكارهای كاربردی مربوط به سيستم حقوق و مزايا به‌صورت منسجم ارائه شود. علاوه بر اين، كتاب شامل مفاهيم كاربردی مفيدی برای طراحی و بهبود اثربخشی سيستم حقوق و مزايای سازمان‌ها و شركت‌هاست و با ارائه مدل‌ها و مقياس‌های استاندارد و سيستم‌های عملی، منبع خوبی برای پژوهش‌های علمی فراهم می‌كند.
 
معرفی انواع مدل‌های تصمیمات پرداخت

«كليات سيستم جبران خدمات (حقوق و مزايا)» يكی از فصل‌های اين كتاب است كه در آن پس از شرح اهداف رفتاری، به تعريف نقش منابع انسانی و جبران خدمات، جايگاه جبران خدمات در مديريت منابع انسانی و اهميت جبران خدمت پرداخته می‌شود. انواع مدل‌های تصميمات پرداخت از جمله عوامل تعيين‌كننده پرداخت، سطح پرداخت، پرداخت پايه و متغير و مزايا در اين فصل ارائه شده است. در ادامه فصل نیز، 10 فرمان برای ايجاد جبران خدمات مناسب آورده شده است.
 
يكی ديگر از فصل‌های مهم كتاب «نظريه‌های جبران خدمت» است كه در آن به مهم‌ترين نظريه‌های خُرد در جبران خدمات از جمله پرداخت براساس سلسله مراتب نيازهای مازلو، جبران خدمات مبتنی بر نظريه دوعاملی انگيزش، جبران خدمات براساس نظريه نيازهای سه‌‌گانه (ERG)، جبران خدمات مبتنی بر نظريه نيازهای اكتسابی، جبران خدمات براساس نظريه انتظار و طراحی سيستم جبران خدمات مبتنی بر نظريه برابری اشاره شده است.
 
پرداخت شغل‌محور و شاغل‌محور چیست؟
نويسندگان كتاب در فصل «پرداخت شغل‌محور و شاغل‌محور» معتقدند که در سيستم‌های پرداخت شاغل‌محور، مشاغل به‌صورت نسبتا دقيق تعريف می‌شوند و سيستم‌های پرداخت شاغل‌محور از جمله پرداخت يادگيری محور، پرداخت مبتنی بر مهارت و پرداخت مبتنی بر شايستگی را تعريف كرده و به بررسی مزايا و معايب سيستم پرداخت شغل‌محور و شاغل‌محور از دو جنبه بررسی مهارت‌ها و شايستگی‌ها پرداخته‌‌اند.
 
«مزايای قانونی، مزايای سازمانی و سيستم پاداش» فصل ديگری از كتاب است كه نويسندگان در آن مزاياي قانوني، سازماني و مديريتي را معرفی كرده و به بحث پادادش و استراتژی‌های آن می‌پردازند. در ادامه فصل درباره نقش مديريت مؤثر پاداش در عمل آمده است: «شرط موفقيت يک سيستم پاداش از سازمانی به سازمان ديگر متفاوت است و به ويژگی‌های سازمان و افراد آن بستگی دارد.»
 
«طراحی سيستم جبران خدمات موثر» دیگر فصل مهم کتاب است كه در آن در قالب سه رويكرد پرداخت شغل محور، شاغل محور و بازار محور، دو مبحث پرداخت پايه و ابزارهای پرداخت بررسی شده است. ادامه اين فصل به بررسی نكات مهمی در رابطه با طراحی سيستم پرداخت مؤثر اختصاص دارد.
 
نخستين چاپ کتاب «مديريت منابع انسانی پيشرفته (2)؛ سيستم حقوق و مزايا» با شمارگان 2 هزار نسخه در 352 صفحه، به بهای 15 هزار تومان از سوی مرکز نشر سازمان مديريت صنعتی خواندنی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها