سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
«سکوت کانونهای فکر و شکست سیاست خارجی آمریکا» افشا شد

«سکوت کانونهای فکر و شکست سیاست خارجی آمریکا» نوشته استفان هالتر و جاناتان کلارک، با ترجمه نادر پورآخوندی، سیاست خارجی آمریکا در سال‌های اخیر را نقد و بررسی می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب مبتنی بر مجموعه سخنرانی‌های استفان هالپر در سال‌های 2005 و 2006 در دانشگاه کمبریج است که خوانندگان را به طرح سوالات عمیق‌تر حول مسایل سیاست خارجی آمریکا و اتخاذ نگرش جدید در این زمینه، ترغیب می‌کند. 

در این کتاب با بررسی مقطع حساس فرآیند سیاسی آمریکا، یعنی مخالفت‌های بی سابقه با سیاست‌های آمریکا، به بیان نقطه ضعف‌های موجود در ساختار تفکر سیاست خارجی این کشور که به طور خاص در مواقع بحرانی مشهود شده و جایگزینی گرایش‌های غیر عقلایی به جای گرایش‌های عقلایی می‌پردازد.
 
در نخستین فصل کتاب با عنوان «انگاره بزرگ در تاریخ» پدیده انگاره بزرگ در تاریخ سیاست خارجی آمریکا مورد بررسی قرار گرفته و استفاده از ایده‌ها و تکیه کلام‌ها نشات گرفته از استثنا گرایی آمریکا را در بیان سیاست‌ها نشان می‌دهد. 

«سه شکست نهادی»، عنوان دومین فصل کتاب است که به سه انگاره بزرگ که از زمان جنگ جهانی دوم گفتمان سیاسی آمریکا را مصادره به مطلوب کرده و متخصصان سیاسی را به حاشیه رانده است، یعنی ترس سرخ در اوایل جنگ سرد، جنگ ویتنام همراه با صحبت‌هایی از دموکراسی و دومینوها و حمله به عراق می‌پردازد. 

سومین فصل کتاب به نقش شبکه‌های خبری کابلی به عنوان نیروی تقویت کننده انگاره‌های بزرگ و برداشت‌های شکل دهنده اختصاص دارد. فصل بعدی با نام «کانون‌های فکر» نقش کانون‌های فکر آمریکا که در زمان بحران به جای به چالش کشیدن انگاره‌های بزرگ، آن‌ها را تقویت کردند، پرداخته است. 

فصل بعدی این کتاب با عنوان «نخبگان غیر قابل اعتماد» چگونگی استفاده ابزاری برخی از مشهورترین روشنفکران این کشور، از روایت دولت برای افزایش شهرت خود مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

«نخبگان و استفاده از زور»، «شورش»، «معمای اطلاعات»، «محک» و «بازگشت به عقلانیت» عناوین دیگر فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند. 

در بخشی از کتاب در توضیح انگاره‌های بزرگ و رسانه‌ها آمده است: «انگاره‌های بزرگ در چهره‌های شعارگونه متنوع، در سراسر تاریخ آمریکا یک پدیده دائمی هستند و رسانه‌های دیداری و نوشتاری آنها را به شدت در مرکز گفتمان عمومی قرار داده‌اند. دستور کار اصلی ایستگاه‌های تلویزیونی کابلی، گفتگوهای رادیوئی و شبکه‌های خبری، جذب مخاطب، کسب سهم بازار و کسب دلارهای تبلیغاتی است و منافع آنها در خصوص مسائل و سیاست در جایگاه ثانویه قرار دارد.» 

نخستین چاپ کتاب «سکوت کانونهای فکر و شکست سیاست خارجی آمریکا» در 328 صفحه، با شمارگان پنج هزار نسخه و با قیمت 50 هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها