شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵
پل توردی نویسنده بریتانیایی درگذشت

پل توردی نویسنده «صید ماهی آزاد در یمن» درگذشت./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ایندیپندنت، این نویسنده که با نخستین کتابش با عنوان «صید ماهی آزاد در یمن» در سال 2007 به‌شهرت رسید، در 67 سالگی درگذشت.

این مرد که اهل دنیای تجارت بود و بعد به دنیای ادبیات روی آورد، قصد داشت کتابی درباره بازنشستگی‌اش بنویسد.

او در این مدت 7 رمان نوشت که هر یک با موضوعی متفاوت از اعتیاد به الکل ، رمانس، شیزوفرنی و نژادپرستی نوشته شدند. «صید ماهی آزاد در یمن» با این حال همچنان مشهورترین اثر او محسوب می‌شود و بیش از نیم میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است. این کتاب که وقتی منتشر شد نویسنده‌اش 61 سال داشت، اندکی بعد به فیلمی پرفروش بدل شد که اوان مک گرگور و امیلی بلانت در سال 2011 در آن ایفای نقش کردند.

جدیدترین کتاب او با عنوان «درخشش نور در جنگل» رمانی جنایی است که اوایل امسال منتشر شد. رمان هشتم او به دنبال مرگ نابهنگامش بر اثر سرطان که خیلی سریع او را از پای درآورد، ناتمام ماند.

با این حال، آقای توردی نخستین جایزه‌ ادبی‌اش را زمانی که تنها 16 سال داشت دریافت کرد؛ در رقابتی شعری که از سوی نشریه دیلی میل برگزار شده بود. او به سرودن شعر برای مجله «دنیای کوچک ماشین» ادامه داد و در بیست و چند سالگی دو رمان نیز نوشته‌بود که آن‌ها را به دست چاپ نسپرد. خانواده اوهرگز از این تلاش‌ها با خبر نشدند.

او زندگی اش را در صعت نفت و گاز صرف کرد و در دهه 1990 نخستین رمانش را با الهام از دیداری که از عمان داشت، نوشت. هنوز 6 ماه از ارسال دست‌نوشته های او به یک کارگزار ادبی نگذشته بود که او موفق به چاپ این اثر شد.

به گفته کرستی دانسیت مدیر انتشاراتی نیلسن فیکشن، پل ترودی ژانر مختص خودش را ابداع کرد و داستان فوق‌العاده او سرشار از انسانیت و کنایه بود. این ناشر از او به عنوان مشاهده‌گری هوشیار یاد کرد که در آثارش هشدارهای جدی اجتماعی را نیز چون بیماری، طبقه اجتماعی و میراث ملی مورد نظر قرار می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها