یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۶
بزرگداشت ماريو بارگاس يوسا در مكزيك

مكزيك همزمان با حضور يك هفته‌اي ماريو بارگاس يوسا در اين كشور،‌ بزرگداشتي را براي اين نويسنده پرویي برگزار مي‌كند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از ميلنيو، ماريو بارگاس يوسا، نويسنده پرویي و برنده جايزه نوبل ادبيات سال 2010، در مكزيك گرامي داشته مي‌شود. 

در يك هفته‌اي كه از 27 نوامبر برای بزرگداشت یوسا آغاز شده، برنامه‌هاي مختلفي در مكزيكوسيتي و گوادالاخارا براي معرفي بيشتر ادبيات وي به مردم مكزيك تدارک دیده شده‌است.

از جمله اين برنامه ها، ارایه جديدترين رمان وي با نام «قهرمان محتاط»، برگزاري يك دوره سينمايي با نمايش فيلم هاي اقتباسي از آثار يوسا و همچنين اجراي نمایش‌هاي «شهر و سگ‌ها» و «كتي و كرگدن» اثر اين نويسنده است.

يوسا در فستيوال بين‌المللي «زنده باد پرو» كه از 27 تا 29 نوامبر در مكزيكوسيتي برگزار شد، به عنوان چهره اصلي حضور داشت. از جمله آیین‌های اين فستيوال برگزاري نمايشگاه عكس «ليما، به من نگاه كن» با حضور آثاري از عكاسان مطرح از جمله مورگانا بارگاس يوسا دختر یوسا، خوسه تراوسان و دابيد تورتورا بود. 

آیین ارایه كتاب «قهرمان محتاط» نيز 28 نوامبر در محل كتابخانه ملي خوسه باسكنسه‌لوس برگزار شد و در آن ميگل اوويدئو، روزنامه‌نگار مكزيكي و خوآن كروز، نويسنده مكزيكي، به سخنراني در مورد آثار بارگاس يوسا پرداختند.

برنده جايزه سروانتس سال 1994 در ادامه اين بزرگداشت‌ها، براي بازديد از نمايشگاه بين‌المللي كتاب گوآداخالارا كه برجسته‌ترين رويداد ادبي اسپانيايي زبان محسوب مي‌شود،‌به گوآدالاخارا سفر خواهد كرد. وی قرار است در اين نمايشگاه با موضوع يافتن راه حلي صلح‌آميز براي مساله فلسطين با ديويد گراسمن نویسنده به گفتگو بپردازد.

و در نهايت حضور در تئاتر دياناي گوآدالاخارا و تماشاي نمايش «كتي و كرگدن» نوشته خود يوسا، پايان بخش هفته گرامیداشت برنده جايزه شاهزاده آستورياس 1986 خواهد بود.

ماريو بارگاس يوسا، از مطرح‌ترين چهره‌هاي ادبيات اسپانيايي زبان و برنده جايزه نوبل سال 2010، تاكنون 18 رمان، 20 مقاله و تعداد زيادي داستان کوتاه و آثار تئاتري خلق كرده‌است و آثار او به بيش از 50 زبان زنده دنيا ترجمه شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها