دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
عالی‌پور نخستین گام را در بررسی کیفری «جرایم رایانه‌ای» برداشت

حسن عالی‌پور در اثری با عنوان «حقوق کیفری فناوری اطلاعات» نخستین گام را در تدوین کتابی برای بررسی‌های کیفری در حقوق کیفری فناوری اطلاعات در ایران برداشت تا بحث‌های آغازین را پیرامون بزه‌های رایانه‌ای پیش کشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «بزه‌ها یا جرایم رایانه‌ای»، موضوع محوری این کتاب است. هرچند عنوان کتاب «حقوق کیفری فناوری اطلاعات» است اما چارچوب پژوهش، بیشتر بر پایه بررسی بزه‌های رایانه‌ای از نگاه حقوق کیفری اختصاصی است.

همان‌طور که در دیباچه نوشته شده است: «این کتاب گام نخست برای بررسی‌های کیفری در حقوق کیفری فناوری اطلاعات است و هدف آن چیزی نیست مگر پیش‌کشیدن بحث‌های آغازین بزه‌های رایانه‌ای و بررسی ماده‌های بخش ماهوی قانون جرایم رایانه‌ای.»

این کتاب در هفت بخش زیر عناوین «فناوری اطلاعات و حقوق کیفری»، «شناسایی پدیده جرم رایانه‌ای»، «جرایم علیه محرمانگی داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی»، «جرایم علیه صحت و تمامیت داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی»، «جرایم قابل ارتکاب از طریق رایانه»، «بزه‌های پایه‌ای» و «سرگذشت قانون جرایم رایانه‌ای» تنظیم شده‌ است.

در فصل نخست این کتاب با عنوان «فناوری اطلاعات و حقوق کیفری» پس از بررسی «چرایی پیدایش حقوق فناوری اطلاعات» به بررسی موضوع‌هایی چون «بازیگران بستر فناوری اطلاعات» و «دگرگونی در پایه‌های حقوق کیفری» می‌پردازد.

«شناسایی پدیده جرم رایانه‌ای»، عنوان فصل دوم این کتاب است که در قالب چهار گفتار، ابتدا پس از روشن‌کردن واقعیت وجودی، عینی و اعتباری جرم رایانه‌ای به واکاوی ماهیت، تعریف، پیشینه و دسته‌بندی «جرم رایانه ای» پرداخته و آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

«دسترسی و شنود غیر مجاز»، «جاسوسی رایانه‌ای»، «شرط حفاظت سامانه به وسیله تدابیر امنیتی» از جمله مباحثی هستند که در فصل سوم با عنوان «جرایم علیه محرمانگی داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی» مطرح و بررسی می‌شوند.

در ادامه این کتاب نیز «جعل رایانه‌ای و استفاده از داده‌های مجعول»، «خرابکاری رایانه‌ای»، «اخلال سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی»، «تروریسم سایبری» و مباحثی از این دست، موضوع‌هایی هستند که در بخش چهارم با عنوان «جرایم علیه صحت و تمامیت داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی» مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در بخشی از این فصل می‌خوانیم: «بر پایه ماده 9 قانون جرایم رایانه‌ای هرکس به طور غیر مجاز با انجام اعمالی از قبیل وارد کردن، انتقال دادن، ... دستکاری یا تخریب داده‌ها یا امواج الکترو مغناطیسی یا نوری، سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی دیگری را از کار بیندازد یا کارکرد آنها را مختل کند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

«جرایم قابل ارتکاب از طریق رایانه»، عنوان بخش بعدی و پنجم این کتاب است که موضوع‌هایی چون «جرایم مالی رایانه‌ای»، «کلاهبرداری رایانه‌ای و عنصرهای آن»، «جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی (هرزه‌نگاری، رفتار و محتویات مستهجن و مبتذل)»، «انتشار اسرار خصوصی و محتویات خانوادگی» و «نشر اکاذیب» را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد.

همچنین در بخش «بزه‌های پایه‌ای» در سه گفتار با عناوین «تولید یا انتشار یا در دسترس‌گذاری یا معامله نرم‌افزارهای مجرمانه»، «فروش یا پخش یا در دسترس‌گذاری داده‌های رخنه‌گر» و «پخش یا در دسترس‌گذاری محتویات آموزنده بزه‌های ناب رایانه‌ای» به تعریف بدافزارها، رفتار بزه و کیفرهای آنها می‌پردازد.

در بخش نهایی و هفتم زیر عنوان «سرگذشت قانون جرایم رایانه‌‌ای» مباحث حقوقی و قانونی بزه‌ها و جرم‌های رایانه‌ای از جمله زمینه، فرایند، درون‌مایه، نوآوری‌ها و جایگاه قانون در این زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

چاپ نخست «حقوق کیفری فناوری اطلاعات» تالیف حسن عالی‌پور، در 412 صفحه، شمارگان 500 نسخه و بهای 16 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات خرسندی چاپ و وارد بازار کتاب شد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها