چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
مجموعه «غدیر در قرآن؛ قرآن در غدیر» تکمیل شد

سومین و آخرین جلد کتاب «غدیر در قرآن؛ قرآن در غدیر» به قلم محمدباقر انصاری منتشر شد. این کتاب به بررسی مفصل آیات نازل شده درباره غدیر از نظر زمان نزول، دلیل نزول و تفسیر آیات مختص به غدیر پرداخته است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علاوه بر احادیثی که درباره غدیر بیان شده، چند آیه از قرآن نیز در این روز به همین مناسبت نازل شده‌اند. به همین دلیل و با توجه به اهمیت آیه‌های قرآن در تبیین واقعه غدیر، محمد باقر انصاری نیز تلاش کرده‌است  این اثر مکتوب را با هدف شناخت قرآن با غدیر و غدیر با قرآن به رشته تحریر درآورد و در شش بخش رابطه دوسویه آیات قرآن را با غدیر و غدیر را با آیات قرآن  به تفصیل توضیح دهد. 

بخش نخست کتاب به آیات نازل شده در سراسر واقعه غدیر از مدینه تا مدینه اختصاص دارد که اقدامات پیامبر (ص) را از یک طرف و اقدامات منافقین را از طرف دیگر بررسی می‌کند. بخش دوم کتاب به تفسیر قرآن در غدیر اختصاص دارد و در بخش سوم که شامل قسمت آغارین جلد سوم می‌شود، مراحل حضور قرآن در واقعه غدیر به صورت نزول، تفسیر، استشهاد یا اقتباس تشریح شده است.

بخش چهارم نیز به بررسی فرمایشهای رسول خدا (ص) در ایام غدیر درباره قرآن و عظمت آن و همچنین وظایف پیروان رسول خدا(ص) در قبال آن  می‌پردازد. 

بخش پنجم کتاب به جمع‌بندی تحلیلی در مورد نزول، تفسیر، دعا، زیارات و اجتماعات درباره یک آیه‌‌ اختصاص دارد. در بخش ششم نیز اتمام حجت‌های قرآنی غدیر در تاریخچه 1400 ساله بیان شده است، به این صورت که استدلال‌ها، استناد‌ها، استفاده از ابعاد مختلف آیات قرآن در دعا‌ها و  زیارات، شعرها و نثرها و همچنین کتاب‌های مستقل که پیوند غدیر و قرآن را مستحکم‌تر می‌کنند، معرفی شده‌اند.

یکی از ویژگی‌های این کتاب، تحلیل آیات قرآنی، احادیث و روایات با توجه به یکدیگر است، به‌گونه‌ای که هیچ‌یک به تنهایی تحلیل نشده‌اند. همه مباحث اعتقادی، تاریخی، تحلیلی و نتایج به دست آمده از واقعه غدیر متکی به حدیث ثقلین و برگرفته از تطابق قرآن و حدیث‌اند.

کتاب «غدیر در قرآن؛ قرآن در غدیر» در سه جلد با شمارگان دو هزار نسخه، در یک هزار و 568 صفحه و به قیمت 550 هزار ریال از سوی انتشارات دلیل‌ما منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط