شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
یک مادر در نمایشگاه کتاب امسال دختر پسرش شد /گلایه های پرویز پرستویی از خالق جمله «بگم بگم»

نمایشگاه کتاب روز جمعه ساعت های شلوغی را پشت سر گذاش؛ از برگزاری مراسم رونمایی کتاب یک بازیگر سینما گرفته تا حضور میهمانانی که هریک با جمله و اظهار نظری درباره این رویداد در نمایشگاه حاضر شدند. بازتاب این رویدادها را می‌توان در رسانه‌ها مشاهده کرد.

خبرگزاری کتاب ايران (ایبنا)- حامد مظفري: مریلا زارعی بازیگر زن سینمای ایران به واسطه ایفای نقش «الفت» در فیلم «شیار 143» به شدت در کانون توجه مخاطبان قرار گرفته و همین حضور که او را به سیمرغ هم رسانید باعث شده که از جشنواره به این سو مرتبا به بهانه این فیلم هم که شده درباره موضوعات مختلف اظهارنظر کند. وی که به هنگام دریافت سیمرغ قبل از همه از حاتمی کیا تشکر کرده بود چند هفته قبل نیز نقل قول های صریح او را به مانند بارانی دانسته بود که باعث بیرون آمدن کرم ها از خاک می شود! حالا زارعی در گفت‌وگو با «شرق» از وضعیت نمایشگاه کتاب در سال های اخیر گلایه و گفته است: «متاسفانه چندسالی است که فضای نمایشگاه غیر فرهنگی شده و بسیاری از کسانی که به آن سر می‌زنند، توریست هستند و افراد اهل مطالعه در بینشان کمتر به چشم می‌خورد. در بین این رفت‌وآمدهای توریستی، باز هم اگر ذهن برخی از افراد درگیر مساله کتاب و مطالعه شود خوب است اما متاسفانه کمتر شاهد این اتفاق هستیم. اگر ما ایمان بیاوریم به اینکه کتاب‌خواندن در رسیدن ما به آرزوهایمان موثر است، بی‌شک بخشی از اوقاتمان را به مطالعه اختصاص خواهیم داد.»

فقط 365 روز مانده
دیبا داوودی در یادداشتی با عنوان «فقط 365 روز مانده» که در «اعتماد» منتشر شده از اهمیت برنامه ریزی برای نمایشگاه سال آینده گفته و این‌که امسال با وجود برگزاری نسبتا مطلوب نمایشگاه، فروش کتاب آن قدرها قابل توجه نبوده! داوودی در بخشی از یادداشت خود آورده است:« وقتی به درست یا غلط قرار است بخشی از چرخه اقتصادی بازار نشر ایران در همین 10 روز رقم بخورد و آن هنگام كه به دلیل ضعف در ساختار فرهنگی و میزان كم مطالعه در كشور همین فرصت نیز با خلل جدی روبه‌رو است یعنی ما سال فرهنگی-اقتصادی كتاب‌مان را نیک آغاز نكرده‌ایم. تقصیر این عدم اقبال را همه ما باید به گردن گیریم؛ از مسئول، ناشر، نویسنده، روزنامه‌نگار و... هر آن كس كه در ایجاد فرهنگ مطالعه می‌تواند گامی موثر بردارد. برای آنكه دوباره برنامه‌ریزی را از دو ماه پیش از نمایشگاه شروع نكنیم كار قطعا باید از بیست و یكم اردیبهشت 93 آغاز شود.»

«اعتماد» همچنان ستون معرفی کتاب خود را دارد و امروز نیز در این ستون کتابی با نام «تاریخ ایران در عهد خوارزمشاهیان» را معرفی کرده است. کتابی که بناست شرحی کامل از تحولات سیاسی ایران در یکی از پُرتنش ترین دوره های تاریخی آن یعنی زمان حکومت خوارزمشاهیان دهد.«اردک سیاه» دیگر کتابی است که «اعتماد» معرفی اش کرده؛ کتابی که «ژانت تیلور لایل» آمریکایی آن را نوشته و داستانی درباره قاچاق انسان دارد.

داستان مادری که دختر پسرش شد
خبرگزاری دولتی «ایرنا» گزارشی داده از پرفروش ترین‌های ادبیات داستانی در نمایشگاه امسال. خبرنگار این رسانه با مراجعه به تعدادی از ناشران ادبیات داستانی به پرسش درباره پرفروش های ادبیات داستانی هر کدام از این ناشران پرداخته است. «هم نوایی شبانه از ارکستر چوب ها» نوشته رضا قاسمی، «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» هر دو از گلی ترقی، «نامیرا» نوشته صادق کرمیار، «کمی دیرتر» نوشته سیدمهدی شجاعی، «ماه به روایت آه» نوشته ابوالفضل زرویی نصرآباد، «فرهنگ پارسی» نوشته سیمین حلالی، «فرزند ایران» نوشته میرجلال الدین کزازی، «شما که غریبه نیستید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی، «آب انبار» دیگر نوشته این نویسنده، «رها» نوشته نازنین فاطمه جمشیدی، «راز سکوت» نوشته ملیحه رسولی، «داستان مادری که دختر پسرش شد» نوشته قلی خیاط و «گلف روی باروت» نوشته آیدا مردای از جمله کتاب هایی هستند که منطبق با گزارش «ایرنا» جزو پرفروش های ادبیات داستانی نمایشگاه بوده اند. البته این مساله صرفا دیدگاه این رسانه است و ممکن است در گزارشی دیگر، آثار دیگری پُرفروش باشند.

این خبرگزاری گزارشی هم ارایه کرده از رونمایی کتاب خاطرات پرویز پرستویی در نمایشگاه و جالب اینجاست که پرستویی رونمایی از این کتاب را هم مجالی کرده تا به مانند چند هفته اخیر به انتقاد از احمدی نژاد بپردازد. پرستویی در این رونمایی گفته است:«متاسفانه کسی در هشت سال گذشته در یک مناظره تلویزیونی با جمله «بگم بگم» داستانی را شروع کرد. اما چرا هم اکنون برخی رسانه ها به دنبال جنجال هستند؟ رسانه ای که اعلام می کند پرستویی قرار است 600 میلیون تومان دستمزد دریافت کند همان رسانه ای است که زمانی که من به دلیل شرایط نامطلوب سیاسی کار بازیگری را رها کردم، اعلام کرده بود پرستویی از کار بازیگری کناره گیری کرده و به کار کشاورزی می پردازد. طی سال های گذشته چه بسیار افرادی بودند که به انزوا کشیده شده و افسرده شدند و به طور کلی حالشان خوب نبود.»

کتاب الکترونیک موجب رکود بازار کتاب کاغذی نخواهد شد
خبرگزاری «مهر» بخش هایی از گفته های مهدی فیروزان، مدیرعامل موسسه شهرکتاب درباره مکمل بودن کتاب‌های الکترونیک و کتاب‌های کاغذی را منعکس کرده و از قول وی آورده است: «امروزه ناشران زیادی، تولید کتاب با کاغذ را رها کرده و مشغول انتشار کتاب الکترونیک هستند. مجله نیوزویک از آغاز تا چندی پیش به صورت کاغذی به چاپ می رسید اما بعد از آن به انتشار الکترونیکی روی آورد. جالب است که حدود دو هفته پیش این رسانه، دوباره رو به انتشار کاغذی آورد. در این جا یک سوال اقتصادی پیش می آید و آن سوال این است که چرا نیوزویک دست به انجام چنین کاری زد؟ در پاسخ باید واقعیتی را در نظر داشت و آن واقعیت این است که انتشار الکترونیکی نیوزویک در آن مدت، باعث رونق فروش کاغذی اش شد. این نکته درباره کتاب الکترونیک هم وجود دارد یعنی کتاب الکترونیک موجب رکود بازار کتاب کاغذی نخواهد شد.»

فیروزان با انتقاد از فروش غیرقانونی کتاب‌های الکترونیک افزوده است:« این شرم آور است که 20 هزار کتاب مختلف به صورت فایل PDF به قیمت 5 هزار تومان در اینترنت فروخته شوند. کمپینی که چندی پیش و قبل از برگزاری نمایشگاه به همت شهر کتاب تشکیل شد و کمپین «نه به دانلود غیرقانونی کتاب» نام گرفت، واقعا از سر درد تاسیس شد. بر در و دیوار سرای اهل قلم در نمایشگاه، تصویر بزرگان و اهالی فرهنگ را نصب کرده اند. هرکدام از این افراد لغت به لغت کتابشان را با خون خود نوشته اند. تصورش را بکنید که شما فرهنگ دکتر باطنی را در عرض چند ثانیه دانلود کنید. در این کار هم کسی که قایل کتاب را بارگذاری کرده و هم کسی که دانلودش می کند، ظلم و ستم می کنند.»

تزیین غرفه های کودکان با انگری بردز
خبرگزاری «فارس» نگاهی انتقادی داشته به تزیین غرفه های کودک نمایشگاه که با تصایر غربی مانند نظیر باب اسفنجی، انگری بردز و سیندرلا و... آراسته شده اند.این خبرگزاری در توصیف خود درباره این بخش نمایشگاه آورده است: «به جز آثار ناشران معروف این گروه سنی، اکثر آثاری که در این سالن به مخاطبان عرضه می‌شود، ترجمه‌های بی‌محتوا و پازل‌هایی با تصاویر برندهای غربی است. اکثر غرفه‌ها با تصاویری از برندهای غربی تزیین شده است که ناگفته نماند از همین برندها و تصاویر غربی پازل‌های بسیاری نیز در غرفه‌های کودک و نوجوان عرضه شده است که برخی از آنها مروج فرهنگ غربی در میان مخاطبان کودک و نوجوان است.»-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها