چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
کارل مارکوس گاوس برنده جایزه ادبیات اتریش شد

کارل مارکوس گاوس نویسنده و مقاله نویس نام آشنای اتریشی در دور جدید اهدای جوایز هنری سال 2013 کشورش با جایزه بخش ادبیات مورد تجلیل قرار گرفت.*

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری اتریش، در مراسم اهدای رسمی این جوایز که با حضور هاینس فیشر رییس جمهوری اتریش، یوزف اوسترمایر و گابریله هاینیش – هوزک وزیر آموزش و پرورش در هوفبورگ برگزار شد، علاوه بر گاوس، کارولا درتینگ در بخش هنرهای تجسمی، تیتسا کوی و رینر فریمل در بخش فیلم، اوفنس هاوس اوبروارت در بخش ابتکارهای فرهنگی، اینس لومباردی در بخش عکاسی هنری، کاترینا کلمنت در بخش موسیقی و گردا لامپالتسر در بخش هنر ویدیویی و رسانه ای تجلیل شدند. گاوس نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت.

کارل مارکوس گاوس نویسنده و منتقد اتریشی در سال 1954 در شهر سالزبورگ متولد شد. وی از سال 1991 ناشر و سردبیر نشریه ادبی ادبیات و نقد متعلق به انتشارات « اتو مولر» شد و در کنار این فعالیت همواره به نوشتن برای چندین روزنامه و نشریه آلمانی زبان نیز پرداخته است. گاوس در سال 2006 به عضویت آکادمی زبان و ادبیات کشور آلمان درآمد و در سال 2007 دکترای افتخاری رشته فلسفه دانشگاه سالزبورگ را از آن خود کرد. وی تا کنون موفق به کسب جوایز متعددی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به جایزه اتریش در زمینه روزنامه‌نگاری هنری در سال 1994 ، جایزه «برونو کرایسکی» برای کتاب سیاسی «در اتریش ناشناخته» در سال 1998 ، جایزه افتخاری کتابفروشان اتریش در سال 2001 ، جایزه «رنه مارسیس» در سال 2004 ، جایزه «مانس اشپربر» در سال 2005 و جایزه موسسات میانه قاره اروپا و منطقه دانوب در سال 2007 اشاره کرد.

جایزه هنری اتریش از سال 2011 به منظور قدردانی از هنرمندان برای مجموع فعالیت‌های ارزشمند آنان که در سطح بین‌المللی نیز به شهرت رسیده‌اند، اهدا می‌شود. ارزش این جوایز در بخش فیلم افزون بر 15 هزار یورو و در دیگر بخش‌ها 12 هزار یورو است. همچنین قرار است در آینده جایزه‌ای نیز به بخش تبادلات فرهنگی تعلق بگیرد. این جایزه هر دو سال یک‌بار به موسسه‌ها یا شخصیت‌هایی که در زمینه تبادلات فرهنگی به صورت مستمر فعال هستند و دستاوردهای برجسته‌ای را در زمینه تبادل هنرهای معاصر کسب کرده‌اند اهدا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها