شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۰
کتابی برای خطیبان، سخنوران و مجریان برنامه‌های دینی

حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر حسینی نیشابوری که اثر تازه‌اش با عنوان «شرح احادیث امام حسین (ع) و فضائل قمر بنی‌هاشم» در بازار کتاب توزیع شده، این کتاب را برای خطیبان، سخنوران، مجریان برنامه‌های دینی و مداحان نوشته است.

سید علی‌اکبر حسینی نیشابوری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره جدیدترین اثرش که به‌تازگی توسط انتشارات «دارالمبلغین» منتشر شده است، گفت: این کتاب «شرح احادیث امام حسین (ع) و فضائل قمر بنی‌هاشم (ع)» نام دارد. احادیث انتخاب‌شده در این اثر بر اساس موضوع‌هایی مانند حسادت، دروغ، حرص، ترس، بخل، عمر، غفلت، موعظه و اندرز، گناه، احسان، وفاداری، شجاعت و فضایل قمر بنی‌هاشم (ع) گزینش و دسته‌بندی شده‌اند.

حسینی نیشابوری که در نگارش اثرش از منابعی دست اول همچون کتب اربعه، بحارالانوار و ... بهره گرفته است، درباره چگونگی شرح احادیث در این کتاب توضیح داد: در بیان یک حدیث، روایت‌هایی مختلف از آن را مورد بررسی قرار داده‌ام. برای نمونه، امام حسین(ع) فرموده‌اند که اگر انسان بخواهد از راه باطل به مقصد برسد، نمی‌رسد. من روایت‌های دیگر از این حدیث را که نشانگر مقصود امام حسین (ع) بود، مطالعه و برداشت خود را بر اساس آیات، روایات و تفسیرهای مختلف در ذیل مطلب آورده‌ام.

او در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایبنا که آیا سند روایات را بررسی کرده‌اید، پاسخ داد: در فقه، بحثی خاص با عنوان «قاعده تسامح در ادله سنن» وجود دارد به این معنا که اگر در سلسله سند احادیث اخلاقی و مستحبات، ضعفی باشد، نباید این ضعف در راویان، خیلی مورد توجه قرار بگیرد. از آنجا که مضمون اغلب حدیث‌های انتخاب‌شده در این کتاب، اخلاقی است، از این قاعده فقهی تبعیت کرده‌ام و به بررسی سندی احادیث نپرداخته‌ام.
 

 حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری کاربردی بودن احادیث منتخب در این اثر را، مهمترین ویژگی کتابش دانست و اظهار داشت: موضوع احادیث مورد بحث این کتاب با توجه به نیاز کنونی جامعه تبیین و تشریح شده است. همچنین آوردن آیه، روایت، تمثیل و یا داستان مربوط به یک حدیث، از دیگر ویژگی‌های این اثر تلقی می‌شود.

این نویسنده در پایان، خطیبان، سخنوران، استادان، معلمان، مجریان برنامه‌های دینی، مداحان و تشنگان معارف اهل بیت را به ‌عنوان مخاطبان اصلی این اثر معرفی کرد و گفت: هر که بخواهد درباره امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) مطالبی را استخراج و بیان کند، با مطالعه این اثر به‌راحتی می‌تواند به اطلاعات مورد نیازش دسترسی یابد.

کتاب «شرح احادیث امام حسین (ع) و فضائل قمر بنی‌هاشم (ع)» به‌تازگی از سوی انتشارات دارالمبلغین در 280 صفحه با شمارگان 1000 نسخه، به بهای 50000 ریال منتشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
    من هر چی به دنبال کتاب می گردم گیرم نمیاد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها