جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
انتشار «گام و آرپژ برای پیانو» در بازار موسیقی

کتاب «گام و آرپژ برای پیانو» تالیف دونالد گری با ترجمه ندا علی‌غنی منتشر شد. در این کتاب نت‌های انواع گام‌ها و آرپژهای ویژه ساز پیانو درج شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این کتاب نت‌های انواع گام‌ها و آرپژهای ویژه ساز پیانو چون گام‌های دیاتونیک و کروماتیک به مخاطبان ارایه شده است. 

منظور از «گام موسیقایی» چند نت است که به ترتیب ارتفاع مرتب شده‌اند. این گام‌ها ممکن است بالا رونده یا پایین‌رونده باشند، یعنی ارتفاع نت‌ها در آن به ترتیب صعودی یا نزولی درج شود. 

همچنین تعریف گام‌های دیاتونیک و کروماتیک نیز این چنین است: «دیاتونیک گامی است که از پنج پرده و دو نیم پرده تشکیل شده که در آن، نیم‌پرده‌ها بیشترین فاصله را از یکدیگر دارند.» و «گام کروماتیک نیز گامی است که 12 نت دارد که تمامی با یک نیم پرده از یکدیگر فاصله دارند. 

همچنین اگر در موسیقی یا نوازندگی نت‌های یک آکورد به صورت جدا، جدا و پشت سر هم در بیاید به این عمل اجرای آرپژی نت‌ها یا همان آرپژ گفته می‌شود.» 

در این کتاب نت همه گام‌های دیاتونیک (ماژور و مینور)، آرپژها شامل آکوردهای متداول مینور و ماژور و معکوس آن‌ها و در نهایت گام کروماتیک، برای مخاطبان و البته هنرجویان نوازندگی ساز پیانو درج شده است. 

«گام و آرپژ برای پیانو» اثر دونالد گری و ترجمه ندا علی غنی، با شمارگان هزار نسخه، 18 صفحه و بهای سه هزار تومان از سوی موسسه انتشارات کتاب گنجینه نارون روانه کتابفروشی‌ها شد. 

از دونالد گری پیش‌تر کتاب «تمرينات پنج انگشت براي پيانو: اشميت و گام‌ها و آرپژها» در سال 1376 از سوی انتشارات چنگ منتشر شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها