به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، زينب زينالدين: سالها است از خود میپرسم چرا صنعت نشر مبتلا به دردی است كه همه از آن باخبريم. شاید مهمترین عارضه صنعت نشر این باشد كه با هر آسیب اقتصادی دچار ركود و رخوت میشود. اما آیا صنعت نشر در همه جای دنیا با چنین دشواریهایی روبهرو است؟
نگاهی به فهرست برترین ناشران جهان نشان میدهد که حتی در دوره رواج وسیع اینترنت پرسرعت و انبوه شبکههای تلویزیونی خصوصی، صنعت نشر کتاب به صورت بالقوه میتواند همانند هر صنعتی از سودآوری و رونق بالایی برخوردار باشد.
نشر کتاب در جهان به حوزههاي مختلفي مانند کتابهای آموزشی، تجاری، علمی، پزشکی، اطلاعات حرفهای و تکنولوژیک تقسیم میشود. در سالهای گذشته عموما کتابهای «تجاری» و «عمومی» در سطح دنیا در لیست پرفروشترینها بودند. اما چند سالی است که فروش کتابهای آموزشی رونق بیشتری گرفته و ناشران آموزشی را از سود سرشاری بهرهمند کرده است. در ایران نیز اگر ما از بازار نشر جهانی عقب افتادهایم اما در حوزه کتابهای آموزشی با آنها همقدم هستیم.
بخش فرهنگ از جمله بخشهایی است که کمتر صاحبنظر و اندیشمندی با حمايت دولت از آن مخالف است آن هم به دلیل ارتباط با آرمانها، ارزشها و ماهیت فرابخشی، اما در عین حال به دلیل گستردگی حوزههایش تعیین و تعریف جزییات آن دشوار و در مواردی متناقض است.
انگیزه و هدف دولت آن است که مصرف کتاب همانند نان، به عنوان عمدهترین محصول فرهنگی مکتوب و رسمی در سبد تمام خانوارها قرار داشته باشد؛ در حالي كه واقعیت موجود در بازار کتاب نشان دهنده شرایط دیگری است؛ برای نمونه در شرایطی که متوسط زمان مطالعه در کشور بسیار پایین و در حد یک تا دو ساعت است و شمارگان کتاب نیز به همین ترتیب به زحمت تا ۳ هزار جلد میرسد، از حیث تعداد عناوین کتابهاي منتشره در سطح کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، آلمان، انگلیس، فرانسه، ژاپن و روسیه هستیم.
از سوی دیگر، در شرایطی که ناشران از بازار بیرونق کتاب و پرشدن انبارهایشان از آثار فروش نرفته، شکایت دارند، هزاران متقاضی به دنبال دریافت مجوز تأسیس مؤسسه انتشاراتی هستند!به این ترتیب در بازار چاپ و نشر با تقاضای محدود مصرف کنندگان مواجه هستیم و علایم بهبودی نیز نمایان نیست، اما در عین حال هزاران فرد متقاضی هستند تا در همین شرایط به عنوان عرضه کننده (تولید کننده) وارد بازار شوند.
اگرچه از منظر اقتصادی حضور عرضهکنندگان آماده خدمت، نشانه وجود سود در آن بازار است اما این سود حاصل فعالیت نیست، بلکه رانتی است که توزیع نامناسب به وجود آورده است./
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
نظر شما