جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
جزوه محوری،‌ ساعت کم مطالعه؛ آسیب جدی پرستاری

پرستاران، ‌قشر وسیعی از سیستم درمان کشور را تشکیل می‌دهند اما کارشناسان اذعان دارند که منابع مکتوب برای آموزش این گروه و ساعت کافی برای مطالعه آن‌ها با ضعف مواجه است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- در تقویم کشور روز میلاد حضرت زینب(س)، به‌عنوان روز پرستار شناخته می‌شود. تحصیل در رشته پرستاری در مقطع کارشناسی و دوره‌های تکمیلی گویای اهمیت این رشته است اما آن‌چه در این بین از اهمیت فراروان برخوردار است،‌ توجه به آموزش این قشر همگام با پیشرفت‌های در حال وقوع در دنیای پزشکی و پرستاری است.

لزوم تغییر اساسی در سیستم آموزشی
دکتر عبدالرسول سبحانی، مولف کتاب «فارماکولوژی برای رشته پرستاری، مامایی، بهداشت و اتاق عمل» در گفت‌و‌گو با ایبنا، ‌گفت: پرستاران از همکاران مهم در نظام سلامت به‌شمار می آیند اما در این بین پرستاران باید با آموزش‌های مهم مواجه شوند که به جایگاه واقعی خود برسند.

این استاد تمام رشته داروشناسی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، با بیان این‌که برای ارتقا سطح آگاهی و رشد این قشر  باید در ساختار آموزشی تغییرات مهم انجام داد گفت: یکی از این تغییرات تحول در منابع و کتاب‌هایی است که به دانشجویان این رشته پیشنهاد می‌شود.

کمبود کتاب داریم
رییس سابق انجمن پرستاری، نیز به جامعه پرستاري ايران اشاره کرد و گفت:‌ این قشر از نبود کتاب‌شناسی حرفه‌ای پرستاری آسيب‌های فراواني ديده‌ است. دانشجویان و مخاطبان این حوزه نيز با کمبود نسخه‌های جدید کتاب‌های پرستاری روبه‌رو هستند.

مهدی محرری، اظهار کرد: حدود یک قرن از تولد علم پرستاری در ایران می‌گذرد، اما به تناسب اين پیشینه، کتاب مدونی در این زمینه وجود ندارد.

وی، با بیان اینکه کتاب‌های تاليف شده در حوزه پرستاری، عموماً به قلم پزشکان عمومی و افرادی است که اطلاعات چندان زیادی درباره این حرفه ندارند، گفت: به همین دلیل بسیاری از نکات ریز و کاربردی معمولاً از دید نویسندگان دور مانده و در کتاب‌ها به آنها اشاره‌ای نشده است.
محرری ادامه داد: وجود کتاب‌های پرستاری برای پرستاران در جهان یک ضرورت محسوب می‌شود، اما در کشور ما این مقوله مهجور مانده و توجهی به آن نمی‌شود.



گرایش به جزوه را تغییر دهیم
سبحانی، در ادامه گفت‌وگو و در بررسی نقیصه مهم این قشر در دوران تحصیل گفت:‌ بیشتر دانشجویان این رشته به جزوه گرایش بیشتری دارند.

سردبیر مجله علوم پزشکی دانشگاه گیلان، در ادامه افزود: اگر دانشجویان بالاخص رشته پرستاری خود را به مطاعه جزوه عادت دهند در یک چارچوب مطالعاتی باقی می‌مانند و در آینده کاری اگر با چالش و یا سوالی مواجه شوند قادر به پاسخگویی به آن نخواهند بود.

سبحانی در پاسخ به این سوال که «چگونه می‌توان این نقیصه را در سیستم آموزشی کشور پر کرد؟» گفت: ساختار آموزشی کشور باید دستخوش یک تحول اساسی شود، به‌طوری‌که، اعضای هیات علمی و دانشجویان به سوی منابع علمی جدید گرایش پیدا کنند.

محرری نیز  در بحث تحولات در سیستم آموزشی، به کتاب‌های درسی این قشر اشاره کرد و اظهار کرد: در زمینه کتاب پرستاری بومی و دانشگاهی با کمبود کتاب روبه‌رو هستیم و می‌توانم بگویم بعد از 100 سال هنوز کتاب جامع پرستاری در داخل کشور نداریم.

ترجمه؛ اصول یادگیری
نقش ترجمه مناسب یک کتاب آموزشی را باد از یاد برد. ترجمه روان یک اثر علمی دانشجویان پرستاری را در آموزش و یادگیری مناسب یاری می کند. سبحانی در ادامه گفت‌و‌گو به نقش مترجمان نیز اشاره کرد و افزود: با اشاره به این‌که، برخی ‌مترجمان نیز صاحب صلاحیت علمی برای ترجمه نیستند گفت: ترجمه کتاب های علمی و پزشکی باید به گونه‌ای بشد که دانشجویان به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.

حسين شيری، مولف کتاب‌های پرستاری نیز در این‌باره گفت: امروزه كتاب‌های ترجمه‌ در حوزه پرستاری بيش از تاليف است. بسياری از ترجمه‌ها نيز صداقت در متن را رعايت نكرده و مطالعه متن اصلي آثار، گوياتر و بهتر است. يكی از دلايل ضعف اين ترجمه‌ها كمبود وقت مدرسان برای انتخاب واژگان و عبارات مناسب است.

ساعت مطالعه پرستاران کم است
سبحانی، به‌عنوان استاد رشته داروشناسی دانشگاه گیلان نقش تالیف را نیز مهم ارزیابی کرده و افزود: برای تالیف کتاب های پزشکی و پرستاری، نیز داشتن طرح درس از سوی مولفان را لازم و ضروری دانست و اظهار کرد: در تالیف کتاب مولف باید بداند که از دانشجو چه انتظاری دارد،‌باید چه مساله ای را بیاموزد و به سوال‌های پیش آمده پاسخ دهد.

آن‌چه در این بین مهم به نظر می رسد این است که پرستاران فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه و فعال در مراکز درمانی نیز مانند دانشجویان نیز به بروز کردن اطلاعات خد دارند،‌اما متاسفانه ساعت کاری بالا به این قشر اجازه مطالعه مفید را نمی‌دهد.

رییس سابق انجمن پرستاری دراین باره گفت: کمتر پیش می آید پرستاران بعد فراغت از تحصیل سراغ متن‌های تخصصی و حرفه ای مرتبط با رشته خود بروند و این خلاء با توجه به روز بودن این علم به خوبی در میان پرستاران احساس می‌شود.

روز پرستار در ایران با ولادت حضرت زیبن (س) و در جهان همزمان با روز 12 مه میلاد فلورنس نایتینگل، پیشگام عرصه پرستاری در جهان گرامی داشته می‌شود،‌امید می‌رود این قشر  که از مهره‌های اصلی سلامت در کشور هستند،‌ همزمان با انجام تکالیف درمانی با روش‌های جدید علمی در منایع و کتاب‌های جدید آشنا شده تا گام‌های موثرتری در سلامت کشور بردارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها