چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
«نقش انگلیس درفتنه هزار و سیصد و هشتاد و هشت» بر پله دوم نشست

کتاب «نقش انگلیس درفتنه هزار و سیصد و هشتاد و هشت» از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ دوم رسید./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، این کتاب که به تحلیل روابط ایران و انگلستان به‌ویژه در وقایع بعد از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری می‌پردازد، نخستین بار زمستان 1389 بر اساس اسناد آرشیو این موسسه به چاپ رسیده است.
 
بر مبنای این اسناد و یافته‌های کتاب، انگلیسی‌ها قبل از انتخابات دو حرکت تاثیرگذار برای پیشبرد اهدافشان انجام داده بودند؛ نخست تاسیس شبکه تلویزیونی به زبان فارسی و دوم اعزام سفیری تازه‌نفس به نام «سایمون گس». در جریان وقایع انتخابات این سفارتخانه که از آن به عنوان لانه جاسوسی جدید نیز یاد می‌کنند از هیچ فعالیت و عملی در راستای دخالت در امور داخلی ایران کوتاهی نکرد.
 
در بخش‌هایی از این کتاب نوشته شده است: «آغاز مناسبات دیپلماتیك ایران و انگلیس به‌عهد صفویان برمی‌گردد. انگلیسی‌ها از همان زمان سعی در تحكیم نفوذ و موقعیت خود در ایران داشتند. دولت انگلیس به‌دنبال خروج پرتغالی‌ها و هلندی‌ها از خلیج فارس، قدرت بلامعارض در این منطقه بود. در این میان، ضعف و عدم كفایت برخی دولتمردان ایرانی در عصر قاجار و وابستگی پهلوی اول و دوم به انگلیس، باعث شده بود تا زمینه و بستر لازم جهت دخالت‌های رسمی و غیررسمی بریتانیا در ایران فراهم آید. در این حال، انكار حقوق ایران در خلیج‌فارس و اشغال جزایر سه‌گانه‌ی ایرانی ابوموسی، تنب كوچك و تنب بزرگ توسط بریتانیا، به انحراف كشاندن انقلاب مشروطه، ساخت فرقه‌های ضاله(مانند بهائیت) و ترویج آن‌ها، دامن زدن به اختلافات داخلی، تشكیل مجموعه‌های سری نظیر آدمیت و ایجاد لژهای فراماسونری، ضدیت با انقلاب اسلامی و دخالت‌های مكرر آن در امور داخلی و خارجی ایران از جمله انتخابات دهم ریاست‌جمهوری و مسایل پس از آن، تنها گوشه‌ای از پرونده‌ سیاه و تاریك انگلیس در ایران است...» 

دومین چاپ کتاب «نقش انگلیس درفتنه هزار و سیصد و هشتاد و هشت» را انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با شمارگان هزار نسخه در 596 صفحه به قیمت 25 هزار تومان به چاپ رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها