سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
حضور حبيبي بر افتخارات جايزه كتاب سال افزوده است/سابقه این جایزه توقع ما را از کتاب بیشتر کرده است

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد در نشست خبری سی و یکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی گفت: تشکر خاص از دکتر نجفقلی حبیبی برای پذیرش دبیری علمی کتاب سال را دارم زیرا حضور ایشان بر افتخارات این جایزه افزوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و یکمین دوره جایزه جهانی امروز صبح با حضور سیدعباس صالحی؛ معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نجفعلی میرزایی، مدیرعامل جدید موسسه خانه کتاب، محمدرضا وصفی دبیر جایزه جهانی ؛ علی اوجبی؛ معاون فرهنگي خانه كتاب، دکتر نجفقلی حبیبی دبیر علمی  جایزه کتاب سال و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

صالحی در ابتدای این نشست ضمن از تشکر از خبرنگاران، کتاب سال را یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور برشمرد و گفت: مشاهده چنین سابقه‌ای نشان‌دهنده مکانت فرهنگی کتاب در ایران است که مورد توجه اصحاب فرهنگ نیز به شمار می‌رود. همچنین تشکر خاص از دکتر نجفقلی حبیبی برای پذیرش دبیری علمی کتاب سال را دارم زیرا حضور ایشان بر افتخارات این جایزه افزوده است. 

حبيبي: سابقه این جایزه توقع ما را از کتاب بیشتر کرده است 

در بخش دیگر این نشست دکتر حبیبی درباره اجرای آیین اختتامیه جایزه کتاب سال بیان کرد: امیدوارم این مراسم در شأن جمهوری اسلامی برپا شود زیرا سابقه این جایزه توقع ما را از کتاب بیشتر کرده است، اکنون انتظار تولید کتاب‌های فرهنگی، هنری، علمی و سایر موضوعات در ایران با کیفیت برتری نسبت به سال‌های گذشته داریم.

وی افزود: شاید تعداد محدود آثار برگزیده این جایزه بر مبنای تصور و معیار داوران باشد تا شاهد کتاب‌های با کیفیت‌تری باشیم. کشور ایران از قدیم‌الایام دارای دانشمندانی برجسته بوده است که اکنون آثار آن‌ها زینت‌‌بخش کتابخانه‌های بزرگ ایران و جهان است. 

دکتر حبیبی در بخشی از این نشست گزارشی از کتاب‌های انتخابی سی و یکمین جایزه کتاب سال ارایه کرد و گفت: امسال در حوزه‌های فلسفه، زیست‌شناسی و علوم پزشکی آثار برگزیده داريم. همچنین در حوزه‌های فلسفه غرب در کلیات اسلام، حدیث، آمار، علوم سیاسی، علوم نظامی، اقتصاد، زبان فارسی، زبان باستانی، ریاضیات، دامپزشکی، مهندسی صنایع و معدن، معماری، هنرهای نمایشی، متون قدیمی، محیط زیست و علوم و فنون و کودک و نوجوان آثار شایسته تقدیر داريم. 

دبیر علمی جایزه کتاب سال با اشاره به کار گروه داوری در این جایزه تصریح کرد: داوران که همگی آنها از اساتید بنام و متخصص هستند، براساس فرم‌های داوری که وجود دارد عمل می‌کنند، که البته این فرم‌ها چون چندین سال از طراحی آن می‌گذرد نظر همه داوران هم این بوده است که باید براساس معیارهای روز این فرم ها تغییر پیدا کنند که بزودی این مهم انجام می‌شود.

وی رشد کمی کتاب‌های جایزه کتاب سال را رحمت و برکت برشمرد و گفت: با توجه به جمعیت تحصیل‌کرده و دانشگاهی و حوزوی قاعدتاً توقع بیشتری برای نگارش کتاب داریم. تصور می‌کنم برنامه‌هایی وجود دارد تا نحوه داوری‌ها و معیارهای داوران برای انتخاب کتاب خوب منتشر شود تا نویسندگان و ناشران کتاب‌هایی با چنین معیارهایی روانه بازار نشر کنند.

دبیر علمی جایزه کتاب سال عنوان کرد: اکنون بسیاری از کتاب‌ها کتابسازی‌اند این نشان‌دهنده علاقه افراد برای نگارش کتاب است. در حقیقت این شوق به تألیف ارزشمند است اما افراد باید آیین‌نامه را بدانند و براساس نیاز جامعه بنویسند تا سطح علمی کتاب‌ها افزایش یابد.

وی گفت: آرایش ظاهری و جذابیت کتاب برعهده ناشر است و ناشر نباید کتاب خود را سطحی بنگرد و در آن معیارهای صفحه‌بندی، صفحه‌آرایی، حروفچینی، صحافی و جلد توجه کند. زیرا کتاب باید ارزش ماندگاری داشته باشد که در داوری هم به این موضوع دقت می‌شود.

حبیبی ویراستاری را یکی از فضیلت‌های معنوی کتاب توصیف کرد و گفت: جوانان علاوه بر تولید علم باید به روش‌های ویرایش و نگارش هم توجه کنند. فرهنگ ما به عنوان فرهنگ اسلامی ـ ایرانی طالب‌ها خود را دارد و کتاب‌های ما در کتابخانه‌های سراسر جهان راه می‌یابند. بنابراین، کتاب یکی از بهترین و ماندگارترین سرمایه‌های معنوی است. در حقیقت مهمترین کار داوری مشخص‌کردن خطوط برای راهنمایی مولفان و ناشران است. 

این نشست صبح امروز (15 بهمن‌ماه) در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها