دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
جلال خالقی مطلق به جای توسی‌وند تکیه زد

محمد حسین توسی‌وند، دبیر کل بنیاد فردوسی در هفته‌های آخر حیات خود از جلال خالقی مطلق تقاضا کرد قائم مقام این بنیاد شود. با در گذشت توسی‌وند، خالقی مطلق این مسوولیت را پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) محمد حسین توسی‌وند، شاهنامه پژوه 25 اردیبهشت، مصادف با روز بزرگداشت فردوسی درگذشت. بنابر درخواست وی خبر بیماری قلبی این شاهنامه پژوه و بستری شدنش در بیمارستان برلین در روز بزرگداشت فردوسی اعلام نشد.

خالقی‌مطلق از آغاز دهه 1350 ضمن اقامت و تدریس در کشور آلمان، پژوهش‌های گسترده‌ای در زمینه ادبیات حماسی ایران و شاهنامه انجام داد. مقاله‌های تحقیقی او در مجله سیمرغ (نشریه بنیاد شاهنامه فردوسی)، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی، ایران‌نامه، ایران‌شناسی، کلک و نامه ایران باستان انتشار می‌یافت. دو مجموعه برگزیده از مقاله‌های او با عنوان‌های «گل رنج‌های کهن»(1372) و «سخن‌های دیرینه»(1381) در تهران به چاپ رسیده است.

«تصحیح شاهنامه فردوسی» در هشت دفتر و حاصل بیش از 30 سال کار مداوم خالقی‌مطلق در گردآوری و بررسی کهن‌ترین دست‌نویس‌های «شاهنامه» و مقابله آنها با پیروی از روش‌های جدید تصحیح متون، مهم‌ترین دستاورد این شاهنامه‌پژوه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها