چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶
چهره هگل در آثارش بررسی می‌شود

همایش یک‌روزه با عنوان چهره هگل در آثارش برای بررسی نظریات فلسفی هگل برگزار می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ در ادامه سلسله نشست‌های بزرگداشت متفکران ایران و جهان،‌ همایش یک روزه چهره هگل در آثارش برگزار می‌شود.

این همایش عصر پنجشنبه،‌ 14 شهریورماه،‌ در موسسه رخداد تازه برگزار خواهد شد و جمعی از اندیشمندان، متخصصان فلسفه هگل درباره او سخنرانی خواهند کرد.

دکتر علی مرادخانی،‌ عضو هیات عملی گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی(واحد تهران‌شمال) با عنوان هگل و پایان تاریخ،‌ دکتر حمید طالب‌زاده، ‌عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران با عنوان منطق در اندیشه هگل، حسن مرتضوی،‌ پژوهشگر و مترجم آثار فلسفی با عنوان علم منطق در یک طرح کلی،‌ دکتر میثم سفیدخوش،‌ عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه شهید بهشتی با عنوان شخصیت پدیدارشناسی هگل،‌ علیرضا سیداحمدیان،‌ پژوهشگر و مترجم کتاب نیچه،‌ هایدگر و گذار از مدرنیته،‌ محمدمهدی اردبیلی،‌ مترجم و نویسنده کتاب آگاهی و خودآگاهی در پدیدارشناسی روح هگل، سخنرانی می‌کنند.

 علاقه‌مندان به شرکت در این همایش می‌توانند از ساعت 16 تا 21 به نشانی ابتدای خیابان گیشا،‌ جنب خیابان یکم،‌ پلاک 12،‌طبقه سوم،‌ مراجعه کنند.

گئورگ ویلهلم فریدریش هگل فیلسوف آلمانی ۲۷ اوت ۱۷۷۰ در اشتوتگارت به دنیا آمد. او برای دستیابی و کشف حقایق روش و طریق خاصی را مطرح کرد و آن را دیالکتیک نامید. لغت دیالکتیک که از کلمه‌ای یونانی مشتق شده، به معنای گفتار و دلیل است و مفهوم آن، گفت‌وگو و مجادله کردن است. هگل همچنین ضدیت و تناقض را به دیالکتیک خود افزود. وی تناقض را پایه فعالیت طبیعت و موجودات دانست که درصورت وجود نداشتن چنین تناقض و تضادی، سکون بر آن‌ها حکم‌فرما بود.

هگل در دوران زندگی خود تنها پنج کتاب به نام‌های پدیدارشناسی روح (یا پدیدارشناسی ذهن)، علم منطق، دایره‌المعارف علوم فلسفی عناصر، فلسفه حق و ارباب و بنده را نوشت. وی همچنین چند مقاله را نیز به چاپ رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط