یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳
پدر کسب و کار نوین از نوآوري و کارآفريني مي​گويد

دراکر ضمن ارائه ديدگاه «سازمان‌های بزرگ نوآوری نمی‌کنند» معتقد است نوآوری‌های مهم و جدید این قرن،‌ از دل سازمان‌های قدیمی و بزرگ زمان خود بیرون نیامدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین چاپ کتاب «نوآوری و کارآفرینی» عنوان اثری از پروفسور پیتر دراکر، پدر علم نوین کسب و کار و مولف حوزه مدیریت است. «نوآوری و کارآفرینی» به قلم دکتر علی‌حسین کشاورزی به فارسی برگردانده شده و به همت انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب‌ علو‌م‌انسانی دانشگاه‌ها (سمت) در سه بخش اصلی و 19 فصل منتشر شده است.

نخستین بخش کتاب با عنوان «شیوه عمل نوآوری» شامل 11 فصل است. از مهم‌ترین فصل‌های این بخش می‌توان یه کارآفرینی نظام‌مند، فکر خوب،‌ دانش جدید و منبع ویژ‌گی‌های جمعیت‌شناختی اشاره کرد.

مولف در نخستین بخش و فصل کتاب در تشریح کارآفرینی نظام‌مند،‌ به تعریف کار‌آفرین از دیدگاه
جی‌. بی. سی ــ اقتصاددان فرانسوی و مبدع عبارت کارآفرین که معتقد بود کارآفرین منابع اقتصادی را از یک حوزه با بهره‌وری پایین‌تر به حوزه‌ای دیگر با بهره‌وری بالاتر و با نتایج بهتر ‌منتقل می‌کند اشاره کرده است. دراکر، همچنین تعریف رایج در ایالات متحده را درباره کارآفرینی که مبتنی بر شروع یک کسب‌وکار کوچک فردی بوده کامل و کارآفرینی را به موسسات اقتصادی محدود ندانسته است.
دراکر معتقد است کارآفرینی رفتار است، نه ویژگی شخصیتی،‌ و اصل آن در مفهوم و نظریه و نه در شهود فردی است.

دومین بخش کتاب یعنی «رویه عمل کارآفرینی» به موضوع کارآفرینی در چهار فصل مدیریت کارآفرینانه، سازمان کارآفرینانه، کارآفرینی در موسسه خدماتی و کار مخاطره‌آمیز جدید پرداخته است.

«سازمان‌های بزرگ نوآوری نمی‌کنند» دیدگاهی است که دراکر به‌عنوان بینش حاکم درباره سازمان‌های کارآفرینانه مطرح می‌کند. مولف در تشریح این دیدگاه معتقد است،‌ نوآوری‌های مهم و جدید این قرن،‌ از دل سازمان‌های قدیمی و بزرگ زمان خود بیرون نیامدند. آن‌ها راه‌های آهن، اتومبیل یا کامیون را تولید نکردند؛‌ آن‌ها‌ حتی برای این کارها تلاش نکردند. این اعتقاد جهانی که شرکت‌های بزرگ نوآوری نمی‌کنند و نمی‌توانند نوآوری کنند، نه اینکه حتی نیمه صحیح نیست بلکه سو‌ءتفاهم است.

«راهبرد‌های کارآفرینانه» عنوان بخش پایانی کتاب است. چهار فصل این بخش نیز با عنوان‌های سریع‌‌ترین یا بیشترین،‌ از جایی که حضور ندارند به آن‌ها ضربه بزنید،‌ بخش‌های سودآور بوم‌شناختی و تغییر ارزش‌ها و ویژگی‌ها مشخص شده است.

دراکر،‌ در بخش پایانی کتاب به بحث رواج «راهبرد در سازمان» در کتاب‌های دانشگاهی اشاره می‌کند و با نگاهی نقادانه می‌آورد که «من با هیچ بحثی درباره راهبرد‌های کارآفرینانه برخورد نکرده‌ام».
وی راهبرد‌های کارآفرینانه را مهم و برجسته توصیف می‌کند و درعنوان‌های «سر‌یع‌ترین با بیشترین» بودن «از جایی که حضور ندارند، به آن‌ها ضربه بزنید»،‌ یافتن و تصرف یک «قسمت تخصصی سودآور بازار بوم‌شناختی» و «تغییر ویژگی‌های اقتصادی یک محصول، یک بازار و یا یک صنعت» مطرح می‌کند.

نخستین چاپ کتاب « نوآوری و کارآفرینی» با شمارگان یک هزار نسخه،‌ 345 صفحه، به بهای 9 هزار تومان به همت سازمان مطالعه و تدوین کتب‌ علو‌م‌انسانی دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شده است.*

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها