پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۰
درس‌های منتشر نشده امیل دورکیم در یک کتاب

«درس‌های جامعه‌شناسی» عنوان کتابی است که دربردارنده درس‌های منتشر نشده امیل دورکیم،‌ جامعه شناس فرانسوی است که از سوی نشر نی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این کتاب درس‌های این جامعه‌شناس درباره فیزیک اخلاقیات برای تعیین‌کردن رفتارهای اخلاقی مطابق با نمونه‌های نوعی فراوان جوامع یا نهادهای متناسب با آن‌هاست، که به‌طور دقیق از گوناگونی‌ که طبیعت ایجاد کرده و تاریخ توسعه داده است سرچشمه می‌گیرند و آن‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد.

دورکیم در این کتاب، به لحاظ روش، دست به تحلیل نقش گروه‌بندی حرفه‌ای زده و اعتقاد دارد،‌ این امر کنار گذاشته نشده، بلکه برعکس، در کنار مطالعه محیط در شرایط موجود حیاتش یعنی همان خاستگاه مورد انتظار در تاریخ و قوم‌نگاری در نظر گرفته شده است.

دغدغه مولف در این کتاب،‌ استخراج درس‌هایی از تجربه و تاریخ برای ساماندهی وضع موجود، بوده است که سعی کرده است اخلاق حرفه‌ای را با همان طبیعت گروه‌بندی اجتماعی ـ صنف ـ پیوند داده که در بطن آن رفتار افراد را تنظیم می‌کند.

کتاب حاضر با ترجمه سیدجمال‌الدین موسوی در 326 صفحه به قیمت 12 هزار و 800 تومان منتشر شده است.

اثری برای جذب خاطب
کتاب دیگری نیز با موضوع جامعه‌شناسی با عنوان«‌درآمدی بر جامعه‌شناسی» از سوی این بنگاه انتشاراتی به چاپ سوم رسیده است. این اثر از سوی نیکولاس ابرکرامبی تالیف شده و هادی جلیلی نیز کار برگردان آن را برعهده داشته است.

مولف در مقدمه کتاب نوشته است:«‌هنوز هم مهم‌ترین اثر در ژانری که کتاب حاضر را در قالب آن نوشته‌ام دعوت به جامعه‌شناسی اثر پیتر برگر است. این کتابِ منصفانه، چالش‌برانگیز و از همه مهم‌تر انسانی قدمتش به چهل سال می‌رسد اما همچنان قادر است مردم را به دانش جامعه‌شناسی جذب کند و بر استادان بدبین این رشته تأثیر بگذارد.»

ابرکرامبی، در بخشی از این کتاب نوشته است:«دعوت به جامعه‌شناسی کتابی است که رویکردی خاص به این حوزه دارد، رویکردی که از فصل‌های آن مجموعه‌ای منسجم ساخته است. من نیز همچون برگر سعی دارم خواننده‌ها را به این جهان فکری جذاب و پرمعنا دعوت کنم، اما راه متفاوتی را برای تحقق این هدف برگزیده‌ام.»

مولف در این کتاب،‌ به‌جای این‌که رویکردی تحلیلی یا نظری به اندیشه جامعه‌شناختی در پیش گیرد سعی کرده‌ تا نشان دهد که جامعه‌شناسان چگونه با مسائلی روبه‌رو می‌شوند که به‌طور مستقیم به زندگی مردم مربوط‌ است. هدف وی در این کتاب، این است که با طرح مجموعه‌پرسش‌هایی که به اعتقاد وی جذاب‌ است، نظر خواننده را جلب و او را وارد این حوزه کند.

در هر یک از فصول کتاب به سوالی مطرح شده است که احتمالاً همه ما از خودمان پرسیده‌ایم. با استفاده از این روش تلاش کرده‌ام نگاهی سریع به هر یک از مباحث بیاندازم و پس از تشریح مطالعاتی، که به نظر من موفق بوده‌اند، به‌سرعت به سراغ حوزه‌های دیگر بروم.

نشر نی برای سومین بار این کتاب را در 244 صفحه به قیمت 12 هزار تومان به چاپ رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها