یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
سوییس تنها یک کلیک با نمایشگاه لایپزیک فاصله دارد

سوییس که امسال به عنوان میهمان در نمایشگاه کتاب لایپزیک حضور دارد، برنامه‌های ویژه‌ای را به این مناسبت تدارک دیده که یکی از آنها تهیه نقشه ادبی این کشور است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، 6 نقشه آنلاین به مناسبت «حضور سوییس» در نمایشگاه کتاب لایپزیک که از 13 تا 16 مارس 2014 (برابر با 22 تا 25 اسفند) برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد.

با نگاهی کلی به این نقشه ها که در برگیرنده محل شکل‌گیری رمان ها، نقاط دلخواه و یا محل زندگی نویسندگان این کشور هستند، می‌توان به این نکته پی برد که سوییس سرزمین ادبیات و میهان امسال نمایشگاه کتاب لایپزیک چه ارتباط تنگاتنگی با ادبیات دارد.

روی این نقشه‌ها اسم و نشانه‌های گوناگونی وجود دارد که می‌توان بر روی آنها کلیک کرد. این نمادها برخی مشهور و قابل توجه هستند و برخی آنقدرها هم شناخته شده نیستند. مثلاً نماد «کوه جادو»ی توماس مان که ماجرای آن در شهر داووس در شب پیش از آغاز جنگ اول جهانی به وقوع می‌پیوندد یا نماد هاینریش فن کلایست مبنی بر این که وی سال 1802 در سوییس تصمیم جدی داشت تا کشاورز شود، یا نماد آلفرد دوبلین جامعه‌شناس که نشان می‌دهد وی سال 1933 به سوییس رفت تا از دست یهودیان گریخته باشد، از نقاط برجسته شده روی این نقشه ها هستند.

همچنین بر فراز شهرهای داووس و تسین به ترتیب نام‌های توماس مان و هرمان هسه نوشته شده و بر فراز مسیری با نام «هوله گاسه» نام فریدریش شیلر به چشم می‌خورد. در سایت مربوط به این نقشه‌های آنلاین در کنار نقشه کلی سوییس پنج نقشه دیگر نیز در مورد موضوع‌هایی به چشم می‌خورد که با نگاه به آنها بیننده می‌تواند صحنه‌های به یادماندنی را ببیند، مکان‌های درگذشت چهره‌ها را بیابد، در ذهن خود به گردش بپردازد، دنیاهای آینده را کشف کند و یا با نام مکان‌ها به فکر فرو رود.

علاوه بر این روی این نقشه‌ها گزیده آثار ادبی دو سده قابل دسترسی هستند. آثار یاد شده گلچینی از آثار نویسندگان سوییس در هر چهار منطقه زبانی آن و نیز آثار ادبی نویسندگان قرن 18 تا 20 آلمان و اتریش را دربر می‌گیرند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها