یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
«معماری آرکی‌تایپی» به کتابفروشی‌ها رسید

«معماری آرکی‌تایپی» اثر محمود گلابچی از سوی انتشارات دانشگاه تهران کتاب در قالب یک مجلد به صورت تمام رنگی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب اثر محمود گلابچی، استاد دانشکده معماری دانشگاه تهران است که با موضوع شناخت معماری کهن‎الگویی و الگو های پایدار بنیادین نگاشته شده است. 


کتاب «معماری آرکی‎تایپی» (Archetypal Architecture) به شناخت و بررسی ویژگی‎های این معماری و نحوه بهره گرفتن از مفاهیم معماری آرکی‎تایپی و الگوهای پایدار بنیادین در معماری گذشته، حال و آینده پرداخته است. در فصل نخست کتاب، علت‌های مرگ تدریجی برخی آثار معماری، تفاوت‎های معماری خود ویرانگر و معماری ماندگار و دلایل آشفتگی موجود در حوزه معماری بررسی شده است. در ادامه، بر اهمیت نقش انسان، تأثیر ناخودآگاه‎های فردی و جمعی انسان‎ها و نقش کهن‎الگوها در مقبولیت و ماندگاری یک اثر معماری پرداخته شده است.

در فصل دوم، تفاوت نمادهای آرکی‎تایپی با دیگر نمادها، برخی ویژگی‎های مهم معماری آرکی‎تایپی و تمایز الگوهای آرکی‎تایپی با دیگر الگوهای پایدار مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم نیز کهن‎الگوهای مهمی چون گذار قدسی، پرواز، ماندالا، ستون‎ کیهانی، کوه کیهانی و اسپیرال‎کیهانی، درخت‎کیهانی و نیز گنبد کیهانی، طاق‎کیهانی در کنار تعیین قلمرو و خانه، نور، بهشت‎‎گمشده و نقش آن‌ها در معماری گذشته، حال و ماندگاری آن‌ها در معماری آینده بررسی می‌شود. 

در فصل چهارم این کتاب با عنوان «سخن آخر»‌ نیز ویژگی‎های الگوهای پایدار آرکی‎تایپی برای دست‌یابی به اصول معماری ماندگار و جهانی مطرح می‎شوند و ویژگی‎ها و عناصر مهم معماری آرکی‎تایپی و تأثیر عمیق آن‌ها در معماری ایران و جهان به تفصیل بیان شده است.

کتاب «معماری آرکی‌تایپی» از سوی انتشارات دانشگاه تهران در 300صفحه تمام رنگی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها