یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸
مدیر «پوران پژوهش»: نگاه مردم مانند دوربین مداربسته است/تولید روزی چهار کتاب منطقی نیست

احمد هژبر، مدیر موسسه فرهنگی و انتشاراتی پوران پژوهش با اشاره به اهمیت نظارت مردم بر تولید آثار کمک‌آموزشی، نگاه مردم را به دوربین مداربسته توصیف کرد و گفت که ناشران با وجود چنین ناظرانی، استانداردها را رعایت خواهند کرد.

هژبر در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت منابع تحصیلات تکمیلی اظهار کرد:‌ انتشار منابع کمک تحصیلی، صددرصد به داوطلبان آزمون مقاطع تحصیلات تکمیلی کمک می‌کند. برای استفاده دانشجویان از منابع حجیم دانشگاهی، تولید کتاب‌های کمک آموزشی ضروری است. 

آمار نشان از موثر بودن کتاب‌های کمک‌آموزشی دارد
وی با اشاره به بازخورد دانشجویان و مخاطبان منابع کمک تحصیلی گفت:‌ براساس آمار‌هایی که از نمایشگاه کتاب تهران به‌دست آمد مشخص شده که انتشار کتاب‌‌های کمک آموزشی کمک موثری برای مخاطبان و داوطلبان آزمون تحصیلات تکمیلی بوده است.

هژبر درباره کیفیت منابع کمک آموزشی تاکید کرد: استقبال مخاطبان از آثار کمک آموزشی نباید منجر به این تلقی شود که همه منابع این حوزه از کیفیت مطلوبی برخوردارند. باید توجه داشت که بسیاری از منابع موجود در بازار، کیفیت قابل قبولی ندارند. 

مولف آشنا با تدریس خواسته دانشجو را بهتر می‌فهمد
این ناشر درباره معیار‌های کیفیت‌‌سنجی در منابع کمک تحصیلی اظهار کرد: آنچه در افزایش کیفیت منابع کمک آموزشی موثر است، توجه به سرفصل‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و استفاده از مولفانی است که حداقل از سابقه پنج ساله تدریس برخوردارند. مولف آشنا با تدریس خواسته دانشجو را بهتر می‌فهمد. 

نظارتی روی شمارگان کتاب وجود ندارد
وی درباره آمار انتشار سه‌ هزار عنوان کتاب از سوی برخی ناشران کمک آموزشی در طول سه سال گفت: به‌نظر می‌رسد این آمار واقعی نیست، چراکه هیچ نظارت و کنترلی روی شمارگان کتاب وجود ندارد. آمار خانه کتاب درباره انتشار سه‌ هزار عنوان یک ناشر، به معنای تولید روزی چهار عنوان است که آماری غیرمنطقی است.

مدیرمسئول موسسه فرهنگی و انتشاراتی پوران پژوهش، با تاکید بر فقدان نظارت در حوزه نشر منابع کمک آموزشی افزود: برخی ناشران برای افزایش آمار نشر و با هدف در اختیار داشتن غرفه بزرگتر در نمایشگاه، به چاپ کتاب‌هایی دست می‌زنند که شاید هیچ‌گاه وارد بازار نشوند. 

هژبر ادامه داد:‌ وقتی سهمیه کاغذ در دولت قبل برداشته شد، ملاک تشخیص شمارگان به ناشران واگذار شد، بنابراین برخی ناشران فقط برای حفظ امتیاز نشر به چاپ کتاب اقدام می‌کنند. به عبارتی‌ دیگر، اگر ناشری فقط با شمارگان 10 نسخه هم کتاب چاپ کند، همچنان از امتیاز نشر برخوردار است. 

نگاه مردم بهترین نظارت است
وی درباره نظارت کیفی بر منابع تحصیلات تکمیلی نیز اظهار کرد: نظارت مردم در تولید آثار کمک آموزشی از اهمیت بالایی برخودار است؛ به عبارتی دیگر نگاه مردم مانند دوربین مداربسته است. همان‌طور که افراد در اجتماع از رفتار‌های غیراخلاقی دوری می‌کنند، ناشران نیز با وجود نظارت مردمی، استاندارد‌های نشر کتاب را رعایت خواهند کرد، این در حالی است که هیچ‌ ارگانی بر کیفیت این آثار نظارت نمی‌کند. 

این فعال حوزه نشر افزود:‌ به‌نظر می‌رسد متولی اصلی نظارت بر کیفیت منابع کمک آموزشی، برگزارکننده آزمون‌های ورودی دانشگاه‌هاست. 

تبلیغات تاثیر مقطعی دارند
هژبر در ادامه درباره تاثیر تبلیغات این آثار بر اقبال مخاطبان گفت: تبلیغات تا مدتی بر عمر یک کتاب تاثیر دارد، چراکه بسیاری از داوطلبان برای تهیه منابع کمک آموزشی با کیفیت به سراغ داوطلبان سال‌های گذشته می‌روند. وقتی منبعی از سوی مخاطبان استقبال می‌شود به منزله تاییده کیفیت آن است.

مدیرمسئول موسسه پوران پژوهش، درباره ویژگی‌های یک ناشر کمک آموزشی اظهار کرد:‌ برای ورود به این عرصه نباید منفعت‌های مالی را در اولویت قرار داد، در واقع معیار عمل باید اهداف فرهنگی باشد، در غیر این‌صورت فعالیت در درازمدت نا‌کارآمد خواهد شد. ‌

مروری بر پرونده
مدیر موسسه آموزش عالی سنجش تکمیلی با بیان این‌که فعالان حوزه کمک آموزشی معجزه‌گر نیستند گفت:‌ انتشار چهار هزار عنوان کتاب در سه سال از سوی ناشران کمک آموزشی منطقی نیست و باید هدف از این میزان نشر مشخص شود. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با سهیل وطن‌دوست را اینجـــــــا بخوانید.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی، ضمن انتقاد از توجه صرف در انتشار منابع کمک آموزشی گفت: استاندارد‌سازی منابع کمک آموزشی باید به‌عنوان ماموریت برای آموزش عالی تعریف شود. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با مظفر شریفی را اینجـــــــا بخوانید.‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها