چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
وقف کارآمد

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و.../

 ابطال اسناد رقبات متصرفی و فروخته شده 

در دهه‌های اواخر عمر پهلوی، با افزایش قیمت زمین در شهرها و حتی روستاها، عده‌ای وقف‌خوار با توسل به انواع حیله‌ها و روش‌ها، املاک وقفی را تصرف می‌کردند، اسنادی جعلی برای آن‌ها می‌ساختند و آن‌ها را می‌فروختند. پس از انقلاب، سازمان اوقاف تلاش کرد که اسناد این املاک ابطال شود. از جمله این تلاش‌ها، مصوبه‌ای بود که شورای انقلاب اسلامی تصویب کرد؛ مبنی بر اینکه اسناد رقبات فروخته شده قبل از پیروزی انقلاب، باطل شود (وقف میراث جاویدان، ش 2: 76).
این طرح راهگشای حفظ و صیانت موقوفات و مددکار متولیان در اجرای بهینه نیات واقفان بوده و ضمات اجرایی لازم را برای مسوولان اوقاف فراهم آورده است. سازمان اوقاف می‌تواند پس از اخطار قانونی به مستأجران، در صورت عدم تمکین، از متصرف خلع ید کرده و ملک را به دیگری واگذار کند.
موقوفانی که قبل از انقلاب به استناد قانون اصلاحات ارضی فروخته شده است، باید مسترد شود و سازمان اوقاف، ارگان حقوقی و اجرایی واقف و متولی است.

صفحه 147/ وقف کارآمد/ سیدمصطفی مطبعه‌چی اصفهانی/ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی/ چاپ اول/ سال 1392/ 312 صفحه/ 5000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها