شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۲
تحلیل آمار در اقتصاد و بازرگانی، در قاب کتاب

کتاب «تحلیل و تشریح کامل مسائل آمار در اقتصاد و بازرگانی (1 و 2)» تالیف مسعود عسگری‌نیا، محسن صفایی‌مهر و محمدرضا طاعتی، از سوی انتشارات امید نقلاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با توجه به تعریف علم آمار که «جمع‌آوری اطلاعات، خلاصه‌سازی، تجزیه و تحلیل و استنباط در مورد جامعه‌» است، کتاب حاضر نیز براساس این مباحث در 10 فصل تنظیم شده است. در فصل نخست مقدمه‌ای از علم آمار بیان شده و در فصل‌های دوم و سوم، مبحث خلاصه‌سازی در قالب توزیع‌های فراوانی، نمودارها، شاخص‌های مرکزی و پراکندگی ارایه شده است.

خوانندگان در فصل‌های چهارم و پنجم با مفاهیم احتمالات و توزیع‌های آن‌ها آشنا می‌شوند. در فصل ششم نیز توزیع نرمال که نقش مهمی در استنباط و تجزیه و تحلیل در علم آمار دارد، بررسی شده است. 

دانشجویان در فصل هفتم با روش‌های نمونه‌گیری و توزیع‌های آن‌ها که در حقیقت روابط بین جامعه و نمونه و انواع نمونه‌گیری را مورد بررسی قرار می‌دهد و همچنین علم جمع‌آوری و خلاصه‌سازی در آمار آشنا می‌شوند.

فصل‌های هشتم تا دهم کتاب حاضر، به بررسی موضوعات مرتبط با «استنباط در قالب فاصله اطمینان»، «استنباط آماری در قالب آزمون فرضیه» و «آنالیز واریانس» که در حقیقت حالت کلی‌تر از آزمون فرضیه در آمار است، اختصاص دارند.

این کتاب به‌طور ویژه برای دانشجویان رشته‌های اقتصاد و بازرگانی تالیف نشده و با توجه به مطالب آن می‌توان گفت تمامی رشته‌هایی که با آمار سرو کار دارند از جمله حسابداری، مدیریت، ریاضی و نیز دانشجویان رشته آمار می‌توانند برای درک مسایل آماری و روش حل آن‌ها، از این اثر بهره‌مند شوند.

در بخشی از مقدمه به قلم مسعود عسگری‌نیا، یکی از مولفان کتاب، آمده است: «با توجه به کاربرد روزافزون علم آمار به‌عنوان علوم پایه بسیاری از رشته‌ها از جمله اقتصاد و بازرگانی، واجب دیدیم تا با ارایه روش حل و نکات کلیدی برای حل سریع‌تر مسایل و آمادگی دانشجویان در کنکور کارشناسی ارشد، کتابی درباره تشریح مسایل آمار در اقتصاد و بازرگانی را تالیف کنیم.»

نخستین چاپ کتاب «تحلیل و تشریح کامل مسائل آمار در اقتصاد و بازرگانی (1 و 2)» با شمارگان یک‌‌هزار و 100 نسخه در 176 صفحه، به بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات امید انقلاب راهی بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها