چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین منتشر شد

کتاب حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین اثر مشترک سیدمهدی موسوی و دکتر سیدفضل‌الله موسوی به چاپ رسید. این مولفان معتقدند حق تعیین سرنوشت وسیله‌ای است که گروه‌های ملی با توسل به آن درصدد برمی‌آیند تا هویت ملی خود را به دست آورند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در پنج فصل به مباحث مفهوم اصل حق تعیین سرنوشت‌ ملت‌ها در حقوق بین‌الملل، مراحل شکل‌گیری و تحولات اصل حق تعیین سرنوشت ملت‌ها، فلسطین و تحولات تاریخی آن، فلسطین و حق تعیین سرنوشت و مذاکرات و قراردادهای صلح در دهه 90 و بررسی آن‌ها می‌پردازد.

در فصل نخست کتاب حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین سخن از تعریف ملت، نظریه ذهنی، تلفیق معیار عینی و ذهنی، اعمال بر ضد نژادپرستی، ضمانت اجرا و اعتبار و جایگاه اصل حق تعیین سرنوشت به میان می‌آید.

منشور ملل متحد، سند نهایی کنفرانس هلسینکی، صحرای غربی، اقدامات دیوان، قطعنامه تعریف تجاوز، اعلامیه الجزیره، میثاق‌های بین‌الملی حقوق بشر و اقدامات مجمع عمومی و شورای امنیت از جمله مطالبی‌اند که در فصل دوم به آن‌ها توجه شده است.

در سومین فصل مبانی مانند سیر تاریخی سرزمین فلسطین، توافق سایکس ـ پیکو، کنگره بال، قرارداد کمپ دیوید، قیمومیت انگلستان بر فلسطین، کتاب سفید، قراردادهای دهه 90، آوارگان و حق بازگشت و حمایت بین‌المللی از آوارگان فلسطینی ارایه شده است.

در چهارمین فصل این اثر مباحث حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین بر طبق حقوق بین‌الملل، اقدامات اعراب و فلسطینیان برای اعمال حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین، توسل به زور در حقوق بین‌الملل و توسل به زور توسط نهضت‌های رهایی بخش واکاوی شده است.

در آخرین فصل این کتاب مطالبی چون مذاکرات صلح، اعلامیه اصول، موافقت‌نامه موقت،‌ نقاط عطف اجرای موافقت‌نامه موقت، مذاکرات وضع نهایی، بررسی قراردادها، قرارداد وای ریور، ارزیابی حقوقی مفاد قراردادها، قرارداد شرم الشیخ و ارزیابی حقوقی مفاد قراردادها تشریح شده‌اند.

نخستین چاپ کتاب حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین با شمارگان یک هزار نسخه، در 304 صفحه و به بهای 150 هزار ريال به تازگی از سوی نشر خرسندی راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط