چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
هایکو را ایرانی کنیم

محمدرضا سهرابی‌نژاد، شاعر که یک مجموعه شعر هایکو در دست انتشار دارد، گقت: هایکو مانند شعر فارسی یکی از با سابقه‌ترین شعرهای جهان است. این قالب شعری سه سطر و 17 هجا دارد که معمولاً در شعرهای فارسی سنت هجاهای آن رعایت نمی‌شود. ما باید هایکو را در زبان خودمان ایرانی کنیم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سهرابی‌نژاد گفت: ساختار زبان فارسی با زبان ژاپنی فرق دارد و برای اکثر هایکو‌های آن‌ها باید تفسیر نوشت. اغلب هایکوهای ژاپنی وقتی ترجمه می‌شوند مبهم‌اند و چیزی شبیه به معماهای ما هستند.

وی ادامه داد: ما باید هایکو را در زبان خودمان ایرانی کنیم و به آن رنگ و بو و هویت ایرانی، اسلامی ببخشیم. می‌توانیم بسیاری از حرف‌هایمان را با هایکو بیان کنیم و در این سه سطر پیامی روشن به خواننده بدهیم. باید به هر طریق قالب هایکو را رعایت کرد. می‌توان حتی در هایکویی که به زبان فارسی سروده می‌شود، طنز را هم گنجاند. مثلا من در شعری می‌نویسم:
«چپقش را عوض کرده
با پیپ
لهجه‌اش را نمی‌تواند»

این شاعر گفت: در هایکو‌های ژاپنی طبیعت مطرح است و درخت، گل، مهتاب و خورشید در این شعرها حضوری پر رنگ دارند. ما می‌توانیم هم این موارد را در هایکو بیان کنیم و هم این‌که حرف خودمان را با طنز در زبان فارسی جاری کنیم. به گمانم این نوع شعر گفتن گونه‌ای از طنز را هم با خود دارد که البته در شعرهای ژاپنی دیده نمی‌شود.

شاعر «اقیانوس‌های مستطیل» توضیح داد: مختصات هایکو تصویرهایی بی حرکت را پیش روی خواننده می‌گذارد، مثل این شعر:
«عصا زنان به خانه می‌رود خورشید
شب
با کاسه شیر دنبالش»
ژاپنی‌ها چون بودایی‌اند  دنبال آرامش هستند اما در شعر فارسی ما حتی می‌توانیم دردهای اجتماعی را هم در این قالب بیان کنیم.

وی گفت: دو مجموعه‌ای که در دست دارم، در نوبت چاپ است و به گمانم تا یک سال دیگر از سوی انتشارات حوزه هنری چاپ خواهد شد. مجموعه هایکوهایم با عنوان «خلوت است همیشه خیابان بهشت» منتشر می‌شود. عنوان این کتاب هم نوعی کنایه دارد، هم می‌تواند منظورش خیابان بهشت در تهران باشد و هم خیابانی که رو به خداست و به بهشت می‌رسد. به این دلیل که دیگر مردم کمتر دنبال خدا هستند، دیگر خیابان بهشت خلوت است.

سراینده مجموعه شعر «شق القمر» افزود: یک مجموعه رباعی و دوبیتی هم دارم که در زمینه اشعار آیینی، شعر دفاع مقدس، شعر انقلاب و مسایل اجتماعی سروده شده است. این کتاب هم «گل شیپوری» نام دارد که به دلیل گران شدن کاغذ هنوز در انتشارات مانده است، اما تا یک سال دیگر به چاپ خواهد رسید. 

سهرابی‌نژاد متولد 1332 تهران دارای مدرک معادل کارشناسی هنر است. از او تا کنون بیش از 16 کتاب منتشر شده است که از این میان می‌توان به «شق‌القمر»، «از صاعقه تا باران»، «اقیانوس‌های مستطیل»، «بر شانه‌های رود دریاها شناورند»، «وطنم ابراهیم»، «ناگهان زلال»، «نيلوفرهاي مهتابي»، «پیغمبری به امت خود پشت کرده است» و «عجب دسته گلی بر آب دادیم» اشاره کرد. 

کتاب «وطنم ابراهیم» سهرابی‌نژاد سال 87 برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها