پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
سال لاندائو نویسنده و سینماگر آمریکایی درگذشت

سال لاندائو ، نویسنده و سینماگر آمریکایی بدرود حیات گفت./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اینفورمادور، سال لاندائو، نویسنده و سینماگر آمریکایی روز دوشنبه،9 سپتامبر(18 شهریور) در 77 سالگی درگذشت.

به گفته بالریه لاندائو، دختر لاندائو، وی روز دوشنبه در خانه اش در آلامدای کالیفرنیا و بر اثر بیماری سرطان که از دوسال پیش دچار آن شده بود، درگذشت.

سال لاندائو سال 1936 در آمریکا متولد شد. وی بیشتر به خاطر فیلمهای مستندش مطرح و همیشه مورد تحسین جناح چپ آمریکای لاتین بود. او در طول عمر خود بیش از 30 فیلم ساخت و در نگارش بیش از دوازده کتاب نیز همکاری داشت.از جمله موضوعات این کتابها دولت سالوادور آلنده در شیلی، چریکهای مکزیک در دهه نود و انقلاب شیلی است.

نخستین موفقیت لاندائو ، در سال 1968 و با ساخت فیلم مستند «فیدل» حاصل شد. وی همچنین مستندهایی از جامائیکا، سوریه، عراق و آنگولا ساخت و مطرحترین فیلم وی در ایالات متحده آمریکا، فیلم «پائول جیکوبز و باند هسته ای» بود که آن را با هاسکل وکسلر در سال 1979ساخت.

در سال 1976 ، دو تن از همکاران لاندائو با نام های «اورلاندو له ته لیر»، وزیر سابق امور خارجه کوبا و «رونی موفیت» در یک بمب گذاری کشته شدند. له ته لیر همچنین در اواخر دوره آلنده، سفیر شیلی در ایالات متحده آمریکا و موفیت نیز دستیار وی بود.

لاندائو همچنین با همکاری یکی از روزنامه نگاران واشنگتن پست کتابی را با نام «ترور در ردیف سفارتخانه» نوشت که در مورد عوامل نظامی شیلی به رهبری ژنرال آگوستو پینوشه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها