یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
مجابی: نیازمند قوانین مدون در زمینه چاپ کتاب هستیم

جواد مجابی شاعر و نویسنده با تاکید بر این نکته که نویسنده و شاعر درباره شخصیت‌های سیاسی حرفی نمی‌زند و این قشر در برابر مردم و تاریخ مسوول است، درباره راهکار حذف ممیزی گفت: پیش از حذف ممیزی باید قوانین درست و معقولی در این زمینه داشته باشیم، هیأت منصفه وجود داشته باشد و اتحادیه صنفی نویسندگان و شاعران تشکیل شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجابی گفت: نویسنده و شاعر درباره شخصیت‌های سیاسی حرفی نمی‌زند و در مقامی قرار ندارد که در آن باره صحبت کند. نویسنده و شاعر در برابر مردم و تاریخ مسوول است و نه دولت و کارمندان دولت. در سال‌های اخیر دولت‌ها واکنش‌های مختلفی درباره ممیزی داشته‌اند.

سراینده مجموعه شعر «شعر بلند تأمل» درباره موضوعات مطرح شده از سوی دولت جدید درباره ممیزی توضیح داد: بهتر است که کتاب قبل از چاپ ممیزی نشود. هر نویسنده و شاعر می‌تواند مسوول اثر خود باشد و در دادگاه‌های صالحه در برابر شکایت‌ها پاسخ بدهد.

این شاعر و نویسنده گفت: اگر ممیزی را به ناشران واگذار کنند کار بدتر خواهد شد. ناشر تاجر است و آن وقت از بیم چاپ نشدن کتابش دیگر کمتر دست به چاپ کتاب خواهد زد. بهتر است نویسندگان خودشان ممیزی را رعایت کنند. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی هم تفتیش عقاید و سانسور مورد قبول نیست.

نویسنده «شب ملخ» افزود: بهترین راه برای حذف ممیزی این است که قوانین درست و معقولی در این زمینه داشته باشیم، هیأت منصفه وجود داشته باشد و اتحادیه صنفی نویسندگان و شاعران تشکیل شود تا شاعر و نویسنده در دادگاه بتواند به مردم پاسخ بدهد. در این صورت است که نویسنده می‌تواند به شکایت‌ها رسیدگی کند. 

مجابی گفت: از سال 1347 که کانون نویسندگان تشکیل شد نویسندگان با سانسور مخالفت کردند. از زمان آل‌احمد، به. آذین و احمد شاملو کانون به آزادی اندیشه و قانون پایبند بود و این تاریخ نقطه عطفی در مبارزه با سانسور محسوب می‌شود. قانون اساسی جمهوری اسلامی هم با سانسور مخالف است.

مجابی درباره آثار در حال انتشارش گفت: مجموعه مقالاتی درباره نقاشان و مجسمه‌سازان دارم که تا چند ماه دیگر از سوی انتشارات «به نگار» منتشر خواهد شد. «شهربندان» هم عنوان رمانی است که چاپ سومش از سوی نشر افراز منتشر خواهد شد. وقایع این رمان در افغانستان و در زمانی اتفاق می‌افتد که شوروی به افغانستان حمله کرد.

وی همچنین سه مجموعه شعر در انتشارات نگاه دارد که تا چندی دیگر منتشر خواهد شد. 

جواد مجابي متولد مهر سال 1318 قزوين است. وي نويسنده، شاعر، نقاش، روزنامه‌نگار و طنزپرداز است كه از او آثار متعددي در اين حوزه‌ها به چاپ رسيده است.

وي كه فارغ‌التحصيل رشته حقوق در مقطع كارشناسي و اقتصاد در مقطع دكتري از دانشگاه تهران است، 19 سال كارمند دادگستري و پس از آن كارشناس فرهنگي وزارت فرهنگ و هنر بوده است.

كتاب‌هاي «من و ايوب و غروب»، «كتيبه»، «ديوساران»،‌«از دل به كاغذ»، «قصه روشن» و «كتيبه و ايوب» در حوزه داستان كوتاه، «شهر بندان»، «شب ملخ»، «موميايي»، «فردوس مشرقي»، «عبور از باغ قرمز»، «برج‌هاي خاموش»،‌ »لطفا درب را ببنديد»، «باغ گمشده» و «يكي و آن ديگري» در حوزه رمان و «شبح سدوم»، «روزگار عقل سرخ» از آثار اين نويسنده هستند.

از ديگر آثار مجابي مي‌توان به نام‌هاي «چندنمايش‌نامه» در حوزه نمايش‌نامه، فيلمنامه «ديوانگان بر ساحل»، سفرنامه «اي قوم به حج رفته»، «شناخت‌نامه احمد شاملو»، «شناخت‌نامه ساعدي»، «سخن در حلقه زنجير»، «سايه دست» و «آينه بامداد» در حوزه مقاله و مجموعه شعرهاي «فصلي براي تو»، «زوبيني بر قلب پاييز»،‌«پرواز در مه»، «بر بام بم»،‌ »سفرهاي ملاح رويا»، «پوپكانه»،‌ »شعرهاي من و پوپك»، «دري به شادخويي»، «سال‌هاي شاعرانه» و «شعر بلند تامل» اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط