چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کنگره شعر مقاومت، زمینه هم‌افزایی شاعران را فراهم می‌کند

بهروز سپیدنامه، عضو کمیته علمی چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی درباره ضرورت برپایی کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی گفت: برپایی چنین کنگره‌هایی زمینه هم‌افزایی، همگرایی و همدلی شاعران داخلی و خارجی را فراهم می‌کند./

سپیدنامه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: برپایی کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی با فراهم‌کردن زمینه هم‌افزایی شاعران داخلی و خارجی، تولید آثار غنی‌تر را سبب می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌افزایی و همدلی شاعران سراسر جهان به عنوان ابزار قوی در برابر فشارها و تهدیدهای دشمن محسوب می‌شود. این امر از انجام هرگونه اقدام توهین‌آمیز از سوی دشمنان به اعتقادات و مذهب‌های مردم دنیا پیشگیری می‌کند.

عضو کمیته علمی چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی توضیح داد: خوشبختانه در این دوره از کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی تعداد زیادی آثار به دبیرخانه ارسال شد. این آثار، گونه‌های مختلف شعر مانند کلاسیک، سپید و نیمایی را دربردارند.

سپیدنامه در پاسخ به این سوال که «آثار این دوره از کنگره شعر مقاومت از چه ویژگی بارزی برخوردارند؟» گفت: جالب توجه است که در این دوره، در کنار آثار شاعران صاحب‌نام، آثاری از شاعران جوان و نوقلم دیده می‌شوند. این امر نشان می‌دهد که جوان‌ها از شعر با موضوع مقاومت استقبال کرده‌اند.

وی با بیان این‌که حجم وسیعی از آثار، با محوریت مقاومت اسلامی نگارش یافته‌اند، گفت: آثار در این دوره از کنگره، از پراکندگی جغرافیایی خوبی برخوردارند؛ به‌گونه‌ای که از شهرهای مختلف کشور، آثار متعددی به دبیرخانه ارسال شده‌است.

عضو کمیته علمی چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی از گستره وسیع شاعران شرکت‌کننده در این دوره به عنوان ویژگی بارز کنگره شعر مقاومت یاد کرد و گفت: در این دوره، آثار متعددی از کشورهای مختلف مانند کشورهای عربی و اروپایی را شاهد بودیم.

سپیدنامه با بیان این‌که شاعرانی که از کشورهای مختلف برای حضور در این کنگره دعوت شده‌اند، افراد صاحب‌نام به‌ویژه در حوزه ادبیات عرب هستند، گفت: حجم آثار عربی این دوره از کنگره نسبت به آثار دیگر بخش‌ها (فارسی و انگلیسی) بیشتر بوده است.

وی با بیان این‌که مقاله‌نویسی عنوان بخش دیگر چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی را تشکیل می‌دهد، توضیح داد: مجموعه مقالات ارسال شده به دبیرخانه، با رویکرد تحقیقی و پژوهشی در عرصه مقاومت اسلامی و متناسب با اصول و چارچوب مقاله‌نویسی نگارش یافته‌اند.

عضو کمیته علمی چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی افزود: امسال مراسم شعرخوانی این کنگره تنها در تهران برگزار نمی‌شود، بلکه در شهرهایی مانند کرج، قم و پاکدشت به اجرای مراسم شعرخوانی اقدام خواهیم کرد.

سپیدنامه از برگزاری کارگاه‌های آموزشی در دانشگاه‌های تهران همزمان با گشایش این کنگره خبر داد و گفت: این کارگاه‌ها با هدف بررسی مسایل مربوط به شعر مقاومت، آسیب‌ها و تهدیدهای شعر مقاومت با حضور شاعران خارجی و استادان صاحب‌نام داخلی برگزار خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا این کارگاه‌های آموزشی با کارگاه‌های آموزشی دوره قبل تفاوتی دارند؟» گفت: این کارگاه‌ها در سه دوره قبلی کنگره نیز برگزار می‌شدند اما تفاوت این دوره از کارگاه‌ها با دوره‌های قبل این است که در این دوره، موضوع‌های مورد بحث از قبل تعیین و به میهمانان حاضر در جلسه ابلاغ شده‌است. این افراد بر اساس موضوع‌های مطرح شده، مطالعات و بررسی‌های متعددی را انجام داده‌اند و با آمادگی ذهنی لازم و جامع در این کارگاه‌ها شرکت خواهند کرد.

عضو کمیته علمی چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی با اشاره به سایر ویژگی‌های این دوره از کنگره گفت: در این دوره، گروهی متشکل از مصاحبه‌کنندگان وجود دارد که با افراد صاحب‌نظر و صاحب‌نام داخلی و خارجی در حوزه شعر مقاومت، مصاحبه‌های متعددی را انجام خواهد داد. این مصاحبه‌ها در آینده نزدیک در قالب کتاب ارایه می‌شوند.

سپیدنامه اظهار کرد: آثار ارسال شده در بخش شعر فارسی و غیرفارسی مقاومت در قالب دو کتاب و مقاله‌های ارسال شده در بخش‌های فارسی و غیرفارسی نیز  به‌زودی منتشرمی‌شوند و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهند گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که «برپایی کنگره شعر مقاومت از چه اهمیتی برخوردار است؟» با بیان این‌که این کنگره، تریبونی برای شنیدن صداهایی که شعر مقاومت را به گوش جهانیان می‌رسانند، محسوب می‌شود، گفت: اگر هر حرکت و خیزش اجتماعی، رسانه‌ای نشود، در همان جغرافیای ویژه خود از بین می‌رود و جهانی نمی‌شود. از آن جا که هنر، بهترین بیان برای انتشار حرکت‌های اجتماعی به شمار می‌آید و همه کشورها نیز شعر را به عنوان هنر پذیرفته‌اند، از آن به عنوان بیان رسایی با هدف انتقال مفاهیم بلند یاد کرده‌ایم و به برپایی کنگره شعر مقاومت پرداخته‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط