توکلی در این نشست با بیان اینکه ثبات جامعه بر دوش اقلیت جامعه است و این قشر برای حفظ جامعه از تمام متعلقات خود گذشت میکنند، اظهار کرد: هر گروه از این قشر به نوعی این فداکاری را انجام میدهند؛ به طور مثال، افراد شاغل در نیروی انتظامی برای حفظ امنیت جامعه فداکاریهای بسیاری میکنند و در مقابل انجام این ایثار دستمزد دریافت میکنند اما گروه دیگری وجود دارند که بدون هیچ چشم داشت مادی و تنها برای رضای خدا در مسیر آرمانهای الهی گام برمیدارند. بسیجیان از این گروه افرادند.
وی تربیت نیروی فداکار و تدوین کتابهای آموزشی مناسب را یکی از جدیترین منظرهای نظام آموزشی دانست و گفت: با بهرهگیری از نیروهای توانمند و در کنار آن استفاده از کتابهای مناسب در عرصۀ آموزش، میتوان فرهنگ ایثار و مقاومت را در جامعه نهادیه کرد.
این نویسنده کتابهای درسی با اشاره به شخصیتهای خیالی فداکار در برخی متنهای کتابهای درسی ادامه داد: این شخصیتهای فداکاری که در کتابهای درسی به نگارش درآمدهاند ممکن است واقعی یا خیالی باشند اما مورد ستایش و اکرامند. در سالهای قبل از انقلاب، جایگاه ایثار و قهرمانان ایثارگر در کتابهای درسی خالی بود اما پس از انقلاب این فرهنگ در کتابهای درسی جای خود را یافت. داستان شهادت حسین فهمیده در کتابهای آموزشی نمونه ای از این متنهاست.
به گفته وی احیاء ادبیات ایثار و مقاومت مهمترین دستاوردی بود که امام خمینی(ره) پس از انقلاب اسلامی همگان معرفی کرد. پس از این معرفی، توجه همگان به این مهم بیش از پیش شد و ادبیات ایثار و مقاومت نیز به خوبی توانست جای خود در میان جوامع مختلف باز کند.
رییس گروه انقلاب اسلامی دانشگاه معارف افزود: هنوز هم معتقدیم که آثار ادبی مربوط به ایثار کم است و باید تعداد آن افزایش یابد. در ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت باید از معلمان ایثارگر و استادان روشنفکر نهایت بهره را برد و دانست که برای گسترش فرهنگی چون ایثار بهترین جایگاه مدارس، بهترین حاملان این فرهنگ دانشآموزان و بهترین وسیله کتابهای آموزشی هستند.-
نظر شما