دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
جایزه روبرت گرنهارد  به برندگان آن اهدا شد

ریکاردا یونگه و پائولوس بوهمر به عنوان برندگان پنجمین دوره جایزه ادبی روبرت گرنهارد در تئاتر ویلی پرامل شهر فرانکفورت مورد تجلیل قرار گرفتند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، ریکاردا یونگه برای رمانی با عنوان «واپسین روزهای گرم» و پائولوس بوهمر برای پروژه شعری «برای آب می‌خواهد/ همه چیز / آب می‌خواهد برود» شایسته کسب این جایزه شناخته شدند.

این جایزه در مجموع 24 هزار یورو ارزش دارد و از سوی بانک اقتصاد و زیربنای ایالت هسن راه‌اندازی شده است. در این مراسم اینگمار یونگ منشی دولتی در وزارت علوم و هنر هسن گفت: جایزه روبرت گرنهارد بویژه به این دلیل جایزه خاصی است که نویسندگان برای پروژه‌های ادبی خود مورد تجلیل قرار می‌گیرند.
پائولوس بوهمر که نام مستعارش جان لوئی‌ورو است، 20 سپتامبر 1936 در برلین دیده به جهان گشود. از وی تا کنون کتابهای متعددی منتشر شده است. وی که هم اینک عضو مرکز شاعران، مقاله‌نویسان و رمان‌نویسان آلمان است، از سال 1985 تا 2001 مدیر اداره ادبیات هسن و از موسسان این مرکز است.

ریکاردا یونگه متولد 1979 در ویسبادن است. وی بعد از اقامتی طولانی در آمریکا ابتدا در رشته علم حقوق و بعد در انستیتو ادبیات لایپزیک تحصیل کرد. او سال 2003 نخستین اثر خود را با نام «نخهای نقره‌ای» منتشر کرد و پس از آن به ترتیب رمانهای «هیچ سرزمین بیگانه» 2005، «یک داستان زیبا» 2008 و «زن خنده‌دار» 2010 را به دست چاپ سپرد و برای این آثار موفق به کسب چند جایزه ادبی نیز شد.

در مراسم اهدای این جایزه دکتر میشاییل رکهارت از بانک اقتصاد و زیربنا اظهار داشت:  بانک، این جایزه را از سال 2009 اهدا می‌کند و در آینده  نیز آن را پرداخت خواهد کرد. با اهدای این جایزه به شکلی ویژه از نویسندگان نام آشنا تجلیل می شود و  این امکان هم فراهم می‌شود که بدون توجه به مسایل مالی در زمینه ادبیات به فعالیت خود ادامه دهند.

کریستوف شرودر نیز در سخنرانی خود به تحسین دو برنده امسال پرداخت. وی گفت دنیایی همچون دنیای آثار بوهمر را به ندرت می‌توان در دیگر آثار ادبی یافت. پروژه شعر «برای آب می‌خواهد/ همه چیز / آب می‌خواهد برود» مشتمل بر سه مرحله خیالی از زندگی یک انسان است که در آن آب نقش اصلی را ایفا می‌کند.

شرودر در مورد ریکاردا یونگه نیز گفت: کتابهای او از قدرت داستانسرایی بخصوصی برخوردارند. 
وی همچنین داستانسرایی دو وجهی این نویسنده را ستود و گفت: با این شیوه، یونگه ماجرایی را هم در زمان حال و هم جایی در دوردستها روایت می‌کند.

شرودر در ادامه گفت: در آثار این نویسنده، همواره ترسهای زنان جوان از فشارهای بیش از حد نقشی که بر عهده دارند، مشهود است. او در رمان «واپسین روزهای گرم»، شرق و غرب، و کودکی و بزرگسالی را با یکدیگر پیوند می‌زند.

وزارت علوم و هنر ایالت «هسن» و بانک اقتصاد این ایالت با اهدای این جایزه که یادآور نویسنده فرانکفورتی، روبرت گرنهارد (1937 – 2006) است، تحقق پروژه‌های بزرگ ادبی را برای نویسندگان برگزیده فراهم می‌کنند. به اين منظور، هر سال دو جایزه 12 هزار یورویی به دو نویسنده اهدا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها