شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹
جعفر ابراهیمی: نوشتن برای مرادی کرمانی درحکم نفس کشیدن است/ «نگاه نویسنده» بر «موضوع» ارجحیت دارد

جعفر ابراهیمی(شاهد)، عضو انجمن نویسندگان کودک ونوجوان،به مناسبت چاپ پنجم مجموعه داستان «ته خیار» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی گفت که داستان‌های نویسنده قصه های مجید همواره به گذشته سرک می‌کشند و نه مسائل روز، اما این موضوع چندان مهم نیست، بلکه نگاه و دیدگاه این نویسنده به موضوع است که ارجحیت دارد.

جعفر ابراهیمی (شاهد) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با تمجید از شخصیت و جایگاه هوشنگ مرادی کرمانی در ادبیات کودک و نوجوان عنوان کرد: هوشنگ مرادی کرمانی از جمله نویسندگان برجسته حوزه کودک و نوجوان است که کار نوشتن را پیش از انقلاب و با کار در حوزه بزرگسال آغاز کرد و امروز نیز به‌عنوان چهره‌ای شاخص، محبوب و برجسته در ادبیات کودک و نوجوان ما می‌درخشد.

وی ادامه داد: به طور کلی هوشنگ مرادی کرمانی یک داستان‌نویس حرفه‌ای است و تا به امروز بیشتر کارهایش برای نوجوانان نوشته شده است تا کودکان. البته گیرایی و ویژگی‌های بارز آثار او باعث شده است تا آثار وی مورد اقبال عمومی قرار گیرد و این یکی از واقعیت‌ها و از جمله امتیازات بارز آثار این نویسنده به حساب می‌آید چرا که نوشتن برای وی در حکم نفس کشیدن و امری غیرقابل انکار است.

این نویسنده کودک و نوجوان اظهار کرد: بیشتر آثار مرادی کرمانی در فضایی روستایی و خارج از شهر و به دور از هیاهو اتفاق می‌افتد و به‌نوعی می‌توان گفت فضای داستانی آثارش بیشتر برگرفته از تجربیات و حوادث و اتفاقات زندگی خود اوست. عنصر عاطفه یکی از عناصر اصلی داستان‌های او به شمار می‌رود و همین عنصر باعث ماندگاری او و آثارش تا به امروز شده است.

وی درازگویی و مطول نویسی در داستان‌ها را از جمله آفت‌های آثار بسیاری از نویسندگان دانست و اظهار کرد: عناوین ساده و در عین حال کوتاه آثار مرادی کرمانی به همراه نثر شیرین و نوجوانانه او باعث شده است تا آثار او برای تمامی رده‌های سنی قابل قبول باشد. مرادی کرمانی از جمله نویسندگانی است که در انتخاب کلمات وسواس زیادی دارد و کوتاه نویسی او به شیوایی نثرش کمک می‌کند. موجز نویسی در آثار مرادی کرمانی به‌وضوح قابل مشاهده است.

این عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اظهار کرد: بیشتر داستان‌هایی که امروزه نوشته می‌شود از تجربیات و خاطراتی که در گذشته اتفاق افتاده است، نشأت می‌گیرد و آثار هوشنگ مرادی کرمانی نیز از این امر مستثنی نیست. او  نویسنده‌ای برجسته است که می‌تواند از یک لحظه، یک عکس یا حتی یک رخداد بسیار کوچک یک رمان بلند خلق کند.

ابراهیمی (شاهد) بیان کرد: طنز، یکی از عناصر برجسته و تأثیر گذار در آثار هوشنگ مرادی کرمانی است. او با بیانی ساده و روان و با بهره‌گیری از شیوه‌هایی مانند بزرگ نمایی، طنز موقعیت، طنز در گفتار و دیگر شیوه‌ها، نه تنها توانسته است آثاری برای نوجوانان ایران بیافریند، بلکه قصه‌هایش علاوه بر این‌که به دنیای کودکان و نوجوانان وارد شده به بسیاری از کشورهای جهان نیز راه یافته است. طنز ملایم و در عین حال انتقادی از فضای اجتماعی جامعه هم خنده را بر لب‌های مخاطب کودک و نوجوان می‌نشاند وهم خواننده را به تفکر وادار می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها