دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶
دنیای زنانی را سروده‌ام که در افکار عمومی گناهکارند

به‌آذین نصرتی که مجموعه شعر «من نبض خیال شعرهای نگفته‌ام» او از سوی نشر داستان منتشر شده است، گفت: در اشعارم دنياي زناني را ترسيم كرده‌ام كه هر روز بيش از پيش در افكار عمومي گناهكار شناخته مي‌شوند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نصرتی گفت: نگاه من به زن در اشعارم با عنوان «زن شبگرد» يك نگاه متفاوت است. هر روز افرادي را كه با عشق كار مي كنند ستايش مي‌كنيم ، ولي شايد فراموش كرده‌ايم از زناني كه با عشق به فرزند و پر كردن سفره خالي از نان بي عشق كار مي‌كنند، بگوییم.

وی توضیح داد: من سعي داشته‌ام در کتابم زنان بي هويتي را يادآور شوم كه چون به مسيح مي‌رسند، پاهايش را با اشك مي‌شويند و چون به فرزندانشان مي‌رسند‌، اشك آنان را با بهاي سنگين بي آبرويي پاک می‌کنند. من سعي در تكريم آنان ندارم، بلكه سعي کرده‌ام در شعرهایم جاي خالي پشت و پناهي براي زنان بي پناه باشم. اميد به آن كه روزي سعي‌ام نتيجه دهد.

وی در این باره که در اغلب شعرهایش نوعی اندوه دیده می‌شود گفت: انتخابي صورت نگرفته؛ نگاهم به زندگي از بعد حقيقي با آرزوي دستيابي به رويا بوده‌است. اغلب انتظار با نگراني و اندوه همراه بوده و ثمره آن اميد است و اگر خميرمايه اين انتظار عشق باشد كه ديگر اندوه، جزئي جدايي‌ناپذير خواهد بود و چه درد و اندوهي شيرين تر و مقدس‌تر از عشق.

نصرتی ادامه داد: اساسا معتقدم اندوه في‌نفسه پديده رواني مثبتي است؛ زیرا خانه دل را از غير مي‌روبد و آن را براي رويش‌ها و زايش‌هاي نو آماده مي‌كند. من از حضرت مولانا ياد گرفته‌ام كه می‌گوید:
«فكر غم گر راه شادي مي‌زند
كار سازي‌هاي شادي مي‌كند»

وی در این باره که چقدر در سرايش خود از فروغ فرخزاد متأثر بوده است، افزود: نمی‌توانم بگویم از فروغ تأثير گرفته‌ام، ولي نمي توانم این را هم انكار كنم، ولی در مجموع سعي داشته‌ام  اشعارم را بر پايه افكار شخصي خود بيان كنم.

در یکی از شعرهای دفتر «من نبض خیال شعرهای نگفته‌ام» آمده است:
«غمی نیست،
مرا بر فراز عشقی جنون آمیز برده‌اند،
دیگر غمی نیست برادر!
چشم بسته می‌پرم...
سرخی تو از من، زردی من از تو
و من در ژرفای این زردی فرو رفته‌ام
عجیب سوختن شیرینی است»

«غمی نیست»، «جیلینگ جیلینگ»، «ساعت کوکی»، «خواهرانه»، «عاشقانه‌ها»، «جنوبی»، «سک سک» و «نفسم دیگر نیست» نام شماری از شعرهای این مجموعه‌اند. 

کتاب «من نبض خیال شعرهای نگفته‌ام» با شمارگان هزار نسخه و با قیمت چهارهزار و 500 تومان در 48 صفحه از سوی انتشارات داستان منتشر شده است.

به آذين نصرتي متولد مهر 1368 اهواز ، فارغ‌التحصيل رشته شيمي است و این کتاب، نخستین مجموعه شعر اوست. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها