شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
«آرمان» به لابی‌گری در جشنواره‌های ادبی پرداخت و «فرهیختگان» رکورد زد

امروز شنبه 7 تیر 1393 روزنامه های فرهیختگان، شاپرک، بانی فیلم، اعتماد، آرمان و صبا صفحاتی از این رسانه های کاغذی را به موضوع کتاب و کتابخوانی اختصاص داده اند. در این میان روزنامه فرهیختگان امروز رکورد معرفی کتاب را در صفحات فرهنگی خود زد.

گروه هنر و رسانه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ الناز مردی: فرهیختگان امروز در ضمیمه تاریخ و اندیشه خود گزارشی درباره نگارش کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» منتشر کرده است. فرهیختگان در این گزارش می گوید: هدف از نگارش کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» همان گونه که مرحوم مطهری گفته به وجود آوردن یک سیستم فلسفی عالی بر اساس استفاده از زحمات گرانمایه هزار ساله فلسفه اسلامی و ثمره تحقیقات وسیع و عظیم دانشمندان مغرب زمین است به همین جهت در این سلسله مقالات هم مسائلی که در فلسفه قدیم نقش عمده را دارد و هم مسائلی که در فلسفه جدید حائز اهمیت است طرح شده و در ضمن قسمت هایی دارد که نه در فلسفه اسلامی و نه در فلسفه اروپایی سابقه دارد. این کتاب مشتمل بر یک دوره مختصر فلسفه است که مهمات مسائل فلسفه را بیان و سعی شده  که در حد امکان ساده و قابل فهم برای عموم باشد، تا همه کسانی که ذوق فلسفی دارند با داشتن اطلاعات مختصری به فراخور حال خود از این کتاب استفاده کنند.

فرهیختگان همچنین امروز گزارشی از مهم ترین آثار سید شهدای انقلاب اسلامی تحت عنوان «روایت قلم» را در رابطه با آثار سید محمد حسین بهشتی منتشر کرده است. فرهیختگان می گوید: وجهه سیاسی شخصیت این شهید بزرگوار آنقدر سنگین و جلوه گر است که وجهه علمی و فرهنگی آن را اگر نه به تمامه دست کم تا حد زیادی زیر هیمنه خود برده است. ولی واقعیت آن است که بهشتی اگر رهبر سیاسی قابلی است – که هست و اگر برنامه ریز و مدیری تواناست- که هست در عرصه علمی و فرهنگی نیز شخصیتی بسیار توانا و بلیغ است. گواه این ادعا را می توان آثار و کتاب های بی شماری دانست که به رشته تحریر در آورده است. حجم آثار بهشتی را اگر در کنار فعالیت ها و کنش های بیشمار سیاسی وی قرار دهیم به راستی حیرت می کنیم. سید شهدای انقلاب اسلامی در طول دوران فعالیت های علمی و فرهنگی خود آثار قابل توجهی را به جامعه علمی کشور تقدیم کرد که هر کدام از آنان در موضوعات مختلف و حاوی نگاهی ناب، تیزبین و نکته سنج است که فلسفه تعالیم، ارزش ها و مناسک اسلامی در سویه های مختلف فکری و علمی و در تمام شئون حیات مادی و معنوی را در دسترس مخاطبان قرار می دهند. بهشتی اشتغالات سیاسی زیادی داشت و همین مساله قطعا بر میزان مکتوبات فکری و پژوهشی ایشان تاثیر گذاشته بود. با این وجود همین آثار باقی مانده از وی دارای چنان محتوایی هستند که هنوز هم بسیاری از نیازهای فرهنگی جامعه امروز ما را پاسخگو هستند.

این روزنامه همچنین در صفحه «اندیشه» خود گفت و گویی با «غلام عباس توسلی» به مناسبت سیصد و دومین سالروز تولد «ژان ژاک روسو» یکی از درخشان‌ترین فیلسوفان قرن هجدهم میلادی فرانسه دارد که افکارش ریشه در عصر روشنگری داشت. وی بر این باور بود که انسان‌ها طبیعتا خوب هستند و این معیارهای اجتماعی هستند که از آنها موجودی بد می‌سازند. او در اثر معروفش به نام «قرارداد اجتماعی» جایگاه فرد در اجتماع را چنین تشریح و تبیین می‌کند: «قرارداد اجتماعی باعث تشکیل دولت می‌شود و قطعا مورد موافقت عموم واقع می‌شود زیرا در حالت طبیعی هر فرد آزاد بوده و هیچ‌کس نمی‌تواند او را بدون رضایت میل اداره کند.» روسو معتقد بود افرادی که به میل خود حکومت تشکیل می‌دهند ابدا مطیع و فرمانبردار کسی نمی‌شوند زیرا در ازای حقوقی که به دولت واگذار می‌کنند در حاکمیت ملی شریک و سهیم می‌شوند. فرهیختگان در گفت و گویی که با غلام‌عباس توسلی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه داشته ضمن بیان ویژگی‌های کلی نظریات روسو مهم‌ترین دغدغه‌های فکری وی را ارزیابی می کند.

توسلی در ابتد تحلیل خود را از اندیشه «ژان ژاک روسو» بیان می کند و می گوید: دوران زیست روسو، دورانی است که در اروپا تغییر و تحولات سیاسی زیادی شکل می‌گیرد؛ در قرن هجدهم میلادی افرادی چون مونتسکیو، ولتر و روسو ظهور پیدا می‌کنند و پایه‌های سیاسی عصر جدید را بنا می‌نهند. به نظر من مونتسکیو نویسنده روح‌القوانین، نخستین متفکر موثر و برجسته قرن هجدهم بود و بعد از وی روسو را می‌توان دومین متفکر قرن در نظر گرفت. این نکته را در نظر داشته باشید که روسو صرفا به کارهای سیاسی و اجتماعی نمی‌پرداخت و همواره نیم‌نگاهی به ادبیات هم داشت. او ایده‌های بسیار زیادی داشت و همین مساله باعث شده بود که از سایر متفکران عصر خود متمایز شود. یکی از مهم‌ترین بحث‌های روسو درباره نابرابری‌های انسان بود به‌خصوص نابرابری‌هایی که از مالکیت خصوصی سرچشمه می‌گرفتند و همین بحث روسو مبنایی برای سایر اندیشمندان بعد از خود می‌شود که به‌عنوان نمونه می‌توان به کارل مارکس اشاره کرد.

این روزنامه در ادامه همچنین در صفحه آخر خود خبراز رونمایی کتاب «خورشیدهای روح» با ترجمه و تدوین مریم حیدری در الجزایر را به نقل از خبرگزاری «آنا» منتشر کرده است . به گفته فرهیختگان بخشی از شناخت اغلب مردم از دیگر کشورهای جهان، از طریق مطالعه ادبیات و شعر آن کشورها حاصل می‌شود. به همین خاطر معرفی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان به سرزمین‌های دیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این زمینه کتاب «خورشیدهای روح» (آنتولوژی شاعران معاصرایران ) با ترجمه و تدوین مریم حیدری قرار است به‌ زودی از سوی انتشارات منشورات‌ البیت در الجزایر منتشرشود. این کتاب گزیده شعر فارسی از 51 شاعر معاصر ایران است که از دوره نیما تا امروز را دربر گرفته است. قرار است کتاب «خورشیدهای روح» در نمایشگاه کتاب این کشور در پایان تابستان رونمایی شود.

روزنامه اعتماد/ اندیشمندی در فضای آزاد

اعتماد، امروز در صفحه «تاریخ» خودگفت و گویی با مهندس «غلامحسین کرباسچی» خاطره هایی را که وی از دکتر سید محمد حسین بهشتی داشته منتشر کرده است. وی در خصوص ویژگی های شهید بهشتی به این روزنامه می گوید: تنها ويژگي هاي آيت الله دكتر سيدمحمد حسيني بهشتي چشمان نافذ، اندام كشيده، روي خوش و بيان صريح و شيوا، نبود، او در كنار علوم حوزوي بر دانش آكادميك نيز تسلط داشت، غير از عربي، انگليسي و آلماني را نيز مي دانست و در تدريس و سخنوري نيز چيره دست بود، در كنار اين جنبه هاي علمي اما برخي معتقدند كه يكي از مهم ترين ويژگي هاي اين شخصيت كاريزماتيك توان سازماندهي اش بود. در 26 سالگي مدرسه دين و دانش را در قم تاسيس كرد و سال ها خودش رياست آن را بر عهده داشت. او همچنين از بنيانگذاران اصلي مدرسه حقاني است در كنار حسين حقاني، مهدي حائري تهراني، علي مشكيني، علي قدوسي، عبدالرحيم رباني شيرازي و سيد مرتضي جزايري. شاگردان اين مدرسه بعدها در جمهوري اسلامي به مناصب سياسي و قضايي بالايي دست يافتند.

وی همچنین در رابطه با کتاب دکتر بهشتی و حمایت ایشان از دکتر شریعتی می گوید: آقاي بهشتي افكار آقاي شريعتي را از اين جهت كه مي توانست جوان ها را جذب كند و به فضاي مطالعه و اسلام و انقلاب بياورد مفيد مي دانستند، ضمن اينكه حرف هاي شان را هم مي زدند، يعني آن جاهايي كه نسبت به افراد نقد داشتند، حتي گاهي بدون اينكه اسم بياورند، نفس مطلب را ايشان نقد مي كردند و رويش حرف مي زدند. به هر حال ايشان نقطه نظراتش زاويه هايي با دكتر شريعتي داشت. در همين كتابي كه درمورد مرحوم شريعتي هست و برخوردهايي كه آقاي مصباح داشتند، گفت وگويي صورت گرفته است.

وی همچنین ادامه می دهد: کتاب «شريعتي، جست وجوگري در مسير شدن» در كوتاه مدت به چاپ هاي متعدد رسيد و از اين جهت كه يك فرهنگ خوب نقد در اين كتاب هست، كتاب جذابي است.

روزنامه شاپرک/ نگاهی به زندگی و آثار پابلو نرودا

شاپرک امروز در صفحه «ادبیات نوجوان» خود گزارشی از زندگی و آثار پابلو نرودا یکی از برجسته ترین چهره های ادبیات جهان را منتشر کرده است. شاپرک در این باره می گوید: بدون شک نرودا يکي از برجسته ترين چهره هاي ادبيات جهان است. هر چند او سراسر زندگي خود را در مبارزه سياسي، بازداشت و تبعيد گذراند ولي خلاقيت هنري و بيان شاعرانه اش بي ترديد درعرصه تحول ساختارشعر اسپانيايي، به ويژه کاستيانا، تاثير به سزايي داشت. نرودا درسال 1917 نخستين اثر خود را در روزنامه " لامان يانا" منتشر کرد و درسال 1921 به سانتياگو، پايتخت شيلي رفت و در دانشسراي عالي آن شهر به تحصيل ادبيات فرانسه پرداخت. پابلو بيست سال بيشتر نداشت که يکي از ارزنده ترين آثار شعري ادبيات جهان (بيست غزل عاشقانه وترانه نااميد) را سرود و با انتشار آن راه نويني را پيش روي نهضت مدرنيسم در شعر جهان که با بحران روبه رو بود، بازگشود تا آنجا که منتقد و محقق مشهور(باليرده) درکتاب خود(تاريخ ادبيات جهاني) مطالعه اين کتاب را براي رسيدن به بلوغ تغزلي همه شاعران معاصر دنيا لازم مي داند. از 1927 تاسال1945 کنسول شيلي در کشورهاي مختلف آمريکاي جنوبي بود. نرودا به خوبي ضرورت بکارگيري شعر درعرصه مبارزه سياسي مردم آمريکاي لاتين را دريافته بود. او به ويژه مي دانست که سخن گفتن از عشق به دوران تاريک سرکوب و اختناق، آنگاه که شعله هاي جنگ زبانه مي کشد، کارآساني نيست. او که همواره يک فعال سياسي – ادبي بود درسال 1969 نامزد حزب کمونيست شيلي براي رياست جمهوري شد که بعدها به نفع دکتر سالوادرآلنده از اين نامزدي استعفا داد و تمام تلاشش را صرف حمايت از آلنده کرد. پس از انتخاب آلنده به رياست جمهوري توسط مردم شيلي، نرودا به عنوان سفير کشورش راهي پاريس شد و در سال1971 موفق به دريافت جايزه نوبل ادبي شد. نرودا سال 1973 به شيلي بازگشت و همزمان با مرگ آزادي در جريان کودتاي نظامي پينوشه در بيمارستاني واقع در سانتياگو، کمي دورتر از کاخ رياست جمهوري شيلي که توسط تانک هاي کودتاگران گلوله باران مي شد، در حالي که به دستور مستقيم ديکتاتور آينده شيلي تحت نظربود، در 23 سپتامبر 1973 چشم از جهان فروبست.

شاپرک همچنین امروز در ستون «نقد شعر کودک» نقدی از یک مجموعه شعر کودک با عنوان «نقد مجموعه شعرِ سبزه ها» نوشته زهرا محدث منتشر کرده است. شاپرک در این مقاله می گوید: يکي از اصول حاضر در هر موضوع شعري، "پيام يا هدف" شاعر در قالب شعر است، حتي اگر شاعر در آغاز سرايش يا پيش از آن، به اين اصل نيانديشده باشد؛ چرا که گاه در ضمن سرودن شعر يا حتي در سرانجام سرودن، جايگاه و موضوع شعر بر اساس هدف و پيام طرح‌شده‌ي شاعر شکل مي‌گيرد. بر اين اساس مجموعه‌ي "شعر سبزه‌ها" ، سروده‌ي "احمد خدادوست" را از نظر " ضرورت و جايگاه پيام و هدف در شعر کودک، و چگونگي ارائه‌ي آن" مورد نقد قرار مي‌دهيم. در این مجموعه، هدف و پيام شاعر " تذکر اصل انضباط و مراقبت" براي مخاطب کودک است و البته که تاکيد و تاييد اين اصل آن هم در قالب شعر مي‌تواند تاثيرگذار باشد. اما آنچه در اثرگذاري اين مساله اهميت دارد و مي‌تواند در تقويت حس رعايت نظم و انضباط شخصي و حتي اجتماعي کودک مؤثر باشد، نوع و در واقع کيفيت يا جنس شيء يا وسيله‌اي است که بايد قابليت‌هاي مراقبت و محافظت را دارا باشد تا از اين طريق کودک حسِ " نظم و انضباط" را به عنوان يک باور در زندگي بپذيرد و به تدريج در موارد ديگر نيز تعميم دهد. 

روزنامه بانی فیلم/ نویسنده ای که از عکس گرفتن فرار می کرد

بانی فیلم امروز در صفحه « فرهنگی» خود گزارشی را از زندگی و آثار «ویرجینیا وولف» با عنوان نویسنده ای که از عکس گرفتن فرار می کرد به نقل از خبرگزاری ایبنا منعکس کرده است. بانی فیلم در این باره می گوید: هرچند به گفته دوستان نزدیک وولف او در زیبایی اش هیچ تردیدی وجود نداشت، ولی ظاهراً او ترجیح می‌داد با دوستان نزدیک و خانواده‌اش باشد و به خاطر همین تمام عکس هایی که از این نویسنده زن انگلیسی وجود دارد مربوط به عکس های خانوادگی‌اش می‌شود. تنها یک سری نایاب از عکس های ویرجینیا در سن 20 سالگی گرفته شده توسط جی.سی برسفورد وجود دارد که در جولای سال 1902 گرفته شده است. زیبایی ویرجینیا در این تصاویر نشان داده می‌شود که از مادرش جولیا به ارث برده است. حتی بیماری روانی وی بین سال های 1913 تا 1915 نیز نمی‌تواند لطمه‌ای به زیبایی اش وارد کند. به هر حال نشستن در مقابل هنرمندان همیشه برای وولف سخت بود. دونکان گرنت تنها کسی که در سال 1911 توانست از صورت ویرجینیا نقاشی کند می‌گوید در آن لحظه می‌دانست که باید این کار را سریع انجام دهد چون هر لحظه امکان دارد ویرجینیا بلند شود و بیرون برود. البته ظاهراً چنین اتفاقی هم افتاده بود چون تنها نقاشی نویسنده معروف انگلیسی ناتمام کشیده شده است. البته چند تصویری که خواهرش از او نقاشی کرده بود سوژه بسیاری از نقاشان شد، ولی آن طور که باید، ویرجینیا هیچ وقت نقاشی نشد. بدون شک در مورد هنرهای دیگر نیز فکر ویرجینیا مشابه بود چون بعد از اصرارهای فراوان یکی از معروف‌ترین مجسمه‌سازهای آن دوران یعنی استفن تاملین که از دوستان خانوادگی‌اش محسوب می‌شد، قبول کرد که در شش جلسه مجسمه‌ای از صورتش ساخته شود. نویسنده بعد از جلسه چهارم حاضر به همکاری نشد چون احساس می‌کرد نگاه کردن به تمام زوایای صورتش کاری زشت است و نباید مجسمه‌ای از او ساخته شود و حتی در یکی از بهترین رمانهای خود یعنی «موج ها» این تنفر را ابراز کرد. او حتی بعد از شهرتش در کشورهای دیگر نیز حاضر نمی‌شد عکاسان انتشارات کتابهایش از وی عکس بگیرند و عکس‌های قبلی‌اش را برای آنها ارسال می‌کرد. ولی شاید یک مجموعه از عکس‌های وی استثنا باشد که توسط اوتولین مورل گرفته شده و بعد از مرگ نویسنده منتشر شدند. این عکس ها در جریان یک مهمانی گرفته شد که وولف در سال 1926 به آن دعوت شده بود. این تصاویر حالت‌های مختلفی از نشستن، خندیدن و صحبت کردن نویسنده را نشان می‌داد که به فیلم سینمایی ویرجینیا وولف شهرت پیدا کرده است. مجموعه عکس دیگری که از وولف به جا مانده است مربوط به سالهای 1930 توسط عکاس مشهور آمریکایی مان رای و گیسل فریوند آلمانی است. ظاهراً این عکس‌ها قبل از شروع جنگ در سال 1939 گرفته شده است و به خاطر رنگی بودنشان ارزش بیشتری نسبت به بقیه تصاویر گرفته شده از وولف دارد.

این روزنامه همچنین امروز در ستون «خبر» خود خبر از ساخت فیلم «و» توسط حبیب کاوش را از «خبرگزاری فارس» انعکاس داده است. به گفته بانی فیلم فيلمنامه اي با عنوان «و» با اداي ديني به فئودور داستايوفسکي نويسنده مشهور روس توسط حبيب کاوش و گروهي از نويسندگان نوشته شده و آماده ارائه به وزارت ارشاد براي دريافت پروانه ساخت است.

بنا بر اين گزارش، اين فيلم نامه قرار است توسط وي ساخته شود و تهيه کنندگي اين کار هم به عهده خود اوست.

کاوش با ساخت اين فيلم پس از 12 سال به عرصه تهيه کنندگي و کارگرداني سينما باز مي گردد. اين فيلم قرار است پس از دريافت پروانه ساخت در تابستان امسال فيلمبرداري شود. حبيب کاوش پيش از اين 3 سال سخنگوي شوراي صنفي نماي بود، وي فيلم هاي « محفل ايکس»، «آتش پنهان»، «اميد»، «دادشاه»، «فصل خون» و «پرواز در قفس» را به عنوان کارگردان در کارنامه دارد.

روزنامه آرمان/ لابی گری ها در جشنواره ها و جایزه های ادبی

آرمان امروز در صفحه «ادبیات» خود خبر درگذشت «آنا ماریا ماتوته» برنده جایزه ادبی سروانتس اسپانیا را منتشر کرده است. این روزنامه در این باره می گوید: «آنا ماریا ماتوته» که در ۸۹ سالگی به دلیل حمله قلبی در بارسلون درگذشت یکی از مهم‌ترین نویسندگان اسپانیا پس از جنگ جهانی دوم به‌شمار می‌رفت. او که در ۲۶ ژوئیه ۱۹۲۵ در بارسلون متولد شده بود و با وجود سالخوردگی چند روز قبل از مرگش آخرین رمان خود را به پایان برد؛ اثری که قرار است در سپتامبر ۲۰۱۴ منتشر شود. آنا ماریا ماتوته در ۱۶سالگی نخستین رمانش را نوشت و در ۲۲ سالگی آن را با عنوان «لس آبل» منتشر کرد و جایزه معتبر ادبی «نادال» را به‌دست آورد، البته آثارش در دوران دیکتاتوری ژنرال فرانکو سانسور شدند و او از نوشتن در روزنامه‌ها و مجلات منع شد. او در آثار خود به موضوعاتی چون بی‌عدالتی اجتماعی، کودکی، بی‌گناهی و دشواری‌های زندگی بعد از جنگ داخلی اسپانیا پرداخته است. دو کتاب معروف آنا ماریا ماتوته با نام «کودکان گمشده» و «سربازان تا شب گریه می‌کنند» به 23 زبان دنیا ترجمه شده‌اند. در کارنامه افتخارات این نویسنده جوایز ادبی معتبر دیگری از جمله جایزه ادبی سروانتس که در سال 2010 به دست آورد نیز به چشم می‌خورد که از آن جمله می‌توان به جایزه ادبی معتبر «پلانتا» اشاره کرد.

این روزنامه همچنین در ستون «نگاه» خود تاملی بر رمان پسامدرن «من هومبولتم» با عنوان «به هتل کالیفرنیا خوش آمدید» منتشر کرده است. ماجرای این رمان با پراکندگی خاصی که دارد قابل فروکاستن به خطی ساده نیست. با این حال می توان هومبولتی مشاهده کرد که زمان را از زندگی خود حذف کرده و به شکلی از بی زمانی رسیده است. او مرز دنیای زندگان و مردگان را شکسته و مردگانی را مشاهده می کند که با وی سخن می گویند، مردگانی داستانشان را روایت می کنند و حتی برخی از قسمت های داستان این مردگان هستند که راوی قصه هستند. هومبولت به خواب و رویا پناه برده است به شکلی که تشخیص واقعیت و مجاز را برای خواننده نیز دشوار کرده است. راوی ذهنی از هم گسیخته دارد و صحبت هایش به هذیان گویی شباهت پیدا می کند. آرمان در این رابطه می گوید: دو شخصيت اسفنديار(دوست برديا، روزنامه‌نگار و همكار او) و ميكاييل برادر برديا، در پيشبرد رمان «من هومبولتم» نقش كليدي دارند. اسفنديار همچون اسفنديار رويين تن است، بهتر از ديگران جهان واقعي و خيالي را مي‌بيند. بينش و بصيرت دارد و برديا را هومبولت مي‌نامد و او را به سوي جهان زبان شناسانه كه با كلمات برخورد جدي دارد، سوق مي‌دهد. ميكاييل كه در واقع هويتش كامل بر مخاطب معلوم نيست، مانند فرشتگان در دنيايي فراواقعي زندگي مي‌كند. در كتاب وحي (كتاب مقدس يهوديان)، ميكاييل فرمانده فرشتگاني است كه در باغ عَدْن با شيطان و سپاهش مي‌جنگند. مسيحيان ميكاييل را حامي كودكان و ارواح پاك و معصوم مي‌دانند. ميكاييل حامي برديا و همچنين مهرنوش است. هر چند صداي گيتارش برديا را آشفته مي‌كند اما حضورش ، قوت قلبي براي بردياست. ميكاييل با اينكه مرده است، اما باز هم حضور دارد و با برديا سخن مي‌گويد. ميكاييل خواننده و نوازنده، روزي ترانه هتل كاليفرنيا را مي‌خواند و برديا را چنان شيفته مي‌كند كه برديا با اينكه زبان انگليسي نمي‌داند، ترانه را مي‌نويسد و خط به خط به ذهن مي‌سپارد. اما واقعا چرا برديا شيفته اين ترانه مي‌شود؟ متن ترانه هتل كاليفرنيا به زبان انگليسي در كتاب آمده است. در اين ترانه مي‌خوانيد كه هتل كاليفرنيا بهشتي رويايي است با سقف آيينه كاري شده، ضيافت شام و موسيقي، با اتاق‌هاي بسيار كه در تمام طول سال، مسافران را مي‌پذيرد، اما هر كس كه به آنجا وارد شود؛ هرگز نمي‌تواند خارج شود. اين همان دنياي ذهني بردياست. برديا مي‌گويد هر چيزي را كه مي‌خواهد، دارد و حتي بيشتر از آن را هم دارد. در هتل كاليفرنياي ذهني او، مردگان و زندگان در كنار هم و در كنار او زندگي مي‌كنند. مهرنوش پاك و معصوم، ميكاييل، اسفنديار و... اما او هيچ گاه نمي‌تواند از اين دنياي ذهني خارج شود و در هتل كاليفرنياي ذهن خود مي‌ماند. من نيز به نوبه خود شما را به هتل كاليفرنيا دعوت مي‌كنم.

آرمان امروز در ستون «زاویه» خود نقدی از لابی گری ها در جشنواره ها و جایزه های ادبی منتشر کرده است. این روزنامه می گوید: مشكل بسياري از منتقدين ، دست‌اندركاران جشنواره‌ها و جوايز معدود ادبي، در ذهنيت به‌شدت كليشه شده ، غيرقابل انعطاف و خودي‌ستيزشان است. در چنين شرايطي نويسنده با استعداد و پيشرو يا دچار بايكوت ادبي شده يا اساسا جسارت انتشار اثرش را ندارد. ميان‌مايگي ادبيات ايران و يك شكل شدن محتوا و فرم آثار ادبي در چنين وضعیتی است كه ايجاد مي‌شود. جريان ادبي زنده‌ياد هوشنگ گلشيري تا سال‌هاي سال به عنوان يگانه هنجار ممكن بر فضاي نقد و نوشتن حاكم بود. پس از آن نيز بقاياي اين جريان سعي كردند اين سيطره را تحكيم كنند و براساس همان آموزه‌ها و نوع نگاه به خلاقيت‌هاي ادبي نمره دهند. شكستن شالوده روايت ،ايجاد بسترهاي تازه وكشف امكانات زبان، توزيع خرده‌روايت‌ها و مركززدايي و... اساسا نوشتار تجربي به تازگي دور باطل ساليان گذشته را شكسته و برخلاف نگاه منتقدين طيف سنتي و محافظه‌كار توانسته مخاطبين فراواني نيز پيدا كند. بايد بپذيريم كه اين ما نيستيم كه بايد براي خوانندگان بالقوه و بالفعل ادبيات ذائقه و سليقه تعريف كنيم. ادبيات پديده‌اي همه‌جانبه و متكثر است. مغلوب اسامي و جريانات گشتن، ترس از تجربيات تازه ، ذهن را راكد ، مخاطب را دلزده وخلاقيت را کمررنگ مي‌كند. راه برون‌رفت از چنين وضعيتي البته باز تعريف نگاه جامعه ادبي ايران به مقوله خلق هنري است. تا زماني كه ادبيات را پديده‌اي ايستا و محدود به زمان و مكاني خاص بدانيم در بر همين پاشنه مي‌چرخد. نمي‌توان در ظاهر و سخن مدافع نوگرايي و تجربه‌محوري بود و در عمل چرخشي صدوهشتاد درجه‌اي داشت... حضور منتقدان بي‌طرف و كارآگاه ، نشريات مستقل با درهايي باز و ناشران جسور و نوگرا همه و همه مي‌تواند راه برون‌رفت از اين اوضاع باشد. آثار ميان‌مايه و به اصطلاح رئاليسم شهري كه به نوشته‌هاي آپارتماني و چيپس و ماستي معروف شده‌اند ،رمق و شيره ادبيات را كشيده‌اند. زبان فقير وكم فروغ و شخصيت‌هاي مقوايي و فاقد پرسپكتيو ،رغبتي براي خوانندگان باقي نگذاشته‌اند. رجعت به سنت‌هاي گذشته نيز درمان درد نيست. به‌زعم من، جريان‌هاي تازه و تجربي بايد به دور از هياهوها و لابي‌گري‌هاي موجود ، به ارائه وسيع آرا و آثار خود بپردازند و در ميان طيف‌هاي مختلف، متحداني براي خويش پيدا كنند. اين‌چنين است كه با تكيه بر شور و شعور خوانندگان نسل جوان و نوجو ، اميدي براي برون‌رفت از وضعيت موجود خواهد بود. نويسنده پيشرو مقهور تبليغات و سخنان مغرضانه و يك‌طرفه نمي‌شود و بدون واهمه به خلق ادبي مي‌پردازد. در اين شرايط و به يقين طيف تازه‌اي ظهور خواهند كرد كه هم به لحاظ فرم و هم از نظر مضمون شگفتي‌هاي بسياري به همراه خواهند داشت.

روزنامه صبا/ سبقت مهرجوییِ مترجم از مهرجویی فیلمساز!

روزنامه فرهنگی هنری «صبا» که تازه به جمع رسانه ها پیوسته و 12 صفحه ای است، در میان صفحات
فرهنگی خود سهمی هم برای مقوله کتابخوانی قائل شده است. این روزنامه در صفحه «ادبیات» خود به بررسی فهرست پرفروشهای ادبیات در فصل بهار با تیتر جالب « سبقت مهرجوییِ مترجم از مهرجویی فیلمساز!» پرداخته است. صبا در این گزارش می گوید: فصل اول از سال 93 به پایان رسیده است. شاید بد نباشد بدانیم کتابخوان‌ها در بهار 93 چه کتاب‌هایی را بیش از همه خریده‌اند و در فهرست پرفروش‌های این فصل کدام آثار جای گرفته‌اند. با این‌که در ایران منبع دقیقی برای پرفروش‌ترین کتاب‌ها فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها وجود ندارد ولی شاید پرفروش‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر کتب بتواند معیار خوبی برای اطلاع از سلیقه کتابخوان‌ها در بهار باشد. به گزارش صبا چندی قبل فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها و آلبوم‌های موسیقی فصل بهار فروشگاه اینترنتی شهرکتاب اعلام شد. در این فهرست، صد کتاب درج شده است که به ترتیب کتاب‌هایی در حوزه‌های داستان جهان و ایران، شعر ایران، روان‌شناسی، خاطرات و سفرنامه‌ها، علوم اجتماعی و سیاسی، فلسفه و علم، دفاع مقدس، مدیریت و اقتصاد بیشترین فروش را داشته‌اند. نشر چشمه و زیرمجموعه‌هایش (زاوش و چرخ) با هشت عنوان کتاب، به عنوان پرفروش‌ترین ناشر در این فهرست قرار دارد و بعد از آن نشرهای قطره، نیستان، نیلوفر، سخن، هرمس، نی، نیماژ، مروارید، مازیار، آموت، ققنوس، ثالث، سوره مهر، پیکان، نگاه، افق، روزبهان، فرهنگ نشرنو و سایان قرار دارند. در بخش داستان ایران و داستان جهان به دلیل محبوبیت بیشتر، 10 کتاب پرفروش اول را خواهید خواند. جالب اینجاست حمیدرضا صدر کارشناس فوتبال از جمله نویسندگانی است که آثارش جزو پرفروشهای ماه بوده اند. داریوش مهرجویی با کتاب "جهان هولوگرافیک" نیز از جمله چهره های سینمایی است که هرچند فیلم تازه اش "اشباح" فروش خوبی نداشته اما این کتابش دومین کتاب پرفروش شاخه علمی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها