شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
صادقی: استانیفسکی روی ناخودآگاه مخاطب تاثیر می‌گذارد

قطب‌الدین صادقی، کارگردان و مدرس تئا‌تر، معتقد است که کار ولادمیر استانیفسکی و گروه تئا‌تر «گارجنیدزه» یک جو عاطفی به وجود می‌آورد و روی ناخودآگاه مخاطب اثر می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی گروه نمایشی آو، قطب‌الدین صادقی، کارگردان، مترجم و مدرس پیشکسوت، پنجشنبه 3 بهمن به تماشای نخستین اجرای استانیفسکی در تالار وحدت نشست و از نمایش «پتیان اورارتوریو» دیدن کرد. 

صادقی از این نمایش به عنوان کاری جذاب و تاثیرگذار نام برد و گفت: گروه استانیفسکی یک گروه تئا‌تر تجربی است که به عقیده من در ادامه تجربیات یرژی گروتفسکی قرار دارد. 

وی در ادامه با تاکید بر این مساله که استانیفسکی سبک خاص خودش را دارد و کار او تکرار کار گروتفسکی نیست افزود: استانیفسکی معتقد است که تئا‌تر یونان باستان برآمده از موسیقی و حرکت است و به همین خاطر به دنبال احیای آن فضا در امروز است. 

این کارگردان تئا‌تر تاکید کرد: او بر اساس این تعریف کار خود را انجام می‌دهد و با ترکیب موسیقی، حرکت و داستان فضایی نمایشی را می‌آفریند که مخاطب را درگیر اجرا می‌کند. 

صادقی در ادامه با اشاره به روایت داستانی نمایش «پتیان اورارتوریو» گفت: در این نمایش ما با داستانی منسجم و نمایشنامه‌ای یکدست مواجه نیستیم و در واقع بیشتر شاهد تکه‌ها یا بخش‌هایی از یک داستانیم. 

به گفته دکتر صادقی، در کار استانیفسکی ما تکه‌هایی از سخنان و نقل قول‌ها از تاریخ و اسطوره مواجهیم که بیشتر دستمایه‌ای است تا او از طریق آن نمایشی را بیافریند که ناخودآگاه ما را تحریک کند و با نا‌خودآگاه قومی ما ارتباط برقرار کند. 

صادقی با بیان این مطلب که نمایش «پتیان اورارتوریو» بیشتر با بخش تاریک ذهن، تخیلات و هیجان‌های ذهن ما سر و کار دارد، گفت: به نظر من آن‌چه که استانیفسکی می‌آفریند یک جو عاطفی غیر واقعی است که البته بسیار تاثیر گذار است. این جو هم بر عواطف و احساسات شما از طریق موسیقی اثر می‌گذارد و هم از طریق حرکت. در کل به نظر من این کار یک کار تجربی بسیار خوب است. 

ولادمیر استانیفسکی و گروهش به دعوت «گروه نمایش آو» به سی و دومین جشنواره تئاتر فجر آمده‌اند. نمایش «پتیان اورارتویی» روزهای 4 و 5 بهمن در دو سئانس 18 و 20:30 در تالار وحدت به صحنه می‌رود. 

استانیفسکی در مدت حضورش در ایران، ششم بهمن کارگاه «موسیقی پنهان بدن» را در تالار وحدت برگزار می‌کند و پس از آن هفتم بهمن در سمینار «تئاتر استانیفسکی» که در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار می‌شود، شرکت خواهد داشت. 

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از 24 دی تا 12 بهمن ماه به دبیری قادر آشنا برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها