شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹
«سلاخی نخبگان؛ از دستگیری ممد ریش تا دستگیری باربی» خواندنی می‌شود

«سلاخی نخبگان؛ از دستگیری ممد ریش تا دستگیری باربی» عنوان اثری از علیرضا راهداری است که برخی مسایل اجتماعی و اخلاقی را که ریشه در گذشته دارد، می‌کاود و به جامعه یادآور می‌شود که برای پیشرفت باید قدر نخبگان را بدانیم.-

راهداری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این‌باره عنوان کرد: «سلاخی نخبگان» مجموعه‌ای سه جلدی است که اکنون نخستین جلد آن را از سوی انتشارات نظری در نوبت نشر دارم.

وی موضوع اصلی این کتاب را مسایل اجتماعی ایران و نحوه برخورد با نخبگان دانست و درباره نامگذاری اثرش گفت: سلاخی به طرز بدی از کشتن اشاره دارد. ماجرای این کتاب از کشته شدن ناصرالدین شاه به دست میرزا رضای کرمانی آغاز می‌شود. وقتی میرزا رضا را دستگیر کردند و از او پرسیدند از صبح چه کار می‌کردی؟ او گفت که «بستنی لیس می‌زدم» مسوولان به دنبال «ممدریش»‌‌که نخستین بستنی فروش ایران بود، می‌روند و او را سه روز به فلک می‌بندند که در بستنی‌هایش چه چیزی را می‌ریزد که رعیت قاتل شاه می‌شود؟

مولف کتاب «اتاق فکر در 10 گام» افزود: این ماجرا در این کتاب ادامه پیدا می‌کند و به زمان حال می‌رسد، یعنی چندی پیش که عروسک‌های باربری به جرم ترویج فرهنگ غربی و ضد ایرانی در مغازه‌ها تحت تعقیب بودند و اکنون که ورود و فروش آن‌ها نوعی قاچاق محسوب می‌شود.

مولف بیان کرد: «سلاخی نخبگان؛ از دستگیری ممدریش تا دستگیری باربی» به مخاطبان خود یادآور می‌شود که ما در طول تاریخ اجتماعی و سیاسی خود همواره با نوعی رانت، چاپلوسی، فساد و ... مواجه بودیم که عواقبی مانند کشتن نخبگان و پیشرفت نکردن را در پی داشتند.

محقق حوزه مسایل اجتماعی گفت: در این اثر کوشیدم به مخاطبان یادآور شوم که برای پیشرفت باید نخبگان را بشناسیم و قدر آن‌ها را بدانیم متاسفانه ما نخبگانمان را به راحتی از دست می‌دهیم، ما نه امیرکبیر را آوردیم و نه حتی برای رفتنش گریستیم! با کشته شدن او رگ دست توسعه کشور ما قطع شد در حالی که دیگران[سایر کشورها] راه درست را یافته بودند!

راهداری اظهار کرد: کتاب «سلاخی نخبگان؛ از دستگیری ممدریش تا دستگیری باربی» در شش فصل پس از مقدمه، تعاریف و مصداق‌های تاریخی، مشکلات فرهنگی و اجتماعی و مشکلات سیاسی ایران را می‌کاود.

وی با اشاره به این‌‌که نخبگان جامعه، متفکران و بخش‌های فرهنگی جامعه مخاطبان اصلی کتاب «سلاخی نخبگان» هستند، عنوان کرد: تالیف نخستین جلد این اثر را به پایان رسانده‌ و آن را به دست انتشارات نظری سپرده‌ام، دو جلد دیگر این مجموعه که به رخدادهای سیاسی نزدیک‌تر به زمان حال اختصاص دارد، در دست نگارش‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها