مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پرکردن اوقات فراغت دانشآموزان را در خارج از مدرسه از وظایف اصلی کانون عنوان کرد و گفت: در این زمینه علاوه بر امانت دادن کتابها به بچهها، فعالیتهای مختلف دیگری مانند اجرای تئاتر، نمایش پخش فیلم و برنامههای جذاب هنری را برای جذب بیشتر دانشآموزان انجام میدهیم.
علیرضا حاجیانزاده، افزود: با اجرای برنامههای جذاب هنری توانستهایم کتابخوانی و مطالعه را در میان دانشآموزان اشاعه دهیم و سبب حضور پر رنگتر بچهها در 800 کتابخانه موجود در سطح کشور شویم.
وی با اشاره به اینکه در سراسر کشور خانوادههای تنگدستی وجود دارند که توانایی زیادی برای تامین هزینه کتاب برای فرزندانشان ندارند، تصریح کرد: در مناطق محروم روستایی و مرزی امکان دسترسی بچهها به کتاب کمتر است، لذا سعی کردهایم با فرستادن مراکز سیار کانون به این نقاط و افزایش تعداد این مراکز امکان دسترسی همه کودکان را به برنامههای کانون فراهم کنیم.
حاجیانزاده ادامه داد: این مراکز علاوه بر اینکه کتابهای مختلف را در اختیار کودکان قرار میدهند برنامههای جذاب هنری هم برای آنها اجرا کرده و بچهها را برای آشنایی با فضای اطرافشان و تحقیق درمورد مسایل مختلف تشویق میکنند.
وی اظهار کرد: تلاش میکنیم کتابخوانی در کودکان تنها جنبه روخوانی نداشته باشد و بچه ها بتوانند از راه مطالعه کتابهای مناسب و داشتن نگاه خلاقانه به موضوعات مختلف به تحلیل رسیده و پاسخ بسیاری از گمشدهها و سوالات کودکانه خود را بیابند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر اهمیت انجام تحقیق و پژوهش در سنین کودکی، گفت: برای افزایش رغبت به پژوهش در کودکان در ابتدا باید بتوانیم سوالات آنها را حدس زده و برایشان تولید سوال کنیم. سپس راههای رسیدن به پاسخ را به آنها بیاموزانیم.
وی افزود: دانش آموزان باید بدانند پژوهش فقط مطالعه کتاب نیست بلکه آنها با مطالعه کتابها، مجلهها، مقالهها، بررسی پدیدهها و روابط بین انسانها میتوانند اطلاعات مختلفی به دست آورده و به تحلیل آنها بپردازند.
حاجیانزاده با اشاره به نقش مهم مربیان کانون در ایجاد و تقویت روحیه تحقیق و پژوهش در دانشآموزان یادآور شد: اگر مربیان کانون پژوهشگر باشند، علاوه بر اینکه میتوانند روحیه پژوهشگری را به بچهها انتقال دهند، با کارهای پژوهشی که انجام میدهند نقصها و کاستیهای سیستم آموزشی را نیز شناسایی کرده و میتوانند در برطرفکردن آنها موثر باشند.
وی ادامه داد: براساس تحقیقات کلی که انجام دادهایم، معمولاً زمانیکه بچهها به سنین نوجوانی میرسند میزان مطالعه آنها کاهش مییابد. همچنین جنسیت هم در این موضوع تاثیرگذار است و پسران نسبت به دختران تمایل کمتری به کتابخوانی از خود نشان میدهند.
حاجیانزاده افزود: لذا تلاش میکنیم با بهرهگیری از روشهای جدید و جذاب، کودکان و نوجوانانی را که به طور طبیعی به مطالعه علاقه ندارند، به کتابخوانی علاقهمند کنیم.
خبرنگار: مریم معمار
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵
نظرات