چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
کاهش سطح کتابخوانی در فنلاند

آمار ارایه شده برای سال 2013 نشان می‌دهد میزان کتابخوانی در فنلاند بار دیگر کاهش یافته است.*

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از فنلاند بوکز، آمار نشان می‌دهد که میزان فروش کتاب فنلاند در سال 2013 به نسبت سال پیشتر 2.3 درصد کاهش یافته است.

در سالی که گذشت در این کشور اروپایی کتاب های داستانی برای بزرگسالان و کودکان و نیز کتاب‌های غیرداستانی با حدود 3 تا 5 درصد کاهش فروش روبه رو شدند. این در حالی است که توجه به کتاب‌های درسی بیشتر شده و بازار این کتاب ها رشدی 4 درصدی را تجربه کرده است. کتاب‌های جلد کاغذی نیز رشدی 2 درصدی را ثبت کردند.

این آمار که در پایان ماه ژانویه و از سوی اتحادیه ناشران فنلاند منتشر شده نشان می‌دهد پرفروش‌ترین کتاب سال فنلاند رمانی با عنوان «ما، تزارین‌ها» بود که نوشته لیلا هیرویساری و رمانی درباره کاترین کبیر در روسیه است. این نویسنده 75ساله فنلاندی به عنوان ملکه آثار داستانی تاریخی شناخته می شود و در آثارش بر زندگی زنان در تاریخ تکیه دارد. او با 40 رمانی که نوشته موفق شده تا بیش از 4 میلیون نسخه کتاب به فروش برساند.

با این حال جدیدترین کتاب وی کمتر از همیشه فروش کرد. او موفق شد تنها 62 هزار و 800 نسخه از این کتاب را در فنلاند به فروش برساند. این آمار بسیار پایین‌تر از آمار کتاب‌های پرفروش سال 2012 است که شامل«یخ» نوشته اولا-لنا لودبرگ برنده جایزه کتاب سال فنلاند و نیز «وقتی کبوترها ناپدید شدند» نوشته سوفی اوکسانن می‌شد. هر یک از این کتاب ها بیش از 100 هزار نسخه فروش را ثبت کردند.

جایزه کتاب سال داستانی فنلاند در سال 2013 رمانی با عنوان «زندگی هر روزه ما» نوشته ریکا پلو بود که تنها 43 هزار نسخه فروش را تجربه کرد و در جایگاه چهارم پرفروش های سال فنلاند جای گرفت.
نخستین رمان پولیانا راهالا با عنوان «ترانه جهنم» که درباره مشکلات یک زوج جوان در رودررویی با جنبش های مذهبی بود نیز با فروش 30 هزار نسخه در جایگاه نهم پرفروش های فنلاند جای گرفت.

در بخش بهترین کتاب های ترجمه شده،نویسنده ای چون دن براون با فروش 60 هزار نسخه‌ای از جدیدترین کتابش یعنی «دوزخ» در جایگاه نخست ایستاد.

در بخش بهترین کتاب های غیرداستانی نیز کتاب رکوردهای گینس با فروش 35 هزار و 700 نسخه در جایگاه نخست ایستاد. در جایگاه بعدی زندگینامه جورما اولیلا مرد اول کمپانی نوکیا قرار گرفت که برنده جایزه کتاب سال فنلاند در بخش غیرداستانی نیز شد. این کتاب با عنوان «افکار شکسته» 22 هزار و 600 نسخه فروش را تجربه کرد.

هشتمین کتاب نوشته شده توسط مائوری کوناس نیز در راس فهرست پرفروش ترین کتاب برای کودکان و نوجوانان قرار گرفت و 105 هزار نسخه فروش را ثبت کرد. «پسری که خاطره‌اش را گم کرد» برنده جایزه کتاب کودک و نوجوان فنلاند اما جایگاهی بهتر از پنجم را در این فهرست به دست نیاورد.

عنوان پرفروش ترین کتاب الکترونیک نیز نصیب کتاب تصویری از مجموعه «فینگرپوری» نوشته پتری جارلا شد که 13 هزار و 700 نسخه فروش را برای خود ثبت کرد. این آمار نشان می‌دهد کتاب‌های الکترونیک در فنلاند هنوز بسیار مهجور هستند. با وجود این که مجموع شمار 10 کتاب پرفروش الکترونیک که در سال 2012 منتشر شدند تنها 35 هزار نسخه بود و اکنون این رقم به 87 هزار نسخه رسیده، این امر هنوز مشهود است.

اکنون این سوال در برابر اتحادیه ناشران فنلاند وجود دارد: با وجود این که آمار کتاب های فروخته شده در این کشور کاهش یافته و جذب بازار کتاب الکترونیک نیز نشده اکنون چه راهی یپش پای ناشران قرار دارد؟ انتشار کتاب‌های بهتر و جالب تر یا تلاش برای یافتن راه‌های فروش موثرتر و کارآتر؟ یا باید به سادگی پذیرفت که کتاب هر روز تاثیرگذاری اش را در زندگی انسان امروزی بیشتر از روز پیش از دست می‌دهد؟

جمعیت فنلاند اندکی کمتر از 5.5 میلیون نفر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها