یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱
ماه گذشته 89 کتاب در حوزه دانش منتشر شد

تیرماه امسال نیز مثل سایر ماه‌ها با فراز و فرودی در بازار نشر همراه بود. شمارگان برخی کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف با افزایش آمار چاپ مواجه شد و در برخی حوزه‌ها نیز این تعداد با کاهش چشمگیری رو‌به‌رو شد. در بازار نشر تیرماه، 89 کتاب در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات برای اولین بار منتشر شد و به کتابفروشی‌ها راه یافت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا)، در آمار منتشر شده از سوی مراجع ذیربط علاوه بر انتشار 89 عنوان کتاب در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات، 96 کتاب نیز به چاپ مجدد رسیده است. در این میان علوم عملی نیز با انتشار 500 عنوان کتاب در آمار‌های این ماه بازار نشر جایی برای خود باز کرده است و 71 عنوان نیز در میان کتاب‌های مربوط به حوزه علوم‌ عملی اقبال چاپ مجدد را پیدا کرده‌اند.

انتشار بیش از 4‌هزار عنوان کتاب در تیر‌ماه
بنا به اعلام آمار کتاب‌های منتشر شده در حوزه دانش و فناوری از مجموع چهار‌هزار و 656عنوان کتاب در حوز‌ه‌های مختلف مانند دین، علوم‌اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، تنها 160 نسخه کتاب در حوزه ریاضیات و علوم‌ طبیعی منتشر شده است و 751 عنوان نیز موضوعات علوم عملی را تشکیل می‌دهد.

در نمودار مقایسه‌ای از کتاب‌های منتشر شده در تیرماه سال‌جاری و مقایسه آن با مدت مشابه در سال گذشته می‌توان به کاهش تعداد انتشار کتاب‌های ریاضیات و علوم طبیعی اشاره کرد. 179 کتاب در تیرماه سال گذشته در حوزه ریاضیات و علوم طبیعی منتشر شده که امسال با کاهش 19 عنوانی به 160 کتاب رسیده است. تعداد کتاب‌های منتشر شده علوم عملی در تیرماه سال گذشته  810 عنوان بوده که امسال و در مدت مشابه با سال گذشته با کاهش 69 عنوانی، بازار کتاب را با چاپ 751 عنوان مواجه کرده است.

ترجمه 52 کتاب در حوزه دانش
چاپ کتاب‌های علمی در ایران تنها در حوزه تالیف نیست و برخی کتاب‌ها نیز با برگردان فارسی منتشر می‌شوند. در میان آمار کتاب‌های منتشر شده در حوزه دانش و فناوری می‌توان به چاپ 52 عنوان اشاره کرد که جنبه ترجمه‌ای داشته و 190 عنوان نیز به قلم پژوهشگران نوشته شده است.

حوزه علوم عملی نیز از این قاعده مستثنی نیست چراکه در این حوزه 179 کتاب با ترجمه مترجمان به چاپ رسیده است و 572 عنوان نیز به قلم نویسندگان ایرانی زیر چاپ رفته و دراختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

چاپ 16 کتاب برای اولین بار
در گزارش منتشر شده از سوی خانه کتاب، در هفته گذشته 32 عنوان کتاب با موضوع علوم طبیعی و ریاضیات منتشر شده است که 24 عنوان از آن تالیفی بوده است و هشت عنوان نیز به فارسی برگردانده شده است. از این تعداد کتاب چاپ شده 16 عنوان برای اولین بار چاپ شده است.

در زمینه علوم‌عملی نیز 186 عنوان کتاب در هفته گذشته به چاپ رسیده است که 156 کتاب از این میان تالیفی، 30 عنوان ترجمه و 126 عنوان نیز چاپ اول بوده است.

در انتشار کتاب نباید سهم چاپ و نشر کتاب در استان‌ها را نیز از یاد برد. از میان 32 عنوان کتاب چاپی در حوزه ریاضیات، 19 عنوان از سوی ناشران تهرانی و 13 عنوان توسط ناشران شهرستانی اقبال چاپ پیدا کرده‌اند. از میان 186 کتاب منتشر شده در حوزه علوم‌عملی نیز 147 کتاب توسط بنگاه‌های انتشاراتی پایتخت‌نشین منتشر شده و 39 کتاب نیز به دست ناشران شهرستانی به چاپ رسیده‌اند.

گران‌ترین کتاب سهم دانش پزشکی شد
کتاب« درسنامه جامع ارشد پرستاری» که از سوی انتشارات جامعه‌نگر منتشر شده است با قیمت فروش 89 هزار تومانی گرانترین کتابی‌ است که به فروش رفته است. همچنین این کتاب بیشترین تعداد صفحات کتاب‌های فروخته شده را شامل می‌شود. کمترین تعداد صفحات کتاب نیز به حوزه دانش و فناوری مربوط می‌شود. این کتاب با عنوان «دارو‌های تندرستی» با 20 صفحه کتابی است که تعداد کم صفحات کتاب‌ را به خود اختصاص داده است.

کتاب‌های کمک درسی نیز بخش دیگری از کتاب‌های بازار را تشکیل می‌دهند. گرانترین کتاب این حوزه مربوط به کتاب «آموزش شیمی پیش‌دانشگاهی 2» است که به قیمت 23‌هزار و پانصد تومان به فروش رسیده است. ریاضیات سوم راهنمایی با 99بار چاپ بیشترین آمار چاپ را به دست آورده و همین کتاب با تعداد 480 صفحه بیشترین صفحه کتاب‌های کمک آموزشی را به خود اختصاص داده است.

تمامی این آمارها گواه این مدعاست که از میان بیش از چهار هزار عنوان کتاب چاپ شده و در مقایسه با گروه‌های کود‌ک‌و‌نوجوان، دین و فلسفه و ادبیات تعداد کتاب‌های حوزه دانش و فناوری در قعر جدول است و هنوز باید راه درازی را برای رسیدن به نقطه مطلوب طی کرد.
خبرنگار: مریم مرادخانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها